Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc. 4

Ser VIX nå ligger på ca 14.95.
T klarer nok ikke å holde seg denne helga heller så kjøpte litt BULL VIX X4 VT12. Tenker det er lav risk høy reward å sitte på til mandag.

Spådommene hans begynner jo nærmest å bli værre en Jim Cramer som forsøker å spå Bitcoin. Men en klokke som ikke virker har jo også rett av og til, så én dag vil det falle fra peak spår jeg når jeg nå ser ned i kula mi her.

3 Likes

Med den listen Iran kom med i helgen bør markedet innse at «snart en deal»-pratet fra Trump og Bessent er desperate halmstrå og ikke en virkelighetsnær orientering.

De må enten innrømme tidenes nederlag, sette inn bakkestyrker eller fortsette pjattet som trolig aldri vil gå over av seg selv.

Et trehodet monster for USA som i hvert fall i min verdens gjør det passe interessant å ha en eksponering mot at trykk-kokeren raskt kan sende VIX mot 20 + igjen. Motargumentet er selvsagt at selskapene leverer knalltall og at frykten for børsfall grunnet økonomi er liten. Det har vært geopolitikk som har styrt VIX i 2026, ikke så mye økonomi i form av valuta, renter eller svak makro.

Tror man ikke på at geopolitiske spenninger er over med det første er VIX et interessant sted å være for jevnlige trader.

4 Likes

Ca. 100 % sammenfall med trådstart det da.

De lange rentene tror jeg det er viktig og følge med på nå.

2 Likes

Koster det ikke litt å holde vix såpass lenge? Hvis du kjøpte et giret derivat som nullstilles hver dag?

Nei, siste uke og måned har kostnadene vært minimale for gearet VIX; 2x Long VIX futures ETF (UVIX)

1 uke; VIX er ned 7,7 %, UVIX ned 10,3 % (burde i teorien vært ned minst 15 %)
1 mnd: VIX ned 11 %, UVIX ned 18,6 % (burde i teorien vært ned minst 22 %)

Forklaringen ligger i at markedet forventer ikke at VIX skal ligge her nede over særlig lang tid og dette kan man som investor dra nytte av gjennom gulv-effekten; markedet nekter å selge produktet lengre ned, VIX er nede på historiske bunnivåer.

Når VIX plutselig igjen går fra 14,7 til 19; 30 % oppgang, vil ikke VIX-kontraktene for august og september stige like mye, kanskje bare 15 - 20 %, men fortsatt gi en forventet oppgang på 30 - 40 % i gearet variant. Dette er fordelen med å handle et produkt hvor underliggende har “gulv” og “tak”, de standardiserte mekanismene som ofte spiser mye av lasset får redusert effekt.

Konklusjon; veddemålet er fortsatt intakt og en herlig sideeffekt er at longposisjoner i aksjer og fond ved siden av ikke holdes igjen av et “tak”; så man får full fart i den ene enden og redusert juling i den andre :wink:

7 Likes

Ja hva kan gå galt nå når lange renter og giring er historisk høy ?

4 Likes

Det blir dyrere og dyrere for USA å rullere statsgjelda og dyrere for alle som skal låne til bolig.
Ny årshøy, og høyeste siden dot.com
Svikter tilliten til USA?

3 Likes

Når du handler VIX, hvor handler du, og hvilke produkt kjøper du som regel? Har fulgt med litt på Bull VIX X4 VT12 idag, og VIX er på nåværende tidspunkt +5.62%, men VT12 står fortsatt på -6,67. Er helt sikkert et idiotisk spørsmål, og ja, jeg er blank angående dette, men synes dette med å bette med VIX er interessant​:sleeping::+1:

Edit: Denne burde kanskje ligge på “Hva er ditt dumme spørsmål?”

Hei, jeg benytter mest UVIX og da via IG.

Kommenterte i forrige uke at den stod godt i mot når VIX falt helt ned mot 14,5 og man ser i dag at den i tillegg responderer positivt opp.

Men hvis du kjøpte med «begge henda» når uvix var 56 og den nå er 47 så er jo det et solid papirtap med 2x giring? Etter min hoderegning er det ca 20% ned x 2 = 40% tap, + kostnader?

Da kan jeg opplyse om at du regner feil.

Gearingen ligger allerede inne i produktet og skal ikke ganges opp med x2.

56 ned til 46 er 17 % and that’s it.

Takk for oppklaring :nerd_face:

Blir nok ikke noe mindre interessant og volatilt når Trump får full panikk inn mot valget og ingen ser ut til å bry seg om hva han mener om fred og sånt :laughing:

Tap både på hjemmebane og bortebane vil nok trigge noen tweets…

1 Like

5 Likes

Mye Mag7 i den bloggartikkelen. De har begynt å gjøre det dårligere enn sp493 ( litt gammelt bilde)

3 Likes

Mye risk-off på børsene nå. Sannsynligheten for renteheving i USA vurderes som stadig lavere, og det bekymrer markedet stadig mer.
image
“Bond traders can stop panicking when the Fed starts panicking.”
Jim Bianco on X: "As the probability of a Sept rate hike shrinks (red), the 30-year yield (blue) continues to make new 19-year highs (back to 2007), now 5.29%. As I write, WTI crude oil is only up 33 cents today. This is not a reaction to that market. – “Bond traders can stop panicking when the https://t.co/92jPG2Uilp” / X

3 Likes

30-års renta faller en del i dag fordi FED startet å kjøpe lange obligasjoner for å presse de lange rentene ned. Markedet tok det positivt, enn så lenge.
Jeg tror de snart snur nedover. At FED så seg nødt til å intervenere er et sykdomstegn og slett ikke noe å rope hurra for.

4 Likes