Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc. 4

Dow, S&P 500 and Nasdaq open lower as Bessent buybacks fail to calm bond market

Kan bli en spennende høst :partying_face:

7 Likes

Den nye hockey stick grafen

Elisabeth Holvik er enig med Faerder “Det ligger altså an til en veldig spennende høst i finansmarkedet, konkluderer sjeføkonom Elisabeth Holvik.”

USA, Dollar | Eksplosjon i USAs rentekostnader: Kan tvinge sentralbanken til å endre inflasjonsmålet

Planen til Bessent var å kutte kostnader og vokse seg ut av problemet, står det i artikkelen, men det realistiske alternativet nå fremstår som å inflatere seg ut av problemet. Og både inflasjonsmål og beregningsmetodikk for inflasjon vurderes endret. Dollarverdien til mange råvarer kan fort stige videre.

9 Likes

Bessent sa han hadde flere virkemidler i skuffen siden interveneringen (surprise, surprise!) ikke bet på de lange rentene.

Var det innføringen av 50 % økte tollsatser mot Canada som var trick nr to? Canada svarer med samme mynt, så her sitter begge landene igjen som vinnere :partying_face:

Underliggende går de fleste selskaper så det griner om dagen, så det å eie aksjer er en no-brainer, men det er mer til tross for myndighetene enn takket være.

8 Likes

Ja råvarer er ingen compounder i det lange løp, men synes det er verdt å merke seg f.eks. utviklingen i gull sammen med “hockey stick”-grafen i opprinnelige innlegget
image

Starter rett før et krakk her da, og så reinvesterer man vel ikke utbytte? (slik som for “total return” over).

Er indeksfond reinvesterer vel vanligvis alt utbytte

No, the standard S&P 500 Index (often tracked via ticker SPX or INX ) is a price return index , meaning it only tracks the stock price changes of its 500 component companies and does not include dividends.

Vet ikke om jeg skjønte hva du mente. Sp500 er en indeks, ikke et indeksfond. Den er kun basert på aksjekurser. Sp500 total return indeks er regnet ut basert på at man reinvesterer utbyttet i sp500-selskapene. I et lengre perspektiv vil det utgjøre en stor forskjell, når compound-snøballen begynner å rulle.

Ja, det er akkurat det jeg mener. Et indeksfond vil jo derfor følge sp500 total return og ikke sp500 indeksen siden et indeksfond også vil få utbytte som reinvesteres i indeksen?

1 Like

Disse fundamentale faktorene er negative for aksjemarkedet i høst:

1. Amerikanske statsobligasjonsrenter som bryter oppover.

2. Oljeprisen går i været på grunn av situasjonen i Midtøsten.

3. AI-boble som alle er så nervøse for.

4. SpaceX og Anthropics børsnoteringer suger likviditet ut av markedet.

5. Totalt antall igangsatte boliger i USA stupte i juli.

6. År med mellomvalg har historisk sett vist mer konsekvent svakhet midt i året.

7. Tollkriger.

8 Likes

Det blir helt klart en spennende høst.

6 Likes

Holder du fortsatt på strategien om å holde UVIX til VIX når 19-20? Er det først hvis VIX faller 50% og 2x gearingen din i UVIX gjør posisjonen nullet at du evt. endrer strategi? Spør av nysgjerrighet.

Dette er ikke et produkt man skal tviholde på da volatilitet og daglig rebalansering spiser opp inngangsnivået. Jeg opprettholder troen om at VIX skal mot 20 igjen før valget, men sitter ikke på hendene med 2 x gearing frem til da. Det er bedre å ta tap underveis enn å bli nullet.

Generelt vurderer jeg vel at innganger i sjikt 14 - 15 representerer god risk / reward og hvis horisonten er noen uker / måned +er ugearet variant mer egnet.

2 Likes

Og vipps var VIX nesten på 18…

Kanskje ikke så rart, både Trump og Bessent har mistet all kontroll og troverdighet. Det tok sin tid, men til slutt måtte de bli gjennomskuet.

Når man skal sende sjekker på 5 000 USD i postkassen i tidenes bullrun i markedet, da skjønner man at økonomisk forståelse er på minussiden.

7 Likes

Det gjør ikke så mye fra eller til, kanskje …
https://www.usdebtclock.org/

1 Like

Fikk meg en god latter av denne beskrivelse av og bli blakk.

– Husk at det er to måter å bli blakk på, først gradvis og så plutselig, sier analysesjef Petter Slyngstadli. Han frykter en oktoberkorreksjon i aksjemarkedet.

1 Like

Markedet kan falle som i Q4 2018; da falt det 12 % så vidt jeg husker…

Man blir ikke blakk av det :sunglasses:

1 Like

Det er et sitat fra en Hemingway-karakter som forklarer hvordan han gikk konkurs og tapte alle pengene sine “Two ways. Gradually, then suddenly.”

3 Likes

Ja, det er en klassiker det, men fortsatt like lite relevant i sammenhengen her :wink: