Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Det er da ingen som håner noen.

2 Likes

Positiv for bear burde være hovedfokuset når man har en bear tråd, men alltid bra med kritiske motargumenter

Mener helt klart tråden bør være minimum 20% bear-memes i hvert fall.

6 Likes

Syns de som skriver detaljert og inngående om egen bear strategi er av de mest interessante bidragsyterne her. Inkl deg og Havanna. Bare så ikke misforståes. Men ville vært litt kjedelig med bare dere to.

3 Likes

bilde

I hvilken aksjetråd ville dette vært godtatt?

1 Like

Greit at du ikke liker memes. Om jeg visste det kvalifiserte til “hån” hadde det aldri blitt postet. Umiddelbart under står det for øvrig:

Generelt har jeg uttrykt interesse, likt utallige innlegg og rost bidrag som er gode og lærerike - og ikke minst bear.

2 Likes

Har du rapportert innlegg du synes er utenfor? Det er slik moderering vanligvis fungerer her.

2 Likes

:cold_face:

1 Like

Ja hvis man er litt hårsår eller ikke skjønner humor fordi budskapet går deg over hodet så er det bare å sette i gang å rapportere. Kan lett bli en fulltidsjobb, men alt for sensuren.

Tilbake til topic

:partying_face:

Ikke så overraskende kanskje.

Tjenester (4. nederste linje, services less energy services) er problemet for FED tenker jeg.

Det er den tricky delen som ikke kan knyttes så mye til energipriser, og hvor høyere/lavere olje og gasspriser er drivende faktor.

Hvis ikke tjenester faller på ett tidspunkt så føler nok FED at jobben ikke er gjort, antar jeg.

Nå er mye av det shelter (kostnad ved å bo, kjøpe/leie), og den delen tror jeg ikke FED legger så mye vekt på fordi det er så mange andre faktorer som påvirker det, samt at den kommer inn i statistikken med vesentlig lag (opp til flere år som jeg har skrevet om før).

Blir interessant å se tallene neste måned, og så se hva FED sier i mars. Mars er måneden jeg hadde antatt at de kom til å nå toppnivået for renter, men hvis tjenester ikke roer seg så… tja?

3 Likes

Jeg prøver å holde meg unna denne tråden, men den ligger ofte øverst av alle trådene da det er relativt mye aktivitet her så da titter jeg innom av og til. Når det gjelder å isolere bjørne-emnet, så tror jeg den eneste måten flagge alle bull-relaterte innlegg til folk slutter å lage bull-innlegg. Men da tror jeg samtidig at man dreper tråden til slutt, for det finnes ingen Bear uten Bull. Enkeltaksjer står på egne bein, men Bear eksisterer kun som en motpol til Bull. Og Bear og Bull er igjen knyttet til Makro, så uten makro blir det også rimelig tynt i tråden.

19 Likes

@torsteinius , synes du treffer spikeren på hodet, å kun tillate rene «bjørne- innlegg» blir som å kun tillate jubel-innlegg på en aksjetråd. Kan fort gå glipp av noe da, og da blir det jo en informasjonstråd ikke diskusjonstråd.

5 Likes

Bjørn, Bull og makrotråden skulle vært 1 tråd. Da jeg syns @torsteinius treffer ganske godt med beskrivelsen.

4 Likes

Vi har da en makrotråd også.

Jeg er ikke i mot kritiske innlegg, men skulle ønske denne tråden hadde et sterkere fokus på å tjene penger på shorting, f.eks aksjetråder har, selv om det er et og annet negativt innlegg der (det er ok!)

2 Likes

Du er jo ikke fremmed for å komme med litt sleivspark om det digitale gullet, blir ikke det litt samme greia? :slightly_smiling_face:Jeg synes det ofte er greit med litt sleivspark og høyt under taket, men om man kommer med en kommentar som er dust så kan man jo gjerne utdype litt hvorfor i etterkant også slik at man får en diskusjon ut av det.

4 Likes

Har vel kanskje med at det stort sett har gått i indekser. Og siden det er snakk om indekser så blir det samtidig makro, politikk og alt annet som svinger markedet og indeksene. Når man da er på X antall utgave av bjørnetråden, så kan det bli vanskelig å snu tråden over til å fokusere på kun shorting.

Den ble vel i utgangspunktet startet før covid i påvente av hva som kunne skje pga. markedet føltes “toppish” ut. Men opprettholdt navnet bjørnetråden helt fra bunnen og hele veien opp. Var et par forsøk å endre navn når indeksene hadde gått 50%+ fra bunnen, men det var kortvarig. Så kom vel makrotråden og bulltråden i løpet av samme periode. Men de er det ikke like mye liv i. Da hovedtyngden av posting og relevante innlegg kommer i denne tråden.

Bjørnetråden har på en måte blitt markedstråden :man_shrugging:

7 Likes

Helt seriøst, det du skriver gir 0 mening.

Du ønsker shortideer samtidig som man ikke skal diskutere alt rundt det.
Da har du ikke skjønt at shorting er for svært erfarne tradere/investorer og må diskuteres/forklares at man har peiling på det. Det inkluderer dessverre haugevis av makro/energi/politikk/trades tråd

Igjen, helt seriøst, hvor mange shortideer prøver du å bidra med for andre annet enn “xact bear her er fin” eller “cash er bra?” for at noen skal få ideer på å tjene penger som short seller?
Mener du at du bidrar til det du mener tråden skal inneholde?

Jeg har gitt så mange shortideer at jeg vil tippe 100 shortideer siste 18 månedene, enten i form av pair trades som inkluderer shorter, intradag shorting eller bull trades som indirekte skriker at man ikke bør shorte.

Hvis du skal diskutere shorting og trades, skal man ikke snakke om “hvordan man kan tjene penger på bear” har gått i ettertid? Hvis ikke man forteller hvordan handlene har gått er det jo ikke vits å snakke om dem i utgangspunktet, og andre skjønner heller ikke når tradesa stopper.

Det du ber om er motstridende

13 Likes

Det er snakk om grader og ikke absolutte regler. Litt mer fokus på tema og litt mindre navlebeskuende innlegg om fugl og fisk tror jeg tråden hadde vært tjent med. Men jeg lar det ligge der. Tror alle har fått sagt sitt om dette nå.

Synes du er en av de som poster on topic forresten

2 Likes