Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Hvordan fungerer logikken din?

Hvis du eier 3 equal weight pair trades hvor 1. gir 5%, 2. gir 4,5% og 3. gir 1% - hvordan har du halvert noe som helst? Det kalles alpha og er 3,7% avkastning minus transaksjonskostnad

3 Likes

Hvis du har en pair trade hvor den ene går i ca null og den andre i ca 5% får du 2.5% Dvs en halvering mot om du bare hadde tatt den på 5%.

• A pairs trade is a trading strategy that involves matching a long position with a short position in two stocks with a high correlation.

Hvis du har 3 par trades så skal du ha 3 longs og 3 short

Unner ingen å miste en party, Men jeg er noe glad for at det skjer de beste i klasse også.
Og det styrker meg i tiden når pilene går ikke helt i tråd jeg håpet for.
Å kjenne markedet er simpelt ikke alltid mulig.

4 Likes
1 Like

Tror man på dette da.

1 Like

Blir utsatt til 2024 :wink:

Både FED og det korte rentemarkedet taler sitt tydelige språk mens aksjemarkedet ignorerer alle signaler. Vil tro det blir en wake up call i morgen.

1 Like

Ser ikke helt slik ut om https://app.truflation.com/ er noenlunde on-point igjen.

Sånn er det alltid ved krakk, markedet trenger en event som setter ting i gang. Krakk i boligmarkedet i Kina som fører til store finansielle konkurser der tror jeg blir det som feller korthuset denne gangen.

2 Likes
1 Like

Vet ikke om du kjenner til Larry Williams, iallefall en fyr som driver mye med sykluser. Han hadde dette chartet på hans 2023 forecast.

3 Likes

Ikke kikket på Williams før, fant chartet her fra 37 min og 25 sek:

https://www.youtube.com/live/QjP5n7qfk2g?feature=share

1 Like

Equinor +8,5%
Hydro -4,5%

Tar ned denne pair-traden.

9 Likes

Sorry, henger litt etter her. Men altså, jeg har havnet som jevnlig leser her av helt andre grunner enn det du nevner. For meg er dette fremfor alt makro-tråden på Tekinvestor. Det er kanskje en “bjørne-tråd” i kraft av at man får klapp på skuldrene for å være kritisk til markedsforholdene, og av og til litt kritikk hvis man er for optimistisk :blush: Men det er en frisk kontrast ift til de andre trådene som er stock-spesifikke og hvor man kjemper mot sterke sosiale mekanismer hvis man er kritisk (de vil egentlig bare få være i fred). Jeg har selv vært stort sett nesten 100% eksponert mot enkelt aksjer siste 2,5 årene (altså en cash-andel vanligvis ned mot 0). Jeg er altså en stock-picker på long siden, som finner denne bjørne/makro tråden den mest nyttige tråden på hele forumet. Høres det ironisk eller feil ut? En ting er nytten av å ha et korrektiv. Som for enkeltaksjer pågår en kontinuerlig indre dialog angående porteføljens risiko eksponering og cash-andel. Med engelen på den ene skulderen og demonen på den andre, begge er like velkomne og like viktige! En annen ting er at fra tidlig 2022 ble det helt essensielt for stock-pickere å være i riktig bransje, samt raskt forstå endringene som skjedde både i fundamentale forhold og sentiment. Dermed ble makro plutselig mer relevant enn den typisk er for en stock-picker. Måtte kort fortalt raskt endre trading-stil, det som hadde fungert fint i 2020 og 2021 sluttet plutselig å fungere. Det var selvsagt ikke gøy de første ukene av 2022, men jeg leste her inne hver eneste dag!

19 Likes

Helt enig! Det ser absolutt ikke ut som du leser her av helt andre grunner det jeg gjør. Snarere tvert imot.

Poenget var at man trenger ikke være permabull bare fordi man går mot strømmen her inne og spår markedene oppover.

Og ja det går fint an og både spå oppgang på børsene og samtidig være skeptisk/bekymret for versensøkonomien :grin:

4 Likes

Poenget er vel at dette er ment som en tråd for å diskutere hvordan man kan tjene penger på bear, men i praksis brukes den som en småprat/energi/politikk/skryte av sin egen portefølje/trades tråd. Og en del snakker nedlatende om folk som shorter.

Det finnes allerede egne tråder for disse andre temaene, så jeg forstår ikke hvorfor ikke vi kan la denne tråden handle om bear strategier.

3 Likes

Skal vi som bruker denne tråden agnostisk til å lære mer om markedsdynamikk og makroforhold pelle oss over i en annen tråd / slutte å poste og/eller stille spørsmål:

• Ja takk
  • Nei, det er positivt nettoutbytte for flertallet slik det er
  • Vet ikke

0 stemmegivere

1 Like

Det blir vel litt det samme som å si at man kun får lov til å spå oppgang i Bitcoin-tråden og ikke skrive om andre faktorer i verdensøkonomien som kan spille inn på kursene.

3 Likes

Det er ganske sterk moderering av bitcoin tråden noen som har blitt kastet ut av forum pga for negativ posting bl a. Men på bear tråden er det fritt frem å håne de som har tro på det som investering.

5 Likes

Man burde ha tilsvarende moderering her, med motsatt fortegn? Positiv posting, det er ikke bra.