Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Kina blir uten tvil en joker. Men ser det spriker i hva konklusjonen blir. Ser blant annet Nikolai Tangen frykter ytterligere økt inflasjon når kina får opp dampen, mens andre mener kina-åpning vil hjelpe den ned mot normalen.

1 Like

Jeg tenker Kina-spørsmålet er nesten fullstendig avhengig av energisituasjonen. Med oljen på <100$ ser det egentlig bra ut.

Kullprisen er fortsatt 2x “normalen”, men på vei ned

Gassprisene i USA er lave, mens i Europa så er de fortsatt 2-3x normalen.

Kina produserer mesteparten av kullet sitt selv, så de er nok ikke så veldig påvirket av internasjonale priser.

According to preliminary data from China’s National Bureau of Statistics, China produced 4.5 Gt of coal in 2022, a 9% increase compared to the production in 2021. Meanwhile, coal imports declined by 9.2% to reach 290 Mt in 2022.

Chinese crude oil production increased by 2.9% in 2022, reaching 204.7 Mt. Crude oil imports declined slightly by 0.9%, standing at 508.3 Mt in 2022. China’s oil refinery throughput fell by 3.4% in 2022, reaching 675.9 Mt.

China’s natural gas production increased by 6.4% to 217.8 bcm. However, natural gas imports stood at 109.25 Mt (150.7 bcm) in 2022, a year-on-year decrease of 9.9%.

Electricity generation also increased in 2022, reaching 8,400 TWh (+2.2% compared to 2021). According to preliminary data from the Chinese Electricity Council, power consumption also increased in 2022, reaching 8,637 TWh

1 Like

Interessant med dagens inflasjonstall på 7,0%, for det står som “forklaring” at:

“Prisøkningen skjer til tross for at prisene på elektrisitet inkludert nettleie falt med 10 prosent fra desember 2022 til januar 2023. Likevel var strømprisene 15,4 prosent høyere i januar 2023 enn i januar 2022.”

Det i fet skrift har jeg litt vanskelig for å begripe siden strømstøtte bidrar til å senke inflasjonen, og strømstøtten i januar 2023 neppe var dårligere enn strømstøtten i januar 2022, samt at spotprisen for strøm i januar 2023 var faktisk lavere i Sør-Norge ( ca 120 øre) enn i januar 2022 (ca 140 øre).
Riktignok var strømprisen høyere i Nord-Norge i januar 2023 (ca 50 øre) enn i januar 2022 (ca 25 øre), men alt i alt vanskelig å se at strømprisen skulle bidra så mye YoY, med mindre noen mellom spotpris og kunde tar seg godt betalt da…

Dernest, hvis det faktisk er slik at strømprisen YoY er skylden i den uventet høye inflasjonen, er det ingen grunn til å tenke at det skal bli så mye bedre inflasjonstall neste måned, fordi strømprisen i februar 2022 var faktisk 20 øre lavere enn i januar 2022 i Sør-Norge. Mao YoY tallene i februar gitt forklaringen på dagens uventede høye KPI må bli uventet høye de også.

Det er først når vi får mars-tallene (som kommer i april) vi kan vente noe bedring.

Så til poenget. Det er mellomår i lønnsforhandlingene i år, og forventningen om at inflasjonen skal avta, og riset bak speilet om enda flere renteøkninger og vedvarende høy rente tilsier at man trolig får til et moderat lønnsoppgjør da det folk virkelig frykter er skyhøy rente

“ulike aktører har gitt noe ulike anslag på lønnsveksten for 2023. I statsbudsjettet for 2023 anslås lønnsveksten til 4,2 prosent, mens både SSB og Norges Bank opererer med en antatt lønnsvekst på 4,7 prosent.”

Konklusjonen min er at vi kan få høyere inflasjon litt lengere enn folk håper på, at det blir et relativt moderat lønnsoppgjør tross ganske stramt arbeidsmarked, at bedrifter fortsatt lett klarer å sende sin kostnadsøkninger fra inflasjon videre til kunde og at bedriftene også i 2023 vil tjene gode penger.

Kanskje ikke aksjemarkedet blir så halvgale i 2023 after all.

2 Likes

Russland som gir oljehopp. Novak antyder kutt av 500k fat pr dag.

Har også vanskelig for å se at prisene på TTF-gassen skal stige så mye heller. Som sagt har europeisk industri og forbrukere spart noe vanvittig på gassen, noe som har resultert i rekordhøye fyllingsgrader i gasslagrene. Feks er fyllingen i Tyskland på 75%, bare litt lavere enn i rekord året 2020 hvor lagrene var på 77% på samme tid på året. Men viktigere, i 2020 så endte fyllingsgraden på svært komfortable 73% på bunnen som var starten av april. Og selv om man nå fyller med LNG, og da kunne fylle med russisk pipeline-gass, så er det ingen grunn til å tro at man vil få noe som helst trekk på europeiske gass lagre i resten av februar, det er nemlig meldt rekordvarme i hele Europa resten av februar, 8 til 12 grader over normalen der folk flest bor.

Følgende viser nattetemperatur 13. februar

Og en uke senere

Været er selvfølgelig " a moving target", men akkurat nå ser det ut til at prispresset på gass i Europa ikke kan være så stort.

3 Likes

Strømstøtten er ikke for bedrifter eller fritidsboliger.

Det er helt utrolig å se regjeringen uttale seg om hvordan de skal få ned prisene. Svaret er alltid å bygge ut havvind, ENØK etc. selv om eksperter nettopp har påpekt at eksportkablene har så stor kapasitet at det uansett er umulig å bygge så mye kraft at prisene går ned.
Det positive er at prisene fortsatt vil være høye under neste Stortingsvalg. Da håper jeg folket har innsett at de bare prater piss.

7 Likes

Bra tips jeg kom med her

1 Like

Vært relativt stille her siste uken selv om markedene har falt. Lover godt at folk er tilbake igjen, da har det en tendens til å snu :slight_smile:

2 Likes

90% av innleggene er fra permabulls :wink:

5 Likes

Jeg er ikke trader-typen, men følger uansett med på makro for å ha en slags mening over hvor mye jeg skal være eksponert i aksjer. Akkurat nå er jeg forsiktig, under millionen i “spekulative enkeltaksjer”. Og har vært i “bjørnemodus” siden tidlig høst 2021 da jeg tok ned masse i aksjer, og november 2021 da jeg satt innskuddpensjonen fra 80/20 aksjer/renter til 100% korte renter.

Men akkurat nå har jeg gått fra perma-bjørn-dvale til å lukke opp et øye, dvs gikk fra 100% korte renter til en balansert 50/50 på innskuddspensjonen.

Når det er sagt så sitter jeg på avtrekkern, klar til å gå tilbake i permabjørn, men lavere gasspriser og inflasjon som spiser opp kjøpekraften til folk, uten at de blir kompensert på lønn, gjør at jeg akkurat nå tenker at bedriftene kan fortsette å sitte igjen med en solid del av verdiskapningen.

5 Likes

Hva velger du, Perma Bull eller Perma Bear?

Ok du overbeviste meg med det chartet, jeg skal gå all inn bull spx x 2 her

1 Like

Har faktisk mer tro på det enn å prøve å time det ene eller andre indeksmessig, kanskje klarer man å unngå å tape noe penger, men så går man glipp av mye oppgang i neste moment.

Takk for at du belyser poenget mitt over om at permabulls er i flertall her i bjørnetråden

2 Likes

Vær så god! :+1:

Greier ikke helt å se at det er permabulls som er i flertall her inne. Har man først havnet i denne tråden så er man vel skeptisk til verdensøkonomien.
Vi har jo vært uenige om hvor langt dette rallyet varer, men man er ikke permabull bare fordi man tror markedene skal enda lengre opp.

2 Likes

Månedschart for OSEBX, snittet er 12 mnd glidende, så basically årssnittet. OSEBX er 5% ned fra bunnen, ligger å vaker på snittet for de siste 12 mnd. Ettersom dette er et norsk forum, så er det kanskje ikke helt på trynet at 90% er bull?

Når man snakker svensk eller amerikansk børs, så er jo totalen noe litt annet. :stuck_out_tongue:

Nå handler 50% av innleggene om hvor bra da er å være permabull og resten om at det ikke finnes permabulls på tråden :crazy_face:

Tesla -5,4%
Nvidia -4,8%
Google +0,5% :slight_smile:

3 Likes

Gitt bort neste halve gevinsten ved å hedge med long

1 Like