Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Interessante betraktninger:

Nei, sitter man i selskap med pengeproblemer kan man miste 90-100% over natta. Biotek som driver med forskning kan også gå ned tilsvarende. Det har dog lite med makro å gjøre.

Forskningsresultat er så klart ikke direkte avhengig av makro, men det kan slå mye hardere ut når risikoviljen er lav

Dessuten vil jeg tro at partneravtaler sitter mye lengre inne når de større selskapene må være mer sparsomme og ta lavere risiko.

Samtidig får du dårligere betalt for å ta risiko, i dag var det jubel i Nekkar når rapporten først kom, men kursreaksjonen var i stedet svakt negativ på tross av at selskapet leverte det mange mente var en overraskende bra rapport.

1 Like

Løp og kjøp, eller la vær

Bedre sent enn aldri…

Har skjønt lite av at de sier de gjør hva som helst for å bekjempe inflasjon, samtidig som de øker kronesalg og bare lar den svekke seg…

5 Likes

Prøver Bache å snakke opp kronen kanskje. Markedet ser fort gjennom det hvis ikke det er handling bak

Nja. Såppass oppegående er hun nok at hun skjønner selv :wink:

1 Like

Enig i at man får dårligere betalt for å ta risiko. Der har du empiriske beviser.

Det positive var framtidsutsiktene, men det er vanskelig å måle i kroner og ører. Nekkar prises som et industriselskap, men er 50% et R&D selskap. Det er det som ligger til grunn for min fortsatte investering. Det blir først en vellykket investering når markedet enten begynner å prise inn det, eller når de leverer. Inteliwell har startet reisen inn i regnskapet :sweat_smile:

Så innlegget ditt nå, og må si dette ringer veldig sant.

Det er ikke alle som liker seg i bear papirer eller shortser. Dessverre, så har jeg hatt for lite i olje og våpen og for mye andre steder. :see_no_evil:

Har du vurdert cash? Hvis man ikke liker bear er jo det en måte å overvintre turbulente markedsperioder.

3 Likes

Jeg vektet ned fra 100% til 75% aksjer og 25% cash, men har vært på 100% aksjer siden i høst… Prøvde meg på en hedge i oljebransjen, men ble stop-losset ut, uten å kjøpe meg inn igjen. Det hadde fungert fint å bare sitte. Problemet mitt er at jeg ikke fulgte godt nok med på den traden, og det må man jo gjøre når man bruker stop loss. Pengene ble brukt på Nekkar til ca 7,5kr i snitt og Ultimovacs til ca 75kr i snitt og litt Episurf til 2,5.

Har disse handlene fra januar, med en dekkende kommentar:

31/01/2022 SELL NKR.OL xxxxx FUD
14/01/2022 SELL NKR.OL xxxx Makro
14/01/2022 SELL NKR.OL xxx litt shitty macro :stuck_out_tongue:

Problemet mitt er jo at jeg har vært altfor optimistisk for hvor hardt inflasjonen kom til å slå ut. Det synet ble ødelagt av Russland sin invasjon av Ukraina, uten at jeg tok det inn over meg hvor hardt det kom til å slå ut.

1 Like

https://handelsbanken-marknadsinformation.se/app/insikter/artikel/vaerderingarna-aer-fortfarande-foer-hoega

1 Like

Blir ikke morsomt å eie aksjer når både multippler og earnings faller samtidig

2 Likes

Dette er bjørnetråden og jeg vet at vi strengt tatt sporer av, men nå var det du Holmes som nevnte hvordan det føles å eie aksjer i et bjørnemarked. For den som er interessert i stock picking er det interessante tider nå, om man klarer å se mulighetene som de dystre tidene gir. At det bare var 2-3 bransjer som fungerte, er kanskje noe som hører til 2022 (selv om olje produsent/service, shipping og evnt periferien rundt “våpen” var mer enn nok å ta tak i!). Finner forøvrig flere navn aktive her i bjørnetråden når jeg blar langt langt opp i Komplett Bank tråden… knallsterk emisjon i går, noen ser noe… men hvor er entusiasmen over enorme kostnadskutt, P/B 0,5 og knallsterk emisjon? Bare som et eksempel. Virker som mange fester skylappene og venter på at alle båtene skal stige igjen, men på det tidspunktet er ikke jobben like interessant!

Stop-loss har jeg aldri drevet med, hvis det er definert mekanisk ut fra kurs alene. Men tar jevnlig tap så det synger. Det viktige er å skille på når man skal sitte gjennom stormen, og når man faktisk har tatt feil og må innse det! Det spørs rett og slett på tesen din, men ingen er så lett å lure som deg selv.

7 Likes

Non-performing-loans og random nedskrivninger/avskrivninger tror jeg gjør at den permanent er på shitlisten min :stuck_out_tongue:

2 Likes

Bare ment som et dags-aktuelt eksempel på hva jeg snakket om. Kan ta detaljene i selskapstråden, men takk for fine innspill.

2 Likes

Det er litt det samme som i 2000, indeksene holdt seg bra men gikk du nedover listene var det mange aksjer som hadde falt voldsomt allerede. Lett da å tenke da at man skal kjøpe disse taperaksjene som har falt 30-40% siden toppen når indeks er nær ATH, men det viste seg i stedet at indeks bare lagget etter og bjørnemarkedet var i sin spede begynnelse …

1 Like

Høres ut som en vanvittig dårlig strategi

1 Like

Vi var en del som diskuterte aksjen og var oppdatert i 2021, men det skjedde en del rundt juli-november det året som for min del ødela aksjens rykte. Mulig ting er bedre nå og det er verdt en titt igjen, men det frister liksom ikke.

Jeg føler noe av det verste man kan gjøre er å forelske seg i selskaper som ikke oppfører seg redelig i forhold til guiding, framdriftsplaner, emisjonsplaner, og kvartalsrapporter. Hvor grensen går for dette må alle selvfølgelig bestemme for seg selv, men for min del er det for tidlig å gå tilbake til selskapet nå.

Makrorelevansen?

Vel, er det noen som har noen tanker om banksektoren generelt i tider med høyere rentenivåer?

Hvor mye ekstra tap tror man bankene går på i forhold til manglende betalingsevne kontra økte renteinntekter fordi alle rentesatser i utgangspunktet går opp når sentralbankene setter opp sine renter?

Er banksektor vinner eller taper målt mot børsen generelt i perioder med økte renter? Noen som har satt seg inn i dette? Og hva med banker som låner til forbrukere (ofte med dårligere betalingsevne) kontra storbanker som DNB med sikkerhet i folks boliger?

Noen som har noen makrosynspunkter?

2 Likes

Nå preker du til koret her, men ja jeg tror også det :wink: