Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Bjørnemarkedet er allerede utspilt for min elsklingsaksje X (som snart skal hente kapital) er vel en type utsagn man bør være forsiktig med her

Hr tidligere forsøkt å kjøpe bearprodukter og brent meg kraftig. Synes dagens marked i noen utvalgte norske aksjer er utrolig spennende og enklere å følge. Svinger utrolig mye, men gir veldig store muligheter for den som har tid til å følge med. Svingninger på 5 -10% på en dag og 25% på en måned er noe en sjelden opplever i ett ordinert bullmarked. Om vi er i ett bearmarked eller bullmarked nå kan sikkert diskuteres, tror det er selskapsspesikk. Sitter stort sett mellom 90 og 100% posisjonert, så får vi se litt fram i tid hvem som havner i Bjørnefella.

Artig navn på tråden, bjørnefeller fanger som kjent bjørner…

2 Likes

Veldig få bjørner her, mest okser som poster, så denne tråden tiltrekker seg en merkelig skare folk som ikke er interessert i temaet hvordan man kan tjene penger på bear.

Tittelen er vel først og fremst ytterligere et eksempel på den mobbekampanjen som pågår. Vet ikke om det hadde vært populært å døpe om aksjetrådene til aksje-x-fella, men her er det fritt fram å sparke nedover

4 Likes

Jeg har tilgang til å shorte stocks. Har prøvd et par ganger. Men klarer ikke å snu det psykologiske på hodet. Imponert over dere som behersker kunsten.

Jeg tror tittelen ble skrevet som en metafor på at bulls skulle gå i fella og bli fanget i en stor korreksjon/krakk, og ikke at det var et spill på “bear trap” som chartister bruker for å spå kursoppgang. Å ta det til inntekt for mobbekampanjen og sparkingen ned blir i så fall feil. Men det må nesten trådtittelforfatter bekrefte eller avkrefte, hvem enn det var.

1 Like

Yes, will the real Trådtittelforfatter please stand up

1 Like

Jeg har også shortavtale på en konto hos Nordnet men har aldri brukt den. For det første er utvalget aksjer som kan shortes hos Nordnet veldig snever. Det burde selvfølgelig vært samme mulighet for å shorte de aksjene som kan kjøpes. Det andre alternativet er derivater, ETNer eller ETFer. Førstnevnte har ofte liten likvidtet hos Nordnet, og egner seg helst for intradagstrading. Alle disse produktene, inkludert ETFer, har innebygget giring som oftest, og dermed rebalansering, noe som igjen gjør at man ikke bør sitte med papiret over tid.

Hvis noen har noen gode meglere som tilbyr en enkel måte å shorte på, og da gjerne enkeltaksjer i Norge, fremfor ETFer i US, så kom gjerne med tips.

Har ingenting i mot bjørnesynet, men føler rett og slett bøygen for å spille bjørn er for stor for de fleste. Husker når jeg tradet Bitcoin på Bitmex for noen år siden. Det var enkelt å gå long og short med giring opp til 100x, og UI’en var oversiktlig ifht. å gi deg info om margin-grenser og SL nivåer.
Hvor vanskelig kan det være å lage noe tilsvarende for aksjer?

4 Likes

Det er et litt merkelig mønster jeg har sett i to relativt lite likvide aksjer. Kvartalsrapportene er svakt positive, men kursen går allikevel ned relativt mye. Dagen etter, så er den oppe på nivået fra før rapporten eller bedre. Tenker dette er et makro-fenomen som henger sammen med dårlig likviditet. Folk venter til kvartalsrapporter til å komme seg ut og selv da, så blir salgspresset for stort. Det har gjeldt for både Nekkar og Reach Subsea. Det gjelder ikke på sterke kvartalsrapporter dog (se Kitron sin).

4 Likes

Ja folk sitter og venter på en mulighet til å komme seg ut av en del aksjer. Spesielt aksjer med dårlig likviditet.

Nekkar tror jeg hadde rallet en del på den rapporten med bedre risikovilje i markedet

3 Likes

Hvis en aksje faller markant på rapport og henter seg inn på dagen er det ofte et tegn på at du har en «hval» (større investor) i ryggen, som sluker det. Veldig positivt.

Der er utrolig mye psykologi i markedet, sett flere ganger ved kvartalsrapporter blir den slaktet av analytikere, henger seg gjerne opp i noe tidligere guiding som ikke er oppfyllt og aksjen stuper, eksempler her er Nod og Kahoot. Har aldri sluttet og forbause meg hvor langt ned folk er villig til å selge aksjene sine for, tydelig at de ikke har gjort opp sin egen mening om hva den kan være verd lenger fram i tid.

1 Like

Løp og kjøp, eller la vær

1 Like

FYI rentetoppen er ikke en kjøpsanledning

1 Like

Hvis du fjerner de 6 største selskapene på S&P500 så er ikke P/E mer enn ca 13 tror jeg . Men klart, det ser jo voldsomt dyrt ut med P/E 21 i dette miljøet, ledet an av gigantene.

EDIT: Median på rett under 15 ser jeg nå
bilde

1 Like

Bjørnekoselesning? :slight_smile:

Uansett vil pandemien, invasjonen av Ukraina, trusselen om angrep på Taiwan og ballonger over USA i sum tvinge bedriftsledere og politikere til å lage handelsavtaler med land som ligner på dem selv.

Demokratiske markedsøkonomier vil samhandle med demokratiske markedsøkonomier, og autokratiske kommandoøkonomier vil samhandle med autokratiske kommandoøkonomier. Resultatet er blokkdannelser. Verdens handelsorganisasjon, WTO, kan ha utspilt sin rolle. Ferdig er også drømmen om at økonomisk skjebnefellesskap på tvers av land forhindrer konflikter.

Vi kan mimre om det vakre 1990-tallets globalisering, men 2020-tallets realitet er en ubønnhørlig deglobalisering, isolering og reindustralisering. Vi håper på bedre tider, men må forberede oss på vanskelige tider.

10 Likes

Det er nok ikke tilfeldig at kitron går som en kule, de får nok kunder som før ville brukt Kina. Selv er de avhengige av Kina for komponenter, så en interessant situasjon for å si det mildt.

5 Likes

«This time is different», eller IKKE

8 Likes