Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Som privatinvestor, så er det nok like greit å bare putte pengene på sparekonto. Man får opptil 3,14% i Norge uten risk opp til 2 MNOK.

4 Likes

OBX health care knuste jo bonds i fjor :smiley:

bilde

1 Like

Sjekk ut zero coupons. Fantastisk eksempel på alle riskfaktorer dersom du selger før maturity. Men i utgangspunktet i bonds så bør store deler av smerten i bonds bak oss (med hevinger fra 0-4,75 og 10y fra 0.6%- 3.92%). Går det 100 basispunkter til så er det lavere konveksitet.

På en generell basis så det dette kun fornuftig dersom du prøver å time markedet. Hvis ikke så ber du noen om å ikke ta risk når andre ikke vil ha den, noe jeg mener er motsatt av hva småinvestorer faktisk kan få betalt for. Er det under 10 år til pensjon så er jeg enig. Hovedproblemet er at dersom markedet stikker av når du ikke er investert så tar du mye mer risk enn nødvendig når man bestemmer seg for at kysten er klar.

Slike generelle råd burde vært gitt, men er svært lite brukt:

Eksempel: Ta feks. på oslo børs siste 80 år, og legg inn kjøp dersom markedet faller mer enn -15%, og selg dersom markedet pusher går +10% over gammel all time high når det bryter opp. Noe som vil gjøre øvelsen?

4 Likes

Helt klart, det er et alternativ til å gå short fordi du er bearish og vil putte litt penger på sidelinjen.

Personlig holder jeg meg hovedsakelig til industri/tech selskaper med god inntjening og sikre finanser. De går ned med resten når det er bear, men de går ikke konkurs og stiger godt over tid. Trader type 25% av beholdningen på antatte topper/bunner. Kunne nok fint økt det til 50%…

2 Likes

Aldri si aldri

Hovedinvesteringen min har 200 MNOK i cash og ingen rentebærende gjeld :stuck_out_tongue:

1 Like

Hvis ikke treasury yield tar en u-turn snart så er dette utrolig skadelig. Kun 24 tradingdager i 2022 med 10y over dagens 3.95. Bevegelsene siste 10 dagene er ganske insane. Tysk 10y pushet akkurat ny 52w high(og 12 år high)

Jeg hadde solgt absolutt alt nå. Da mener jeg pensjonen din som du ikke helt vet hvor risken ligger hen også. Det er nesten ingen oppside slik det ser ut nå. Hvis yield kommer ned så er det fair, men ikke sånn det ser ut nå.

Noe av det mest dramatiske er at det ikke er noen spesielle endringer i policy eller økning annet enn rapporterte brukte bilpriser. Kan være endringer rundt bank of england også, yield i vesten er høyt korrelert. En kan tillegge rus+kina, men det er spekuleringer om markedet ser på geopolitisk uro som årsak for å selge risk og prise inn ytterligere deglobalisering.

6m t bill er ikke kritisk, men er visuelt viktig for å vise at vi nå er i ukjent terreng.

9 Likes

Markedet tar kanskje endelig inn over seg at sticky inflasjon er mer sannsynlig enn en rask “soft landing”. Hele “soft landing” narrativet som har gått det siste halvåret har ikke fremstått som annet enn ønsketenkning.

5 Likes

Absolutt en god mulighet! Akkurat nå er det litt waiting game for å se om dette er likviditetsbasert, ergo om det holder seg her, eller om det får en retracement på siste 20 dagers 60 bps. Ikke alltid så smart å ta raske konklusjoner så store bevegelser uten at det er større endringer.

2 Likes

Pareto har gjort en lignende øvelse. Resultatet vil nok overraske mange.

2 Likes

Inflasjonen er jo jævelig hardt knyttet til energiprisene, som var opp ca 2,5% i januar vs desember. MA20 viser på slutten av måneden sånn ca hva snittprisen for den måneden var.

Det er selvfølgelig mer til inflasjonen enn energipriser, men energiprisene påvirker også mat og transportprisene.

Men merk at Paretos øvelse er buy-and-hold, ikke trading der man varierer allokering mellom indeks og cash. Pareto sprer kjøpene på toppene og finner pengevektet snittavkastning på 9,9 %, sprer kjøpene på alle bunnene og finner pengevektet snittavkastning 10,7% eller setter alt inn i starten av perioden 1983 og finner snittavkastning 11,5%. Ingen salg involvert altså! Mest relevant for den som skal spare jevnt og trutt av lønna si. Timing betyr ikke så mye over en generasjon når man altså ikke skal trade.

Trader man blir timing selvsagt helt essensielt.

3 Likes

Treasury yield får bids nå, og 10y er ned 7 basispunkter fra 3.96 til 3.89. Hadde dette pushet mot 4 hadde det vært rødt i dag. FOMC minutes etterpå.

3 Likes

S&p brakte gjennom 4000 :confetti_ball:

Dobbeltopp på 2-åringen? :crossed_fingers: :crossed_fingers:

Måtte rette opp litt i strekene, litt ute av posisjon

2 Likes

S&p ville ned en tur å teste 50 dagers glidende. Besto så langt.

1 Like

Børsen nå:

4 Likes

Skråsikker?

Vi må tilbake til 1931 for å finne et år hvor som var så dårlig som 2022 mtp å være i noe som helst annet enn cash, og selv da kunne en investor finne safety i rentemarkedet.

Kanskje vi får enda et slikt år? Rentene skal jo stige så det er ikke bra for pengemarkedet, og aksjene kan falle videre.
Virker jo smått utrolig om vi i 2024 kan trekke opp en oversikt som viser at 2022 og 2023 var verre enn starten av 30-tallet.

2 Likes