Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Er det ikke også uvanlig mye grønt i denne siste kolonnen? :thinking:

Regner med at dette er nominell verdier, men også cash mister verdi ved høy inflasjon.

Feks er ikke innskuddsrenten i DNB pt bedre enn 1,35% på innskudd under 500 000.

Jeg synes også det er svært vanskelig å vite hvor man skal ha penger. Men personlig solgte jeg veldig mye av det jeg hadde i aksjer høsten 2021, og satte innskuddspensjonen i korte renter i november 2021. Men tok altså den over i 50/50 balansert for noen uker siden.

Betyr det at jeg er bullish, og ikke er i bjørnemodus? Nope, jeg tror fortsatt at vi på et eller tidspunkt i løpet av ikke så lang tid får en skikkelig nedtur i aksjemarkedet.

Og jeg er er ganske sikker på at den inverterte 10 år minus 2 år rente, eller enda bedre 10 år minus 3 måneder, før eller senere snur, og vi er i en resesjon. For det er jo ikke når den er invertert det er krise, det er når den snur kraftig oppover.

Greia er bare at det ofte tar ganske lang tid før det smeller:

image

Jeg tror vi kan få en Nike-Swosh recovery, og at aksjene kanskje ikke går ned før i 2024, det er i så fall 15 måneder etter Oct-22.
Hvis man tar ut 50 mnd lag time fra 1970 som støy i data så er snittet fra 10 år minus 3 måneder inversjonen til resesjon 21 måneder, og hvis man i tillegg regner at aksjemarkedet “oppdager” dette et halvt år før, ja så er det fortsatt ikke utenkelig at vi går gjennom 2023 før vi snur nedover.

9 Likes

Et utfall her er en mye strammere finanspolitikk

Godt poeng! Man kan sikkert trade makro suksessfult med utgangspunkt i kortsiktige endringer i sentiment og narrativ, kanskje som demonstrert i denne tråden av @havana12 ? Men å trade makro på fundamentals krever svært god tolmodighet, som du demonstrerer her ved forsinkelsen mellom invertert rentekurve og resesjon. Skjer masse artig i aksjemarkedet i mellomtiden man kan ha glede av, den som våger. For egen del, finner uansett alltid noe å bekymre meg over. Har som vanlig lav cash andel og har ikke høyere skuldre nå enn i 2021. Aldri skråsikker og ser an utviklingen.

3 Likes

Aksjene jeg følger med på har falt mye på ett års sikt, men alle her inne er så klart verdensmestre og hopper galant fra tue til tue

2 Likes

Nei, men det finnes alltid muligheter :slight_smile:

4 Likes

Beholdningen min er ned ca 20% fra jan 22 til jan 23. Hovedsakelig fordi en av aksjene har gjort det dårligere enn ventet. Var helt klart for optimist. Dette var en industriaksje. Den nest største posisjonen min var oljerelatert, så den var i riktig bransje og har gjort det bra. Dessverre var ikke disse vektet 50/50.

2 Likes

Opinion: The stock market’s rally was a head fake and the smart money now is with the bears

In summary, the breakdown this week, coupled with sell signals from the equity-only put-call ratios means that you should again establish a “core” bearish position. Then, signals from other indicators can be traded alongside that.

1 Like

Anekdotisk, så har jeg en søster som jobber som arkitekt. Prosjektet hun skulle begynne på nå hadde blitt utsatt fordi en av investorene hadde trukket seg. Det kan jo være de får inn en ny investor, eller så kan hele prosjektet ende opp med å bli kansellert. Tenker det er en direkte effekt av at sannsynligheten for videre renteoppgang har økt. Tror ikke eiendom er riktig sektor å investere i nå :stuck_out_tongue:

3 Likes

Føles ikke sånn, nei. Men har vært flust av muligheter gjennom hele 2022 og hittil i år. Bare å komme seg opp på hesten igjen når man faller av! Og blir selvtillitten for høy er det fare på ferde, bla gjennom 3-stjerners porteføljer på Shareville for litt inspirasjon hvis man tror man er så flink.

Cred til @tooeasy891 som gidder å eksponere sin portefølje-utvikling. Han har som vi ser hatt mange tøffe stunder og “mental games” siste året. Som de fleste andre som operer på mellomlang sikt, formoder jeg.

3 Likes

Hva er forskjellen på dette og en som har ståltro på at bear vil stige i år? Vi som shorter er “onde” mr Burns, mens de som er lang i small cap aksjer er helter som står støtt gjennom gode og dårlige tider

1 Like

Ingen forskjell! Skjønner ikke hvorfor mange har så sterke følelser mot shorting. Jeg digger høy short-andel i case hvor jeg er fundamentalt positiv og long. Betyr bare at man har garanterte kjøpere ikke så langt frem i tid. På andre siden er jeg varsom i case med høy andel kortsiktige tradere på long-siden. Da har man garanterte selgere kort tid frem. F. eks. “bingo-events” som tiltrekker seg crazy-money i forkant.

3 Likes

Jeg har vært utrolig kjedelig og hatt stort sett kontanter siden januar i fjor. Det har vært svakt negativt for oslo børs (siden EQNR gikk himmelhøyt som jeg ikke forutså, og jeg faktisk var i den aksjen før jeg gikk til kontanter), men positivt hvis jeg hadde investert mot USA (siden SPX er klart ned i perioden). Det siste er bare tull siden min strategi er å enten ha kontanter (som nå) eller være investert i enkeltaksjer i Norge hvor jeg har tro på oppgang på relativt kort sikt. Dvs, at jeg følger for mye med på USA i forhold til Norge, politisk og økonomisk, og det påvirker meg for mye med tanke på at strategien ikke er å investere i USA.

Men min strategi er å være investert i enkeltaksjer når jeg er positiv til markedet, noe jeg ikke har vært på en stund. Jeg vil jo endre mening på ett tidspunkt, men erfaringen min er at jeg trader meg bort når markedet har en mening og jeg har en annen. Jeg blir fort for nervøs og trader dårlig, eller tar alt for stor risiko.

Sett i ettertid burde jeg ikke solgt EQNR posisjonen før jeg gikk på stop loss som jeg burde flyttet opp gradvis ettersom gevinsten steg. I stedet for å selge fordi jeg ble negativ til markedet. Lev og lær som det heter.

Utenom EQNR er det kun en enkelt aksje som jeg hadde hatt lyst til å investere i det siste året som jeg unnlot fordi jeg er negativ til markedet, og det sier kanskje litt om hvor negativ jeg har vært til ting. Min holdning er økonomisk/politisk at jeg ikke tror inflasjonen er borte, og at markedet ikke bunner før FED/sentralbanker slutter å stramme inn (eller signaliserer klart at de er ferdige), noe som enda ikke har skjedd. Markedet kan fint gå til himmels under høy inflasjon, men - mens man fortsatt strammer inn fra sentralbanker? Jeg har vondt for å se det. Og når jeg er uenig med markedet så trader jeg meg fort bort som sagt.

For min del venter jeg på FED møte i mars, og deretter juni. Det er min overordnede strategi. Det som kan endre synspunktet mitt er helt uventede hendelser, ett skikkelig børskrasj (kjøp fallet i forventning om at det tvinger FED til å snu hvis eksempelvis realøkonomien sliter og arbeidsledigheten stiger), eller fred i Ukraina (i forventning om superhyperally). Det er vel ofte de tingene man ikke forutser som endrer på ting, så jeg prøver å ikke gifte meg til bjørnetankene mine. Det er andre ting som kan skje også som vil endre på ting (handelskrig USA/Kina avblåses, budsjettenighet om mye mer stimulus i USA, +++), men jeg gidder ikke liste opp alle ting som kan skje men er usannsynlige slik jeg ser det.

Hittil er jeg helt greit fornøyd med å ha sittet såpass lenge i kontanter selv om det betyr at jeg har gått glipp av to fine muligheter jeg klarte å identifisere men ikke utnytte. Men, jeg ser aktivt etter tegn på at ting endrer seg. Det trenger ikke endre seg til ett superbullmarked, bare ett marked hvor mine personlige synspunkter er mer på linje med markedet. Da er det lettere for meg å trade, selv om markedet er bear, nøytralt, eller - aller helst - bull.

9 Likes

Er nok ikke fullt så enkelt. Penger man har tapt er borte og kan aldri mer investeres, mens penger man tjener både kan investeres og mistes.
Det er altså langt mer alvorlig å tape enn å tjene.

5 Likes

Ikke ment som et generelt råd i trading, eller ellers i livet! :slightly_smiling_face: Men volatilitet og drawdowns på månedsbasis er helt naturlig med den strategien jeg trader (snurrer nok hele porteføljen maks kanskje 10 ganger ila et år).

Finnes dem som klarer å trade nesten uten drawdowns på månedsbasis og til og med ukesbasis, men det går ikke med horisonten jeg er interessert i å trade på.

image

Samme Mavrick som Sheriffen på Shareville forresten?

Tallene i dag er bearish med store bokstaver og fet skrift

4 Likes

https://www.dn.no/bors/overraskende-vekst-i-amerikansk-inflasjon/2-1-1409825

1 Like

Får se nå da. Kan ikke si jeg er noen fan av bevegelser i yields og dollar

1 Like

CPI høyere enn forventet, PPI høyere enn forventet, og i dag PCE høyere enn forventet.

image

Høyere enn forventet åpner opp for at min hypotese om at FED når maks rente i mars fort avgår ved døden (med mindre realøkonomien begynner å krasje, noe jeg ikke ser tegn til). Så det har vært en del data nå som hjelper bjørner vil jeg tro.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt at hvis core PCE kom inn som forventet eller lavere i dag så ville det vært bullfest. Vet ikke helt når de henter inn estimater for forventet inflasjon osv, men hadde en tanke om at de kunne korrigert forventningene etter CPI/PPI tallene?

Noen som vet hvilket tidspunkt estimatene (forventet inflasjon) hentes inn, i forhold til når de frigis?

3 Likes