Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

1 Like

Som bull liker jeg shortere, det gir likviditet og raskere price-discovery på overprisede aksjer, de må dekke inn og pusher prisene oppover de gangene ting stiger, og i det svært lange løp holder de fondskostnadene mine nede ved å betale leie til fondsforvalterne for å låne aksjer.

Jeg tror mange av de som maser om shortere har en idé om at shortere manipulerer markeder massivt. Manipulasjon er like ulovlig om man er long eller short, det er bare insentivet som har motsatt fortegn. Pump and dump er minst like ille som shortere som forsøker å manipulere nedover. Og det er uansett bare et lite mindretall som handler skittent, uansett fortegn.

Short i vei!

5 Likes

Mest feiring her inne når indeksene bryter opp, men merker meg s&p under sma50 og Nasdaq 100 under 12k :partying_face:

4 Likes

Utrolig vanskelig å vite veien videre nå, S&P500 ned 1,7% litt etter åpning, Nasdaq ned 2,3% og Dow Jones ned 1,5%. Hva er sannsynligheten for å ende over 4000 på S&P i dag?.., eller i pluss??
Bør vel egentlig være lik null.

Favorittmetricsen til FED, PCE, er jo “red hot” på 0,6% i januar, men kan det være “sesongproblemer”?
Tenker at fortsetter dette i februar så er det bjørnefest, men om det er noe “sesong-greier” blir det jo annerledes.

Det er hvertfall ikke mange bulls igjen på twitteren min :sweat_smile: Faktisk bare 1.

Blir ikke overrasket om vi skal videre ned, men ikke om vi skal opp heller.
Bør være noe støtte rundt her, 50, 100 og 200 dagers er relativt sammenfallende i tillegg.

1 Like

Den parameteren som var verst, eller best for bjørnene, vil jeg si at var at lønningene økte med 0,9% i januar.
Men igjen, jeg tror ikke dette forandrer noe som helst mtp en 0,25% renteøkning ved neste korsvei.
Mener at det er februar-rapporten som er viktig. Hvis den verifiserer denne rapporten er det nedover, men det kan som sagt være noe “sesong-greier”, og det er tross alt ganske mange som er i “bjørneleiren”, og det har det vært rekord-lenge:

Faktisk har vi vel ikke de siste 30 årene hatt et sentiment som er så negativt som siste året.

6 Likes

Sjekket opp bull bear spread, ser ut som det er en tilt mot bulls. Samtidig er mengden aksjer som en andel av total formue blant de amerikanske husholdningene fortsatt historisk høy (selv om den er på vei ned som jo ofte er tilfellet i bear markeder)

5 Likes

Ganske bra fall til å være fond på ett år.

https://www.dn.no/marked/vegard-soraunet/aeternum-capital/john-fredriksen/john-fredriksen-fond-tapte-38-prosent-i-fjor-ikke-immune-mot-blodbadet/2-1-1409852

3 Likes

History tells us that inflation won’t come down until the Fed Funds rate is above the inflation rate. With the most recent inflation figure at 6.4% and the Fed Funds rate at 4.75%, we can see the Fed has a ways to go before those numbers pass each other. Interest rate hikes will continue.

If we do end up with a hard landing, know that a hard landing means a hard recession—but expect to see a large dose of soft-landing optimism before we get there.

3 Likes

Blir vanskelig for de landene som må sette renta på 80% :grinning:

7 Likes

Jeg blir helt satt ut av så dårlige “analyser” og markedskommentarer.

Neutral rate er ikke høyere eller lavere dersom fed funds er høyere eller lavere enn inflasjonsraten.

I fjor på denne tiden var det QE! Det var 0 i renter!
Nå er det 95mrd$ QT/mnd + 5% fed funds om 2 uker.
Headline inflasjon er 6,4%.
Fed funds futures ser 5,5% sentralbankrente innen juni.

I 2022 var M/M CPI:
Januar = 0,6%
Februar = 0,7%
Mars = 1,0%
April =0,4%
Mai = 0,9%
Juni =1,2%

5 måneder fremover må inflasjon snitte på 0,84% pr mnd((!) for at inflasjonen ikke skal falle.

Snitt headline CPI siste 7 måneder = 0,3% per måned.

Ergo om CPI kommer inn på 0,1% høyere hver mnd enn de forgående hver eneste måned neste 5 måneder, som gir en annualisert inflasjon på 4,8% fremover som også er for høyt, så faller headline CPI med 0,4% hver måned, og fed funds er høyere enn headline cpi innen 3-4 måneder. Det er med 0,4% oppsidemargin.

Er jobben mot inflasjon da gjort?! Det går jo etter samme logikk? Fed funds høyere enn inflasjon?

Nei. For det er når inflasjonen kommer mot 4% at det virkelig blir tøft å stå ved policyen når bedriftene ikke får pusha ut høyere priser samtidig som de nekter å senke rentene for å få det ned helt til 2% target. Det er på de nivåene der nede det blir utrolig komplisert.

14 Likes

Meget interessant divergens mellom dxy, treasury yield og råvarer i dag.
Mulig det endres utover dagen, men foreløpig ser dette ut som en liten endring i prisbevegelser.

Følg med på negativ reaksjon i olje.

1 Like

Prisveksten i Tyskland var på 8,7 prosent i februar, målt mot samme måned i fjor. Det viser foreløpige tall fra tyske statistikkmyndigheter.

Det er det samme nivået som i januar, og høyere enn ventet.

På forhånd hadde økonomene ventet at inflasjonen i Europas største økonomi skulle dempe seg til 8,5 prosent i februar, ifølge estimater Bloomberg har hentet inn.

2 Likes

Mye slides i disse tweetsene, men dette er en lett forståelig forklaring av en hypotese om hvorfor sticky inflasjon og høyere renter i lengre tid enn mange forventer ikke er usannsynlig:

3 Likes

Men det har jo bare steget og steget de siste årene så jeg graver heller hodet ned i sanden og tenker at dette løser seg etterhvert.

2 Likes

bilde

:cold_face:

1 Like
3 Likes

Jeg er veldig glad for at jeg er lastet opp til ripa med bear derivater her. Tror det kan bli ganske stygt utover året.

3 Likes

Og jeg er glad for at jeg har bundet renta på boliglånet :slight_smile:

4 Likes