Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Renta skal ned igjen hit allerede om ett år.

Skjermbilde 2023-03-02 kl. 14.01.07

4 Likes

Godt mulig, men det kan også godt være at vi ila kort tid får beskjed om at renta “skal” noe annet… jfr innlegget til @Dormancy rett over her… Hvilket jeg også tror.

Uansett, jeg har makset låneevnen min ifm huskjøp, så nedsiden med høy rente er mye større en oppsiden med flytende for min økonomi. Og selv med den rentebanen du viser over vil ikke effektiv flytende havne under min fastrente før langt ut i 2025.

5 Likes

Her er det bare å mimre tilbake til 2007 :smiling_face_with_three_hearts:

5 Likes

This is fine :fire:

4 Likes

US 10 year note over 4 igjen:

US 10 Year Note Bond Yield (percent) 4.0596 +0.0656 (+1.64%

1 Like
1 Like

https://www.dn.no/bors/oslo-bors/nordic-mining/oppgang-pa-oslo-bors-gruveselskap-krakker-etter-kapitalinnhenting/2-1-1413142

Lett å tenke at min elsklingsaksje med stort potensial har falt mye og skal stige mangegangen fremover når indeks er som den er. Men de drømmene kan fort bli knust med den emisjonsbølgen vi ser komme her.

1 Like

DNB Markets mener at en økt optimisme for en myk landing i både USA og Eurosonen har ført til en skarp oppjustering i renteforventningene, mens inntjeningsestimatene, og dermed aksjemarkedet, faller.

Ifølge DNB Markets-strateg Paul Harper vil det ha lite å si om det blir myk eller hard landing - for aksjemarkedene skal ned uansett.

– Sannsynligvis er inntjeningsestimatene for høye uansett om man tror på myk eller hard landing, sier Harper.

Med myk landing menes det at sentralbankene klarer å bremse ned den høye inflasjonen, uten at det fører til resesjon, en økonomisk tilbakegang.

– Når vi ser på prising, er det to elementer til det. Det ene er hvilken multippel aksjen handles på, og den andre er hva renten er. For eksempel vil ikke en 15 ganger P/E være det samme om renten er på 1 prosent eller 4 prosent, forklarer Harper.

– Nå har vi hatt en periode hvor rentene har beveget seg vesentlig, samtidig som at prisingen er på et nivå som er i nærheten av et historisk snitt. Men man må huske på at det historiske snittet de siste 10-15 årene er en periode hvor rentene stort sett var mye lavere enn de er i dag.

– Så når man ser på prising relativt til renter, er markedet nå etter vår beregning på det dyreste det har vært siden finanskrise-toppen, sier Harper.

Gjelder også Wall Street

Han mener at de nordiske aksjene er mest strukket - «ekstremt strukket», som han skrev i en analyse - men påpeker at det også gjelder resten av markedene.

– Det er en lignende utforming for amerikanske aksjer også, med en kombinasjonen av en moderat nedgang i inntjening og en oppgang i renter. Aksjer har klart seg relativt bra i en periode, som jeg tror kan forklares med at markedet fra starten av fjerde kvartal trodde den hadde god oversikt over hvor rentetoppen lå an til å legge seg, men den oppfatningen har endret seg de siste 3-4 ukene.

– S&P 500 var litt ned i februar, men nordiske aksjer har hatt en liten oppgang i februar, så der er det mer strukket.

Myk eller hard landing

Harper forteller at meglerhuset ikke tror på noen resesjon i løpet av første halvår, men utelukker ikke at det kan skje mot slutten av året eller i 2024. Han mener imidlertid at inntjeningsestimatene skal ned uansett om det det blir en myk landing eller ikke.

– Du trenger egentlig ikke å ha noe sterkt synspunkt på om det blir en myk landing eller ikke for å være bekymret for inntjeningsestimatene fordi dagens inntjening er såpass mye over den langsiktige trenden. Blir det myk landing kommer estimatene ned fordi man ikke får like mye drahjelp fra inflasjonen, og blir det hard landing kommer estimatene ned fordi det ikke er like sterk vekst i økonomien, sier Harper.

Han påpeker at det ikke betyr at han venter et bratt fall i inntjeningen, men at det kan bli en gradvis svekkelse i forventningene.

– Jo sterkere inflasjonen, og da inntjeningsforventningene, er, jo høyere blir rentene, som da setter press på prisingen og multiplene. Kommer inflasjonen ned blir det litt større nedsiderisiko på inntjeningen, men som da delvis blir veiet opp for av at rentene kommer litt ned igjen. Det er veldig vanskelig å finne scenarioer der balansen mellom inntjening, inflasjon og renter klarer å komme på et nivå der man kan regne hjem dagens prising.

Liten oppside, stor nedside

– Når det er prisingen som er hovedutfordringen, er det ikke i seg selv noen timing-indikator. Det kan tilsi at hvis det ikke kommer noen uventede triggere, så kan det bli en slags gradvis periode der inntjeningen må vokse inn i prisingen.

– Det ligger derfor an til en sidelengs til nedadgående trend i en periode, men hvor halerisikoen ligger mer på nedsiden enn oppsiden. Det er lite nedsidebeskyttelse i markedet, mens en positiv overraskelse vil allerede være delvis priset inn.

– Hvor sårbart er markedet, er det nok med en liten negativ nyhet?

– Jo større avviket er på prisen, jo mindre trenger overraskelsen å være for å utløse en reaksjon. Neste fredag kommer payrolls-rapporten, og hvis det skulle bli noen store avvik der kunne det kanskje utløse en større bevegelse.

2 Likes

:point_up_2:

1 Like

Mulig UEA v saudi har vært kjent hos de lukkede commodity traderne. Narrativ som passer til noe av bevegelsene som gjorde med bearish på olje

2 Likes

Oppgang på Wall Street: – Økonomien befinner seg i en altfor trang dressjakke | DN

– Som en kollega sier: Økonomien befinner seg i en altfor trang dressjakke, der du har avtagende resesjonsfrykt på den ene siden og inflasjonsspøkelset på den andre. Du får ikke vridd deg i den dressjakken uten at det ene går på bekostning av det andre, sier Chen.

På kort sikt tror Chen markedet vil gå sidelengs med store svingninger, men han frykter smerte og tårer frem i tid.

– Sentralbanken vil at økonomien skal på slankekur. Når det først smeller, så smeller det ordentlig.

1 Like

Det er ikke mer dramatisk enn at kapitalmarkedene begynner å fungere igjen. Oppgaven er som kjent å allokere ressurser til prosjekter og selskaper som fortjener dem. Det har vært en hinsides lang periode nå, siden 2009 med “alle skal få”. Det gjør verden mindre effektiv. Tror de neste 10 årene blir mye mer interessant som investor eller trader. Lang eller kort!

Forresten: elsklingaksjer finnes da ikke?

1 Like

Ja, jeg synes også det er bra. Det har vært alt for mange zombie aksjer med skyhøy verdsettelse. Aksjer bør uansett bli mye billigere (også de som tjener penger) når vi nå har fått normale renter igjen. At folk forelsker seg i aksjer er et reelt fenomen.

Denne er interessant. Hvis vi vender tilbake til 5% som den nye rentenormalen så prises risiko alt for høyt. Enig der. Da er ikke 5% free cash flow yield (eks: Googl) så attraktivt likevel. Men aksjemarkedet venter at denne renten er forbigående. Og jeg tror de trenger håndfaste bevis og mye mer tid for eventuelt å prise inn dette som den nye normalen. Og rentemarkedet er vel til dels enig?

2 Likes

10 års rente i USA på 4% nå og sitt høyeste siden 2008 så det prises jo inn at den skal holde seg i hvert fall på et høyere nivå enn vi har sett de siste 15 årene.

5 Likes

Test av EMA50 for Tesla, begynner å ligne en litt toppaktig formasjon på ukentlig :thinking:

4 Likes

Mulig du føler deg som eneste Bjørn her inne @holmes men vi er altså inne i tidenes mest bearishe sentiment

9 Likes

Slike bull budskap er off topic :joy:

5 Likes

Folk er kanskje bearish i ord men ikke handling

Får vi stock allocation ned på 45% - ja da er jeg den første til å rope kjøp med begge hendene, men vi er langt unna dette.

https://ycharts.com/indicators/aaii_total_stock_allocation

5 Likes