Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Spenning før Powell-høring: – Legger grunnmuren for en sell-off | Finansavisen

3 Likes

Vil bare meddele at jeg har bundet renta på boligen idag, og at jeg vurderer å kjøpe gull og sølv for bortimot et sjusifret beløp - så jeg vil bare informere om at bjørnefesten er avlyst. Nå blir det negative renter og full børsfest de neste fem årene :chart_with_upwards_trend::partying_face:

10 Likes

Hmm, hvis du har bundet renten nå, så vil det si at du forventer et godt børsmarked og høy inflasjon framover? Som nevnt flere ganger i tråden, børsmarkedet krakker vanligvis rundt når renten blir satt ned. Dvs at sentralbanken har gjort jobben sin med å få opp arbeidsledigheten og redusert etterspørselen slik at marginene og prisene faller.

2 Likes

De ønsker mindre drastisk prisøkning, ingen ønsker fallende priser

2 Likes

Du har helt rett, fallende inflasjon er det jeg prøver å skrive. Dvs at inflasjonen kommer ned til rundt 2% er vel målet. Litt overshoot den andre veien er vel å forvente. :stuck_out_tongue:

Illustrasjon av poenget mitt, renten går opp helt til den faller som en stein pga resesjon.
image

EDIT: kanskje ikke å forvente deflasjon, det har bare skjedd i 2009 (hvis man ser tilbake til 1960).
image

2 Likes

Jeg har bundet rente av to årsaker. Først og fremst forutsigbarhet og med neste renteoppgang vil den flytende og faste renten være like - så jeg har en periode på seks uker hvor jeg betaler «overpris» ved å binde.

Sekundært tror jeg de bommer på rentebanen i årene som kommer, og at vi kommer til å se boliglånsrenter langt høyere enn 4% i en del år fremover.

Det er jo trossalt en rentebane på 40 år som nå er brutt. Det at boligrenta er på 4% er jo ikke mye, men det er uvant for generasjonen spesielt jeg tilhører. Blander man litt refinansierte boliger, fete biler og et boligprisfall oppi det hele, så tror jeg vi har noen spennende tider i møte.

Jeg tror de sugarcoater hvor dritt det egentlig står til i håp om at de får en myk landing - men før du vet ordet av det er du tilbake på 80-tallet med 15% rente.

Kunne selvfølgelig bare ha solgt huset og vært tilfreds med det, men kona liker ikke konspirasjon- og dommedagsprofetiene mine - så et kompromiss ble binding av rente og investering i edelmetaller :joy:

8 Likes

Fed Chair Powell: Fed Is Prepared to Speed Up Rate Rises if Warranted by Data --WSJ

Powell: Economy’s Strength Suggests Peak Rate Will Be Higher Than Previously Anticipated

Powell: Inflation Has Moderated but Progress ‘Is Likely to Be Bumpy’

1 Like

Det skjer ikke, da må stort sett alle med gjeld flytte inn i pappesker

2 Likes

386.000 kr i rente i året, etter skattefradraget vil holde litt hardt ja. :smiley:

2 Likes

Greia som jeg ser det er at bindingen av rente og investeringen i edelmetaller er to investeringer som vel egentlig passer til motsatt syn. Får vi en resesjon og renten faller, så vil typisk edelmetaller gå opp i verdi. Men da er det jo dumt å sitte med bundet rente? Man kan kanskje se på det som en hedge. :slight_smile:

1 Like

Jada - det er å strekke strikken litt langt. Vi havner ikke på 15. Men er jo ikke utenkelig at realiteten for mange blir å flytte inn i mindre boliger, eller ut av Oslo og de større byene for å opprettholde samme levestandard?

1 Like

Yes, også er sølv også en forbruksvare i mange industrier da.

Der er jeg enig, det er nok av folk som bruker mer penger enn de har, veldig mange kjører rundt i nye biler til 7-800000 med årsinntenker på 5-600.000 fordi det var gratis å låne penger, fint skal det være…

3 Likes

For en som observerer trafikken til og fra Trysilfjellet hver søndag - så er det mange luftslott som kan miste lufta etter hvert.

4 Likes

Jeg binder ikke renten her, men trykker på gassen når det kommer til nedbetaling i stedet. Har også hedget med en god del PM, selv om hovedposisjonen er bear sertifikater

2 Likes

Det hadde vært flott, god distriktspolitikk.

Brent ned -3,6%. Prøver bryte ned igjen. Spennende endringer.

1 Like

NOK holder seg bra da tross noe urolig marked. Kun svekket seg 2,7% mot dollaren idag :sweat_smile:

3 Likes

Det er lite til ingen diskusjon om forex trading her på forumet. Men mulig noen har erfaring med det likevel?

Hva er den mest lavterskel måten å feks vedde på høyere kronekurs?

1 Like