Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Til innleggene over vedr fastrente. Vet ikke hvor mange som følger fastrenten til bankene løpende, men bevegelsene har vært ganske store innen korte tidsrom. Mener vi var rundt 5% for 5/10år litt før jul. Så falt det relativt brått ned til ca 4 blank omkring inngangen til februar.

Nå har fastrente 5/10år steget 0,5 prosentpoeng på to uker! Og det var før Powells tale i dag :crazy_face:

2 Likes

Vet ikke om jeg ville begynt med forex trading nå mtp en potensielt svært turbulent tid fremover :see_no_evil:

2 Likes

Hva tror dere emisjonskursen i asetek lander på?

Jo svakere krona blir jo mere fristende blir dette!

Snakker ikke om å trade punkter på minuttbasis, men se et par år frem i tid.

Laveste terskel: ha inntekt og eiendeler verdsatt i kroner (e.g. lønn og hus i Norge)

Litt høyere: ha fondsinvesteringer med valutasikring

Mye høyere risiko, men enkelt å gjennomføre: Valutalån, som fikk mye oppmerksomhet for noen år siden, hvor hele eller deler av f.eks boliglån blir definert i en utenlandsk valuta og får rente deretter. Det var mange som brant seg på å ha boliglånet i sveitserfranc med lav rente og stort tap på kursendring. Siden banker tilbyr eksponering via boliglån kan du få betydelig mer leverage enn det du som privat investor vanligvis har tilgang på.

3 Likes

Valutalån er noe man tar opp når usikkerheten er på maks. Her er usikkerheten illustrert med OSEBX i gult og USDNOK i rødt/grønt.

Meeen, hvor er den inverse korrelasjonen nå? Jeg tenker det er oljen som holder børsen oppe.

Litt av greia her er vel at FED har 4,75% rente, mens Norges Bank har 2,75% rente.

Problemet til NB er vel at alle har flytende rente, så å sette opp renten like fort som FED ville ført at ting gikk til helvete veldig fort. Med mye importert inflasjon, så hadde vi da hatt en fastlandsøkonomi som hadde vært kjørt til helvete samtidig som vi hadde høy inflasjon.

4 Likes

Den vil bli høyere nå som rentediferansen mest sannsynnlig bare vil øke enda mer fremover.

6 Likes

5% risikofritt i banken virker som en ok deal

5 Likes

Worst case scenario er økende arbeidsledighet, kombinert med fortsatt høy inflasjon og renter. Selv jeg som er bear håper vi kan unngå denne kombinasjonen.

2 Likes

De som tenker at inflasjon blir et problem for selskaper i år bør statistisk sett håpe på inflasjon i en range utenfor markert område.

1926-2002:

  • Med en inflasjon på over 4,5% falt s&p nest mest noensinne på -19,5%
  • Dersom s&p har en inflasjonperiode på mellom 4,5-6% så har det ikke vært negativ avkastning
  • S&P avsluttet 2022 på 3839 og har fortsatt +140 poeng å gå på
  • Dersom s&p går negativ YTD i år, så vil det aldri ha skjedd at det har vært et tredje år med fall i en periode med høy inflasjon.
  • 78% av tiden outpacer stock earnings + appriciation markedets inflasjon.

7 Likes

Mener du årlig avkastning eller fra topp til bunn?

Som eksempel:

The S&P 500 gained more than 16 percent in 2020

Men drawdown var likevel betydelige 34%

Hvis jeg skulle studert yearly low/high, aka volatilitet, vs alle år med ulik inflasjon og returns, ville det vært for å se på annen data enn inflasjon vs aksjeperformance. Det er ikke hensiktsmessig og blir for mange datapunkter, med mindre du tror at du skal kunne time en bunn. En annen faktor er at du må isåfall skille ut earnings for å få kun prisendringer og ikke yield i tillegg.

Men la oss si at Vix faller til 15. Da ville jeg naturligvis sett på volatiltiet som du snakker om, for å se hvorvidt jeg har en historisk høyere sannsynlighet for å f.eks gå long volatilitet gitt høy inflasjon. Men det er noe annet enn å se på markedssykluser og aksjeperformance.

1 Like

Det blir vel like mange datapunkter: inflasjon og max drawdown

Det er kanskje lærdommen jeg skal ta med videre, selge gradvis ut etterhvert som det går nedover og heller prøve en ny inngang på bouncene

Men igjen, hva er det man egentlig ser etter? Hvis du kun tar inflasjon og max drawdown, og
ikke inkluderer max highs så får du ikke sett oppsiden for inflasjonsdataen heller. Og da kan du i utgangkspunktet bare cherry picke hvilke data du ser etter, og etter min mening er offer for større for bekreftelse av egen bias. Yearly performance er nøytralt

1 Like

Ser etter mulighet til å tjene penger på bear, skal ikke sitte med de i årevis heller.

I 2020 tjente jeg bra med penger på bear siden jeg solgte på bunnen men i din oversikt ville jeg fått et stort tap

1 Like

Var ikke bunnen i mars :thinking: Eller husker jeg feil?

Jeg prøvde meg flere ganger etterpå med tight SL. Det er akkurat dette jeg mener er en god strategi ta gevinst og så prøve seg mår det ser toppish ut igjen med SL

bilde

4 Likes

Se der ja. Var en artig tid se fallet fra sidelinjen husker jeg. Håper vi får noen slike signaler igjen før neste krakk.

5 Likes

Var dette et signal før/på krakket som kom i mars 2020?