Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Fortsatt opp ganske så bra så langt i år da :sweat_smile: Kan selvsagt bli starten på et krakk allikevel :relaxed:

Det er bare å snu chartene å trade akkurat på
samme måte på vei ned som på vei opp. Mye godt å plukke i på Oslo Børs.

2 Likes

Det er flere måter å ta luften ut av en boble på. Sidelengs indeks over flere år med moderat høy (eller høy) inflasjon er markedets måte å la luften sige langsomt ut av ballongen på. Med sidelengs indeks og høy inflasjon så synker din porteføljes “kjøpekraft” selv om utviklingen er sidelengs nominelt. Ser bare ikke hvordan man kan være skråsikker på et forestående “super-krakk” selv om det også alltid er en mulighet man skal ta høyde for.

1 Like

Når i historien har markedet gått sidelengs over lengre tid («flere år») ?
Det strider mot menneskenaturen, som er mer fear/greed.

2 Likes

Markedet gikk sidelengs i en periode på 70 tallet i en periode med høy inflasjon :stuck_out_tongue:

Her måtte man være bull/bear om hverandre, slik som @holmes driver på :stuck_out_tongue:

2 Likes

Ser det. Tror ikke det skjer igjen nå som hvermansen trader på børs.

Får vi p/e under 10 og renter over 10% så sitter jeg ikke med bear, men det er en lang vei dit.

2 Likes

Det har jeg forstått, derfor jeg skriver (min utheving)

Her måtte man være bull/bear om hverandre, slik som @holmes driver på :stuck_out_tongue:

1 Like

2008 begynte ganske bra før boblen sprakk

2 Likes

ja ja, jeg skrev litt fort der.
Det du mener her er at opex slår på ebit, mens rentekostnader slår først på bunnlinjen, sant?

Det er alltid to sider ja men totalt sett pleier renter å hjelpe mot inflasjon. Men det er sant som du sier at dyrere/mindre tilgang på kapital gir lavere tilbud og hvis etterspørselen holder seg blir resultatet høyere priser.

Nå begynner konkursene å komme, da får vi mindre konkurranse og priskrig, men samtidig stigende arbeidsløshet som på den annen side hjelper mot inflasjon.

Et annet poeng er at inflasjon i seg selv hjelper mot inflasjon. Den beste medisinen mot stigende priser er stigende priser.

2 Likes

Store muligheter for BankRun nå.
Kan bli utrolig stygt.
Og kan gi utrolige muligheter.

4 Likes

Tror det kan bli moro med volatilitet i to uker nå :slight_smile:

4 Likes

Ja særlig hvis vi får mer bensin på bålet kl 1430 i dag. Kan også roe seg ned, hvis man ikke får en repeat fra januar når arbeidsmarkedstallene fra usa legges frem. Nå har kanskje markedet stålsatt seg for et alt for sterkt US arbeidsmarked, gitt erfaringene fra sist rapport ? Kanskje det var mye year-end justeringer som låg bak den voldsomme overraskelsen forrige gang?

2 Likes

Her er forresten en periode til med sidelengs bevegelse. Jeg har ikke tenkt over det, men dette er 13 år uten oppgang. :see_no_evil:

Man skifte mellom bear og bull hvis man ikke skal sitte igjen med elendig avkastning.

2 Likes

hva med 1929 - 1954 da ? :slight_smile:
Men 70 tallet og frem til 82 passer litt bedre med “sidelengs” .

1 Like

Fortsatt ett stykke igjen om en skal sammenligne med sidelengs bevegelsen 2000 til 2013.

Langt ned med ikke så langt tilbake i tid

2 Likes
1 Like

Ny bank til helvete?

2 Likes
1 Like