Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Ja løsning blir nok å sveive igang seddelpressa igjen.

2 Likes

De kan låne fra Fed, men dette skal jo betales tilbake

Skal de da øke inflasjonsmålet til 3,4,5% ?

1 Like

Tror de må velge mellom pest og kolera ja :sweat_smile:

1 Like

Problemet her er vel at det er forskjellig durasjoner på ting, noe som gir reell forskjell i verdi. Bankene har innskudd med “flytende rente evt kort durasjon” og har brukt disse til å kjøpe obligasjoner med fast rente / lang løpetid. Det er mao et reelt tap de går på her.

F.eks. hvis en bank har hatt innskudd med 3 mnd durasjon og 0,5% rente og har brukt disse til å kjøpe statsobligasjoner med 2% rente og 5 års durasjon, så gjorde de jo i utgangspunktet en god deal. Når de nå sitter med de samme statsobligasjonene med 2% rente og 4 år igjen, men de må betale 5% årlig rente, så går de 3% i minus pr år.

3 Likes

Så klart, alle lån fra FED blir betalt tilbake :sweat_smile:

3 Likes

Dette betales inn fra alle bankene, så får håpe det går an å få til over tid, uansett har de en del å ta fra før de må låne.

1 Like

Hva tror folk om et Bear-sertifikat på Nasdaq i dag da? Opp 1 % førhandel faktisk

Jeg tror at med ett krisemøte hos FED i dag og inflasjonstall i morgen så skal man være forsiktig med å være fullstendig overbevist om noe som helst :slight_smile:

6 Likes

Vanskelig å være bastant når man ikke har nok informasjon ja; noen spørsmål…

  • Hvor stor er smitterisiko?
  • Hvor mange andre banker vil havne i samme situasjon?
  • Hvordan vil FED agere?
  • Hvordan vil inflasjonstallene påvirke?

Jeg foretar meg lite i dag, kaster i allefall ikke ut i panikk slik mange ser ut til å gjøre:

5 Likes

bilde

6 Likes

(bloomberg)

Partytime :slight_smile:

2 Likes

Vil et slikt scenario påvirke rentene?

Jeg har gjentatte ganger kommunisert observasjoner om spesifikke bearish prisbevegelser siden 1. mars.

Mindre diskusjon, mer handling.

Top 3 beste trade-ide nå? Name it. Vol er dyrt.

7 Likes

His remarks are scheduled for 9 a.m. (1300 GMT), according to the White House, before U.S. markets open at 9:30 a.m. (1330 GMT).

Er vel å forvente at demokratene skal slå på stortromma og love mer regulering og at dette er helt sikkert Trump sin feil. Men i praksis så er det mer interessant om de velger å forsøke en statlig overtagelse av deler av banksektoren, eller om de vil forsøke å redde banker som har problemer.

God demokratisk politikk bør i utgangspunktet være å la bankene gå konkurs men redde innskuddene til folk og bedrifter. Og det er jo hva de har valgt så langt.

3 Likes

Mye som er rødt idag :slight_smile:
image

2 Likes

Hvis dere hadde hatt innskudd i amerikanske banker på over FDIC limit (250.000$), hadde dere da tatt pengene ut eller stolt på at «staten ordner opp» ?

Jeg hadde tatt ut penga uansett hva Biden, FED m.fl hadde sagt,- just in case.

2 Likes

Det morsomme med å følge dine kommentarer er jo at de er svært presise. Ingen bred pensel.

8 Likes

Tatt dem ut i kontanter og lagt $300 millioner i madrassen hvor de er sikre mot innbruddstyver - gitt at ingen sladrer om kontantuttaket? :slight_smile:

Jeg ville hatt problemer med å investere i statsobligasjoner, eiendom, aksjer, eller bitcoin hvis likviditeten blir borte over alt. Du får vanskelig tak i kontantene igjen.

Men det jeg kanskje ville gjort var å si … ok, hva er den største banken i USA som virkelig er too big too fail? Og flyttet pengene dit :slight_smile:

Tross alt, du kan la noen banker feile, men vil du la Bank of America eller JP Morgan Chase falle sammen som ett korthus? Eller vil du ta dem over og kjøre dem som statlige selskap?

2 Likes

Altså, - flere bank runs i tjømda

1 Like