Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Må bare takke og bukke for oppdateringene dine her inne. Har spart meg for en god del tap :clap:

7 Likes

Total assets Credit Suice er ca 4x SVB

1 Like

Credit Suisse er noe helt, helt annet enn SVB. Mye mer alvorlig.

Spesielt fordi de er investert i alt, innen investment & private banking, eiendom, S&L osv.
CS er i sentrum av EU, SVB er et veldig spesielt tilfelle.

USA har også et helt annet regulatorisk rammeverk enn EU/Sveits, og har et mer tydelig handlingsrom enn det EU har.

Det som er det mest spennede er at Lagarde skulle heve 0,50 i morgen! Lykke til.

Edit; for intradag traderne: Det kan fort komme en melding fra Lagarde/EU/CS. Kan gi kortsiktig bounce, så kan lønne seg å vente til det kommer noe melding.

9 Likes

For Norge og Wolden Bache:

EURO: EUR/NOK er nå = 11,45. Opp +17% siden sommer og er rundt all time low for kronen.
US: USD/NOK er nå = 10,70. Opp +29% siden sommer og er all time low for kronen.
Kina: CHN/NOK er nå = 1,55, opp +10% siden November

Hva skjer med inflasjonen i Norge? OPP!
Bache bør/må heve for å styrke kronen!

Olje og gass stuper → Norges bank må ut å redusere kronesalget kraftig
Begge disse to bør komme rundt samme tid for sterkest mulig signaleffekt - møte om 8 dager.

Trade idea: Short USD/NOK!

Lavere etterspørsel etter dollar som hedge for kjøp av råvarer/energi. Safety ja, men sammenfallende med fall i renter.

8 Likes

En trade ide herfra er å shorte omxs30

Disclaimer: innleggsforfatter har 3 millioner short eksponering mot omxs30

2 Likes

Hvilke instrument handler du i @holmes?

Xact bear

2 Likes

Julaften kom i mars i år. :santa:

3 Likes
2 Likes

Raskeste renteoppgang noensinne + QT.
Når man trår bremsepedalen i gulvet stopper bilen.
Hadde de ikke tråkket inn bremsen hadde bilen kræsja i inflasjonsmuren.

Yielden har vært rekord invertert lenge men noen vil alltid si at «this time is different» eller «det er priset inn allerede» :rofl:

2 Likes

Det var en ikke-ubetydelig sum. 3M shorteksponering totalt da? Eller har risiko blitt hedget noe sted? Kanskje man kan se på boligen som hedge :stuck_out_tongue:

Yes eksponering som i 1,5*2m (gearing ganger sum)

Har hedget med gull og sølv + cash

5 Likes

Jaha- hvordan? Meget spent på hvordan du teknisk har løst en hedge mot din egen gearet shortposisjon, med gull og cash.

1 Like

I mitt hode så hadde jeg forventet at gull + sølv ville ha en viss omvendt korrelasjon mot OMX30, ergo så vil long posisjoner i gull + sølv sånn sett øke short eksponeringen i OMX.

Nei det er bare tøv. Det er 2 ulike posisjoner. De kan gjerne funke,og betale i kroner, men det er ikke noe hedging i dette.

Cash er hedge til bull, ikke til gearet bear. Om markedet stiger så taper du 1,5x rate pluss kjøpskraften på cashen. Det har ikke noe med hverandre å gjøre.

Her har du OMX invers og gull. Det er ikke noe hedge mot gearet short

Her har du invers omx delt på gull. Ikke noe hedge mot gearet short.

7 Likes

Klønete formulert av meg, og det var forsåvidt dette jeg mente jeg også. Klarer ikke helt se at å sitte i gull + sølv er noen hedge mot short OMX. Dersom børsen stuper så tjener du på shorten, OG tjener sannsynligvis på at gull stiger i verdi. Altså “økt eksponering” heller enn en hedge. Om børsen skulle stige istedenfor så vil du tape på shorten, og mest sannsylig også tape på posisjonen i gull + sølv ettersom penger flyttes over i aksjemarkedet.

2 Likes

Se på gull ved børskrakk, det går motsatt vei fra bear. Cash / PM er hedge par mer enn bear men trodde ikke jeg skulle opp til eksamen.

2 Likes

Det jeg først og fremst ønsker å hedge bort er risiko for løs vs stram pengepolitikk. Ved gull, bear og cash kommer man godt ut uansett.

4 Likes

@holmes enig i at gull/sølv/cash kan være en hedge mot fall i aksjemarkedet. Den tror jeg vi alle er enige om. Men en hedge mot short posisjonen i OBX ser jeg ikke at det er da det motvirker resultatet av shorten din dersom du skulle få rett.

Jeg leter alltid etter unike trade-ideer, så jeg tenkte det var en teknisk hedge jeg ikke forstod. Men det er egentlig bare 2 posisjoner.