Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Ser man på Japan nå virker faktisk løs pengepolitikk å gi tro på både valuta og marked, og dermed gi samme effekt på Yen som streng pengepolitikk normalt ville hatt. I Norge ser vi motsatt effekt på NOK at strengere pengepolitikk ikke gir sterkere krone. Interessant å tenke på i den sammenhengen du nevner her. Kan ende med at alt går samme vei. men mye er usikkert nå. Rar situasjon makroøkonomisk når det er lange obligasjoner som feller banker. Men essensen virker å ligge i at prisveksten er importert, og obligasjoner er et dårlig valg så lenge rentene stiger. Så man ender i et situasjon hvor det beste banken kan gjøre er å holde renten uendret.

Se på tidligere krakk. PM krakker først med aksjer før det stiger voldsomt når seddelpressen går i gang. Deretter over i aksjer når økonomien tar seg opp igjen.

De er balansert mot hverandre slik at en gir avkastning i scenario 1 og den andre gir avkastning i scenario 2.

Husk at det også var en viktig ting som skjedde, om du mener covidkrakket. Covid viste seg å ikke være så farlig som ble priset inn først. Så bedriftene overlevde uten alt for store problemer. Hadde covid vært mye farligere ville utviklingen fortsatt. Så viste det seg at covid-tiltakene var det man burde vært redd for, så det ble sektorspesifikt der tiltakene slo inn og resten av markedet koste seg godt. Spesielt de bransjene som fikk en opptur av at mange hadde hjemmekontor. Situasjonen nå er annerledes. Man må nok se på inflasjonstriggede krakk, og det har vi ikke hatt på lenge.

1 Like

1990-92 ?
Da lå inflasjonen på 6%, FED renta på 7% og 10 år på 8%

1 Like

Jeg ser på historikk. “Kan du forklare meg scenario 2”? Hvis rentene faller, inflasjonen faller og du ikke får krakket ditt, hvordan fungerer scenario 2? Tap 1,5x på short, tap i gull, og tap i kjøpskraften på cashen. Det er ikke en hedge.

Samme kan det være.
Jeg lurte kun på om du hadde en smart hedge på terminer, intermarket eller en form for processing spread.

Det du beskriver er scenario 3: everything is awesome! Da har jeg i alle fall cash, men det er det jeg tror minst på.

Jobb og bolig tok jeg ikke med men de er jo også et element her som går bra i scenario 3.

Jeg var inne på dette for noen dager siden, men fikk liten respons :slight_smile:

Har solgt small og midcap aksjer bredt (olje-service, shipping, teknologi, bank) og er over 95% cash fra og med lunch i dag. Det lille jeg ikke fikk ut var der jeg vel vitende har tatt stor likviditetsrisiko (ikke mulig å selge uten å presse kurs 2-sifret prosenter og kanskje ikke en gang da). Dette etter å ha vært nær fulllinvestert helt siden høst 2020. Hvorfor? Fordi det var fullt mulig å selge! Jeg kan ha gitt dip-buyere en meget god inngang og er fullt klar over det! :hugs: (men helt planken traff de uansett ikke)

Den største risikoen med small og midcap aksjer er at likviditen i aksjene fryser, ønsker ikke å sitte med den risikoen akkurat nå. Har etter salg fremdeles over 20% profit siden bear markedet startet, målt fra 31/12 2021. Iblant må man bare ta litt tøffe avgjørelser og leve med usikkerheten og valget man gjorde. Sist jeg gjorde noe like “dramatisk” var slutten av februar 2022, i form av sektor rotasjon. Var usikker da også, lett å si at det var opplagt i etterkant. Men det betyr ingenting og jeg kan selvsagt ha bommet stygt denne gangen! En 5% bounce senere i uka vil heller ikke overraske meg. Men det er så mye som kan være endret nå, og jeg ser ikke noen klare narrativer riktig ennå.

5 Likes

Interessant at du nevner akkurat det, fordi dette er kjernen i måten jeg arbeider på.
Den traden var ikke interessant for 8 dager siden.

  • Da du spurte så var 2 y yield på 5,01% og 10y på 3,95% og markedet priset inn opp mot 6% fed funds. Det var ikke problemer med bankene på overflaten, og markedet var ikke ved ekstrempunkter. Nå er 2y 3.80% med største fall på 40 år. Det er resesjonsprising. Markedet priser inn -1,00 kutt innen 2023 er over.

  • USD/NOK var 10.38 da du skrev, nå er den 10.80. Det er stor forskjell.

  • Brent har falt med -10$ og gass har falt videre. Norges bank salg av valuta på vegne av oljefondet pga alle inntekene i olje/gass må nå reduseres. Det er en teknisk endring, men den blir annonsert.

  • Når alle valutaene svekker seg dramatisk mot kronen, tvinger det Bache til å hike. Minus gass/olje er Norge en liten økonomi avhengig av import av essensielle goder som påvirker KPI. Det kan gi bache insentiv for å hike mer fremover, men gir fed et rom for pause.

Hvorfor blir etterspørsel lavere etter dollar? resesjon kan gi svakere dollar dersom det drives av mindre råvareetterspørsel og lavere yield. Det må motvirke flight to safety.

Totalt gir det argumenter for å sette på traden.

Men en USD/NOK blir en sekulær trade med lav giring for å la tiden være din venn.

Den eneste valutahandelen jeg gjorde i 2022 var Short USD/JPY, på 146,5 med 5x gearing. Jeg tenkte Kuroda måtte mye raskere på banen og mente markedet var ekstremt extended. Bra trade, men dårlig utførelse. For høy giring og jeg var ikke komfortabel over 148. Den retracet selvfølgelig på 150 og falt tilbake til 127. I valuta er det ekstrem-bevegelser. Så jeg var nære peak.

En valutatrade jeg misset som jeg ikke klarte å se på forhånd var EUR/USD styrkelsen i takt med fallende gasspriser. Den bevegelsen var også relativt ekstrem.

6 Likes

Du mener når NOK svekker seg?

Det ironiske her er vel at jo mer penger som blir brukt fra oljefondet, jo mindre NOK må NB selge…

1 Like

Jepp, går fort unna.

«Mann misforsto hedging, ble mangemillionær»

14 Likes

https://www.newyorkfed.org/markets/desk-operations/central-bank-liquidity-swap-operations

:eyes:

melding nå. Dax +200p, nasdaq i pluss.

4 Likes
4 Likes

Myndighetene redder alltid dagen, historien vil gjenta seg igjen; spørsmålet er hva som skjer med inflasjonen når pengekranene åpnes igjen. Ri aksjer på neste bølge, og så kjøpe gull og Bitcoin? :slight_smile:

Hjalp ikke i 1990, 2001, 2008, 2019. Det ble store fall.
Når du finner ei rotte i huset er det alltid flere der.

Inflasjon + hard landing eller konkursbølge og hard landing ?
Jeg foretrekker å gjeninnføre markedsøkonomi. Dvs øk rentene og drep alle rottene slik at økonomien kan fungere igjen, uten QE, QT etc.

2 Likes

Media skriver at Credit Suisse høyst sannsynligvis klarer seg, men markedet priser sjansen til 47/53