Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Jeg er ikke uenig, men tror det koster systemet for mye å tenke slik. Alt henger sammen, faller et korthus kan det dra med seg mye annet i dragsuget. Du så hvor raskt de var på banen med Silicon Valley Bank og nå Credit Suisse. Den bankfasiliteten som ble introdusert er på en måte å sette i gang pengemaskinen igjen. Det spekuleres jo også i om det i det hele tatt kommer en heving ved neste rentemøte etter denne krisen, hvordan tror du det i tilfelle vil påvirke markedet?

1 Like

Helt enig. Dette blir et big problem.
Credit Suisse har en balanse på 5657 mrd kr og det er tvil om Sveits har muskler nok til å nasjonalisere banken.
Vi snakker «armageddon» hvis systemet rakner. Derfor må det assistanse til fra EU m.fl.
Men det kan bli STORE rystelser (børsfall) på veien.

2 Likes

Det virker jo som de stiller opp for Credit Suisse om det skulle behøves.

3 Likes

Ja, kan bli oppgang i morgen kanskje, men banken har ikke lenger tillit i markedet.

Klassisk Catch-22; høy inflasjon truer økonomisk stabilitet og krever høyere renter, og høyere renter truer økonomisk stabilitet og krever lavere renter, som gir høyere inflasjon.

Selv tror jeg fortsatt på rentehevinger, men ikke i det tempoet vi så for bare en liten uke side. Toppen vil trolig ikke bli veldig mye lavere en det som var forespeilet, men om det mot formodning blir systemisk krise i noen av de store bankene så er “all bets off”.

1 Like

De nærmet seg vel en eller annen rentetopp omsider, i løpet av året - jeg tror dette heller har fremskyndet en pause i rentehevingene. Tenk hvor fort og hvor mye de har økt; effekten av dette begynner først nå å spille seg ut. Å fortsette å heve renten i denne usikkerheten er litt crazy?
Mer rasjonelt å ta en pause, la ting roe seg ned, og så øke på igjen når stabiliteten er opprettet.

Men som jeg skrev lenger oppe; jeg tror ikke bare de pauser, de kommer til å stimulere, direkte eller indirekte. Ingen vet hvor intrikat dette korthuset har blitt. De har ikke råd til å la det kollapse.

1 Like

Virker som sentralbankene er klare til å steppe inn hvertfall. Hvor inflasjonsdrivende det er å gjøre det vet jeg ikke, ser ikke helt mekanismen i at å steppe inn i seg selv skal være inflasjonsdrivende (annet enn at å la være å redde dem hadde vært det motsatte).

Det virker uansett som at rentenivået begynner å bite. Det kan godt hende at en pause i hevinger og se an noen måneder er nok for å få ned inflasjonen. Selv om markedet nå priser inn kutt igjen om kort tid.

Hva tror du @havana12 ?

2 Likes

Helt enig, rasjonelt med en pust i bakken nå, for lyden av skranglende skjelett i skapet kan fort bli ubehagelig øredøvende, men jeg tror rentetoppen bare utsettes til 2024, og at den vil holde seg der lenger enn de fleste ser for seg i dag.

1 Like

NB må nå kjempe mot en mulig ustabilitet i finansmarkedet, og en kronekurs som blir gruset, og fører til stadig høyere importert inflasjon.

Mulig litt litt OT, men kunne en løsning for A/S Norge (NB) vært å redusere salg av kroner, senke momsen og øke renten? Jeg tenker det viktigste her er å styrke kronekursen, med det få ned inflasjonen, og beholde folks kjøpekraft.

Noen makrokunstnere her som kan lede meg til lyset?

Hvis vi bruker mer oljepenger, så vil det ironisk nok styrke kronen. Problemet nå er at kronene vi går i overskudd blir solgt og brukt i oljefondet.

1 Like

Det forutsetter mer penger inn i økonomien, og vil svekke kronen på kort sikt sånn som jeg ser det, og neppe dempe inflasjonen.

Kronene vi går i overskudd nå er ikke en trussel mot økonomien før noen luringer mener vi skal pøse 3-4% av oljefondet inn i Statsbudsjettet.

A bear called Nadine.

2 Likes

Asetek ble det tipset om lengere opp i tråden. Ikke bare off topic, men: FAIL

De som har påpekt risikofaktor i small cap er skurkene, mens de som holder på voksende tap hylles som helter.

1 Like

Strawman much? :stuck_out_tongue:

Forumet holder en vesentlig høyere kvalitet hvis man i stedet for å generalisere svarer på nøyaktig det man mener er feil i spesifike innlegg.

6 Likes

Hørt i bjørnetråden om Asetek

1 Like

Han fikk 0 likes for det innlegget. Hvis det er hylling, så sliter jeg litt med definisjonen :smiley:

Er dette påpekingen av risikofaktor i small cap som du føler deg skurkeerklært for? :stuck_out_tongue:

4 Likes

Fra samme periode, dvs nov 2022.

3 likes for det siste innlegget. Høres da ut som du får cred for å gå bear, ikke kjeft? :stuck_out_tongue:

3 Likes