Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Ikke tagg meg i innlegg uten å spørre først

Det går i bølger, men jo færre likes jeg får jo fortere vokser kontoen for å si det sånn.

2 Likes

Hva tenker dere skjer med krona fremover nå spesielt mot dollar? Nedgangstider og lavere oljepris = svakere NOK? Svekkes ytterligere om vi ikke fortsetter å sette opp renten?

Vanligvis, så er USDNOK invers korrelert med oljen. Men ikke denne gangen. Litt av greia er høyere rente i USA enn i Norge, men samtidig, så har EURNOK en lignende bevegelse og eurosonen har ca samme rente som oss.

Jeg tenker at FED på et tidspunkt må snu i rentehevingene, mest sannsynlig samme med et makro kræsj. Da vil oljen falle sammen med markedet og kronen svekke seg enda mer. Gjerne med en skikkelig spike. Hvis man får den utviklingen, så kan du ta opp valutalån i USD. Som situasjonen er nå vil jeg si den er rimelig uforutsigbar. Hva skjer ved en mykere landing, hvor renten i USA holder seg høy over tid?

1 Like

NOK ser svak ut, jeg er ingen valuta trader men skulle jeg valgt en retning ville jeg shortet NOK.

1 Like

Kan NOK falle enda mer?
Jeg tror valutakursen er en grunn til å heve renta

3 Likes

Ja det er fortsatt stor fallhøyde om man som meg forventer turbulente markeder. I «everything is awesome» scenarioet kan man så klart spekulere i at NOK vil finne en bunn, men jeg tror det er lenge til vi er over kneika.

3 Likes

‘It’s a big failure for us.’ Sweden’s largest pension fund invested in both Silicon Valley Bank and Signature Bank before they failed

Denne var ny for meg. Kansje ikke så rart xact bear har gått så bra denne uken :cold_face:

1 Like

Det burde ikke påvirke indeks såvidt jeg kan forstå, men omxs30 har mange bankaksjer og dessuten var inflasjonstallene svært høye som betyr høyere renter fremover. Boligmarkedet er også shakey

2 Likes

Det vi har sett hittil er at bankene har tatt for høy risiko og når kunder har oppdaget dette og tatt ut pengene velter lasset. Spm er om pensjonsfond også har tatt for høy risiko (utenom disse direkte eksemplene der de har investert i ovennevnte banker), men dette viser seg litt senere siden folk ikke kan ta ut pensjonen på dagen. Det var jo noen som nesten gikk overende i høst i UK da lange renter steg voldsomt mye og boe måtte inn med støttekjøp. Så pensjonsfond kan absolutt være verdt å følge med på generelt.

5 Likes

Selv hvis man har dette som utgangspunkt, så er det kanskje greit å vente til trenden har snudd med å ta traden? Det er kanskje mulig å ta et helt kortsiktig bet her, hvor target er bunnen i skålen her, så rundt 10 kr.

2 Likes

Trader veldig lite kortsiktig så da får du spørre noen andre

Usd/nok ser ut til å ha stor oppside de neste månedene.

1 Like

Mindre energi på mobbing og mer på å lese og forstå hadde vært lurt blant enkelte bidragsytere på denne tråden

bilde

1 Like

ECB øker renta 0,5%

2 Likes

Crazy bastards:

Unzt unzt Bears, I guess…!

3 Likes

Hvem har størst baller, Lagarde eller Powell? :sweat_smile:

Og olja stuper

1 Like

Inflasjonskampen trumfer frykten for finansiell instabilitet :scream:

1 Like

Virker som markedet ikke har forstått at sentralbankene liker å fokusere på en ting om gangen

If inflation > 2% then raise interest

3 Likes

Diskuterte dette med en jeg stoler på her på forumet og han var riiimelig sikker på at whatever mayhem som skjedde med bankene ikke kom til å bli tillagt så mye vekt. Spesielt når de “løste” problemet til bankene så de unngikk et bankrun. I motsetning til hva jeg tenkte. Samtidig, det var en grunn til at jeg spurte han. :stuck_out_tongue:

6 Likes