Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

At a little over 18%, the average annual percentage rate (APR) on new credit cards is within a percentage point of its all-time high of 19% set in July of 1991, according to Rossman. “The effect on existing credit card borrowers is probably actually worse,” he said, because of the rate hikes the Fed has undertaken already this year. “Chances are your credit card is already 2.25 percentage points higher than it was in March.

Despite the climbing rates, credit card debt is rapidly approaching the all-time record set in the fourth quarter of 2019, Rossman said.

In August, the Federal Reserve Bank of New York said that total household debt grew in the second quarter by $312 billion to a total of $16.15 trillion. Credit cards were a big cause of that: In the second quarter, 233 million new credit accounts were opened, the largest increase since 2008. Of the new debt that accumulated during that quarter, $46 billion was credit card debt.

Credit bureau TransUnion found that there are more credit cards today, and there is more debt on those cards. TransUnion said 161.6 million people in the US — roughly half of the total population — had access to a credit card in the second quarter, a jump from 153.3 million a year earlier. In that same time frame, the average debt per borrower rose from $4,817 to $5,270.

Det hjelper jo litt etter hvert, men ting tar tid.

2 Likes

1 Like

Det er en evig skuffelse å sitte med cash føler jeg, er børsen opp er jeg skuffet over at jeg ikke har bull eksponering, og går det ned er jeg skuffet over at jeg ikke har bear :thinking:

11 Likes

Tenk at du beskytter kapitalen din. Da blir det enklere.

4 Likes

US 10 Year Note Bond Yield (percent) 4.2325 +0.1035 (+2.51%

1 Like

Roubini rir igjen :sweat_smile:

2 Likes

Er nok Fed som bestemmer retningen. Roubini spådde vel aksjefall på 40% på indeksene etter markedene falt i 2020. Istedet gikk det meste amok oppover. Selvsagt ikke umulig han får rett denne gangen. Det ser jo ganske mørkt ut.

1 Like

Ser ut som dette påvirket futtene/markedet generelt:

“WSJ Fed whisperer hints Fed may be looking to slow rate hikes at December meeting”

1 Like

Han hadde vel ikke 0% som en del av scenariet

Nei ser nå den var fra 27.02.2020. Så etter panikken inntog børsene, men før bunnen.

Han er selvsagt meget dyktig, men det viser jo bare at dersom sentralbankene vil pumpe børsene til værs, så gjør de det selv om flinke økonomer spår noe annet.

1 Like

OSE falt 23% til etter 27 feb 2020

2 Likes

ja og høyere enn før fallet i slutten av året. Meget artig tid husker jeg.

2 Likes

Noen som vet om det eksisterer noen år hvor han ikke har spådd alt i dass?

3 Likes

Har lurt på det samme :relaxed:
Har googlet for å finne artikler der han er bull, men finner ingen.
Det virker dog som om han var ganske stille (borte fra media) mellom 2011 og pandemien.

Jeg kjøpte nettopp boka hans : « Megathreats: The Ten Trends that Imperil Our Future, and How to Survive » på Amazon.
Den er heldigvis skrevet med hjelp fra en som er langt bedre enn han i engelsk. Virker faktisk veldig bra så langt.

3 Likes

Global gjeld var 195% av BNP før finanskrisen. Nå er den på 350% av BNP. Det er et stort problem fordi rentene må settes opp. Mange land vil bli ute av stand til å betjene gjelda. Bl.a Kina som ligger på 330% av BNP

1 Like

De kan vel heller ikke sette opp rentene fordi da blir det enda vanskeligere å betale gjelden. Da må de feks skru opp skatter og avgifter for å få inn nok til å betjene de økende kostnadene.

Uansett hvordan man vrir og vender på dette så tror jeg ikke vi kommer utenom en “hard reset” av noe slag, det er for mye gjeld i verden og også de store økonomiene til at dette løser seg, det går “åt skogen” på en eller flere måter, spørsmål er bare når.

3 Likes

Kjøp gull og sølv

Er fornøyd med at jeg ikke har forsøkt å treffe kortsiktige bunner og topper her gjennom vanskelige farvann. Noen ganger handler det om å vite når man skal stå over noen runder.

De kan jo bare devaluere med gjeld i kinesisk valuta?