Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Fikk solgt en leilighet etter å ha senket pris med 6%. Børsindeks hadde da falt 11% så jeg kjøpte indeks for litt mer enn jeg fikk fra salget for å låse inn gevinsten. Men håper fortsatt på nedgang gjennom vinteren.
Min tvil er 2-delt :

• Ledigheten i USA er fortsatt rekord lav
  • Børsene i USA har allerede falt mye
1 Like

Hvis du ser på Andreas Steno Larsens tweets av i går spår han økende arbeidsledighet i rekordfart i USA pga. full frys innen igangsatte byggeprosjekter.

og så har vi denne

Så da vil large cap / hovedindeks aksjer falle mer enn SMB om fondssparere får etterskuddspanikk.

1 Like

Fra proff.no
Ser mer ut som strømkrisa va dråpen som fikk begeret til å renne over.

3 Likes

Kraftig prisfall på trevarer. Vi er nok nær toppen på både inflasjon og renter tenker jeg.

4 Likes

PPI leder med et kvartal på CPI trend. PPI virker å ha nådd en foreløpig topp i juni/juli i EU og US.

Prices - Producer price indices (PPI) - OECD Data

Producer Price Index by Commodity: All Commodities (PPIACO) | FRED | St. Louis Fed (stlouisfed.org)

2 Likes

Ble holdt kunstig i live med koronastøtte? :thinking:

Er disse helt ferske? Ble et positivt push på mange indekser.

12 oktober data fra St. Louis Fed

Edit: variable data fra OECD, de samler inn fra de aktuelle landene.

1 Like

Men, når alt er dyrere og folk får dårligere råd, hvor essensielle varer som mat, strøm og drivstoff stjeler mye av lønnen, hvordan skal man kunne opprettholde kjøpekraften slik at boligprisene stiger 8% i året?

1 Like

Tenker at de vi se at fallet bare fortsetter når ledigheten begynner å stige

4 Likes

Jeg tror børsene ønsker at ledigheten stiger litt (demper lønnspress) men ikke mye.

Det hjelper jo lite at boligprisene stiger 8% i året hvis du ikke har tenkt å selge og kjøpe deg noe mindre. Det er bedre at boliglånet synker med 8% i året (pga inflasjon). Det blir litt hardt i en periode nå når rentene er høye, men så lenge man kommer seg gjennom det, så vil boliglånet ha minsket mye på ganske kort tid.

La oss si inflasjonen i 2022 blir 8%, '23 blir den 5% og '24 blir den 3% og så i '25 blir den 2%. Lønningen øker med 5%, 5%, 4% og 4%. Du ender da med et lån som i forhold til lønna har blitt 16% mindre. Uten å betale et eneste avdrag.

6 Likes

19.25% faktisk, da vi øker lønning år over år? :slight_smile: Inb4 regjeringen stopper streiken pga X yrke har 0.01% fare for liv og helse.

1 Like

Som statsansatt, så har man jobbsikkerhet og lavere lønn. Som privat ansatt så har man dårligere jobbsikkerhet og høyere lønn. Dette gjelder nok neppe alle yrker, men det er vel en trend. Jobbsikkerhet er noe jeg tror kommer til å bli veldig aktuelt de neste 12 månedene.

100/119,25 = 0,838 ~ 84% som igjen gir at relativt til lønnen, så er lånet 16% mindre. :slight_smile:

2 Likes

Hva blir total rentekostnad med 4% vs 2% rente på 5 millioner i lån betalt ned over 30 år?

Ca 3,6 mill vs ca 1,6 mill. Dvs lånet blir 2/5 = 40% «mer verdt» (for banken)

Hva hvis du tar høyde for at lønnen også går opp? Eller at det som det har vært de siste 20 årene, at renten går opp for en kort periode og så ned i en lengre periode?

Tok du opp lån i 2005, så fikk du tre år med stigende rente og så fjorten år med lavere rente. Så, man betalte litt ekstra i 3 år og deretter så ville den økte lønnen og samme lave rente vel gjøre at du kom ut bedre? :slight_smile:

2 Likes

Tsla får hammeren i aftermarket, ned 5%

3 Likes

Det kan jo være at 5 mill er en normal årslønn om 30 år for alt vi vett.

Inflasjonen var høy på 70-tallet, men se stigning i lønn også da.

Tok du opp 5 mill i lån i 1991 på 30 år. Så har pristigningen gjort at 5 mill i 1991 = 9 400 000 i 2021 penger.

1 Like

Vi har noe mer i vente…

… Other tech companies are looking for ways to cut costs without eliminating jobs. Apple (AAPL), for instance, is reducing production of its iPhone 14 Plus, less than two weeks after the smartphone hit the market, according to The Information.

Amazon (AMZN), which overextended itself during the pandemic boom, is looking to cut back on the number of warehouses it owns. It has shut down a number of projects including its delivery robot and a product that lets children video chat with distant family members…

3 Likes

Husholdningene går en bitter vinter i møte med økte gjeldsutgifter, energi/transport, mat osv men lønningene sleper etter i sneglefart. Da må man tære på oppsparte midler og vi får flyt ut av kapitalmarkedene…

6 Likes