Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Knapphetsgoder.
Strandlinje i skjærgården på øst- og sørlandet.

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Utbytteaksjer med p/e > 15 og utbytte på 3% minimum. Man finner selskaper med mer enn 5% utbytte og p/e på 7 ref gårsdagens closing bell på cnbc

Si man har høy inflasjon i 10 år og tar opp et lån på 4 millioner. Vil ikke de 4 millionene være “mindre verdt” etter hvert som årene går selv om lønnsveksten ikke helt holder følge med prisveksten.

2 Likes

Dersom dine faste kostnader utgjør 150 000 utenom gjeldsbetjening, men året etterpå er de 200 000, så blir da et lån på 2 000 000 10 ganger faste utgifter (uten gjeldsbetjening). Mens den året før var på 13,3 ganger.

Lån 4m,
lønn utbetalt 500k
inflasjon 8%

Lånet går ned 320k i verdi (gevinst)
Lønnen går ned 40k i verdi (tap)

Netto gevinst for 280k

8 Likes

Jeg sa ikke inflasjon var bra. Sa det spiser opp lånet, noe det så ut som du var uenig i. Snakker selvsagt dersom man har romslig økonomi. Ikke låne til pipa og leve fra hånd til munn.

2 Likes

Det blir trangere på kort sikt, bedre på lang sikt. Forutsatt stort nok lån og at man beholder jobben og til slutt får lønn som matcher inflasjonen

7 Likes

Hvordan ser det ut om du gir du deg selv P/E 10?

Rentene har 4 doblet seg, dine andre kostnader økt betraktelig og inntekten nesten ikke rørt seg, hvordan har du planlagt å betjene lånet?

Eh lånet er mye mindre «verdt» nå iom inflasjonen !

Huset ditt er mye mindre verdt mener du vel nå

1 Like

Inntekten nesten ikke rørt seg. Er nok ikke alle som kjenner seg igjen der. Boligprisfall er enda ikke kommet dit hvor jeg bor. Kommer nok da.

Men ja det er nok mange måter å regne på dette med lån og inflasjon. Det er selvsagt ganske vesentlig at det man putter pengene på ikke kollapser ja. Og selvsagt at man klarer å betjene lånet. Lite vits i å ta opp lån man ikke klarer å betjene tenker jeg :sweat_smile:

Er nok mange som kan havne der nå, fordi de klarte å betjene det før inflasjonen gikk amokk, skapt av pengeprinting og forsterket gjennom covid av det samme supperådet som nå setter opp rentene for å få kontroll på inflasjonen. Bra opplegg :slightly_smiling_face:

4 Likes

Joda helt enig der ja.

Renten er opp 2,5% som blir 78k etter skatt i økte renter. Regnestykket over går fortsatt opp? Btw, typisk lønnsoppgjør var på rundt 4%, så ringer 40k opp der.

Som jeg sa, kortsiktig, så blir det trangere, men på litt sikt (3-5 år), så blir det vesentlig lettere å betjene lånet. Forutsatt at man beholder jobb og at lønnen etterhvert tar igjen inflasjonen. Antar jo også at renten går ned etterhvert.

Hus nå man ha, så prisen på huset spiller ikke så stor rolle. Å leie i Norge er helt håpløst hvis du vil ha noe noe bedre enn dårligste 25% på markedet.

Seff å sitte med utleiebolig, hytte og tilhørende stort lån kan bli en utfordring.

Personlig har jeg lite lån, utleieinntekter og såpass romslig økonomi at jeg egentlig ikke merker at jeg bruker mer penger…

2 Likes

Økte renteutg på 78.000kr. Mens lønnen øker 40.000 brutto. Selv med god lønn mister man kjøpekraft.

I tillegg er inflasjon på daglige forbruksvarer 30-50% (mat, drivstoff, strøm), så for «vanlige» folk går ikke dette helt veien

1 Like

Ikke unormalt at rentutgifter blir delt på 2 da.
Men ja kjøpekraft mister man i disse tider.

Det stemmer, det går hardt utover de som har det dårlig fra før.

Poenget med renteøkninger er jo å dra inn kjøpekraft, så da funker det vel.
For å få boliglån så måtte man vel dokumentere at man tålte en renteøkning på 5% var det ikke sånn

2 Likes

(inflasjonsjusterte lønninger - median - for heltidsansatte USA)

2 Likes

Var ikke superlønnsomt det de drev med de foregående årene, men er fint å ha noe annet å legge skylda på.

30% opphørssalg på kategori «hus og hjem», må nok slå av 70-80% tenker jeg.

Jeg caller bløffen…

2 Likes