Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Snudde raskt opp der borte nå og dollaren får seg en smell.

image

1 Like

For de som husker at jeg påpekte peak «inflasjon er for høy» på reversal -3% spx til +3% spx 14 oktober, så kan det være det som skjer nå dersom markedet reverserer, bare motsatt.

Jeg har ment at inflasjon var gårsdagens nyhet i et godt over halvt år nå, men børsbevegelsen sent i går kveld og en eventuell reversal vil bekrefte at markedet ikke lengre er bekymret for inflasjon- det vil si- frem til nå. Det kan snu nå. Peak «headline inflasjon kommer ned uten resesjon» kan peake rundt nå.

En reversal nå er det samme som at markedet sier nå er det oppsiderisk, sysselsetting og andre faktorer som betyr mer enn «cpi relief»

2 Likes

2 Likes

Rødt

Om man ikke er forvirret nå så forstår man ikke hva som skjer.

1 Like

Hva da?
Edit:
Nasdaq regner jeg med.

1 Like

For gode impulser og input rundt bla. bevegelser i geopolitikk, mikro og makro, så kan man abonnere på nyhetsbrev fra Cognitive Investments. De kommer med ukentlige oppdateringer av sine betraktninger og beskrivelser av de ulike geografiske områdene, pluss podcaster om mange forskjellige investeringsbetraktninger. Veldig mye matnyttig synes jeg.

Man kan også følge de på Twitter.

Her er for øvrig den siste generelle oppdateringen, hvor man også kan registrere seg:

2 Likes

Ja.

All europeisk treasuries er markant rødt
Us treasuries prøver seg på rødt nå
Nasdaq rødt
S&P rødt
RUT rødt

6 Likes

Man må huske å ikke blunke for å få med seg sp i rødt :sweat_smile:

1 Like

Den 1,5% reversalen som var er mye viktigere enn dere tror

2 Likes

Helt enig. Jeg har på forhånd tenkt at dersom talla kun var nøytrale eller litt bedre enn ventet, og dersom første reaksjon var opp, så var det bear og videre nedover dagene som kommer (streken til venstre), streken til høyre var ville vært bull, men slik ble det ikke. Min mening er at bjørnene kan sove trygt og godt i natt, i sitt lune hi.

(Si fra hvis noen vil kjøpe tegningen ovenfor som et NFT-kunstverk, oppsiden for fremtidig verdi er uendelig.)

2 Likes

Buffett spår ytterligere bankkonkurser | Finansavisen

1 Like

Sånn nå kan du åpne øynene igjen

2 Likes

Noen ønsker ikke å se.

Nothing to see here, carry on

3 Likes

Og noen ser bare det de ønsker å se :wink:

1 Like
3 Likes

– Jeg har regnet på kunstig intelligens (AI) i påsken. Det flommer nå over av roboter. Jeg tror det er noe som vil bedre produktiviteten til de fleste av oss. Hvis de aller fleste blir 10 til 15 prosent mer effektive, vil det bety mye for lønnsomheten i bedriftene, sier Næss.

Jeg tenker også det kan bli veldig interessant framover. Hastigheten på innovasjon på feltet eksploderer nå som målet ser ut til å være innen rekkevidde.

2 Likes

Det er en litt besnærende tanke at man skal kunne spørre “noen” som har lest absolutt alt som finnes av publisert materiale på internettet, alt av bøker, rapporter, regnskap osv., og få svar på vilkårlige spørsmål man stiller. For å innhenting av info er det genialt, men det bør kanskje settes opp på en måte som gjør at svar på konkrete spørsmål kommer med kildereferanser.

Dette blir vel umulig eller i hvert fall inkompatibelt med gpt? Svarene er jo en statistisk syntese av all tilgjengelig informasjon.

1 Like