Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Stemmer. Men investorer har jo vært bekymret for Tesla i årevis. Det er nok mange som hadde vært bekymret selv om salget var over 1 mill biler også i q1.

Edit:

Men ja salget av Model Y vil nok også påvirke salg av deres egne Model S og X. Når man ser hva man får for pengene for Model Y så skjønner jeg ikke hvorfor noen betaler så mye ekstra for å få S og X.

Jeg ville ikke gå short basert på bare dette, men folk har mindre å rutte med noe som vil slå inn på bunnlinjen til bedriftene samtidig som rentene har høye dvs P/E skal også ned. Denne kombinasjonen av lavere E, lavere P/E og banker og eiendom som vakler på en kant gjør at jeg selv er short. Jeg anbefaler ingen andre nødvendigvis å shorte, men å være ekstra forsiktig de neste 6-8 månedene er nok lurt.

Hvis man er veldig bull og veldig opprørt av bear argumenter kan man jo vurdere i stedet å sette på skylappene og rett og slett dempe denne irriterende tråden :wink:

1 Like

Dette går sikkert bra

1 Like

Kun nye innskudd dette gjelder eller får de ikke renter lengre? :see_no_evil:

Exploding MOVE/VIX Ratio: A Major Warning Sign (TradingView)

4 Likes

Økt produksjon medfører automatisk flere biler i transitt. Flere biler i transitt påvirker således lagertallene, siden bilene ikke registreres som solgt før kjøper fysisk har overtatt bilen.

Disser lagertallene vil derfor øke fremover med økt produksjon, uten at de isolert sett sier noe som helst om antall solgte biler.

I følge @Christian sitt regnestykke har lagerbeholdningen nesten tredoblet seg fra 7 -20 dager målt i relasjon til salget.

tredoblet seg fra q2 2022, og halvert fra 2019, var vel hele historien.
q2 2022 var midt i den verste perioden med halvledermangel. Ikke så rart at bilene ikke hopet seg opp på lageret akkurat da?

I 2019 tipper jeg tallene var sterkt preget av feilende global logistikk pga. korona, noe som gjorde at det tok lang tid å få bilene transportert til destinasjonslandene og ut til kundene. Og 2022 preget av mangel på biler.

1 Like

Her er litt data for å sette tallet i perspektiv. “Days of inventory” er det relevante. Det er visst 16 dager inventory, ikke 20 dager. Chartet under har forresten skrevet Q4 23 i stedet for Q1 23.

Synes mao at Tesla sine tall ikke ser så verst ut. Dog, så var den andre posten din mer interessant @holmes hvor det virker som om dette gjelder hele bilbransjen. Forventet vesentlig mer lagerbygging enn det vi her ser fra Tesla.

3 Likes

Skulle akkurat til å kommentere det som tweeten også sier, at tallene for Tesla generelt er svært lave. 3-4 dager på det verste i 2022 sier seg selv at ikke er ønskelig. 60 dager ser jeg er brukt som varsellampe for bransjen. Dette var en periode med strupet produksjon pga. halvledermangel og høye priser på grunn av stor etterspørsel. Bruktbilprisene i USA eksploderte i samme periode. Man kunne selge en leveringsklar bil høyere enn nypris i markedet på grunn av ventetid på nye biler. Nå har produksjonen kommet godt i gang igjen og prisene kan også komme til å justeres ned.

1 Like

Det steg jo ytterligere i q1, så derfor kanskje det er 16 dager i Q4 mot 20 i q1

Tesla har ikke noe ønske om å ha like stort lager som resten av bransjen, men 16 dager som de har nå ser ut til å være rimelig nær normalen for Tesla å være.

Nei, tallene i den siste grafen er for Q1 2023. De er ikke nøyaktig de samme som tallene fra din graf. Grafen jeg henviser til viser ferdigstillte biler, kanskje din graf viser noe annet i tillegg? 20 dager som jeg regnet ut gikk utfra grafen din og så en kjapp googling på leverte biler. Tipper den grafen jeg postet viser dette bedre. :stuck_out_tongue:

Tallene jeg postet er fra Tesla

De selger ca 4500 biler per dag og har en overproduksjon akkumulert over 90k så 20 dager tror jeg er rett.

Edit: det lavere tallet kommer visst om du regner med 75 dager per kvartal, dvs stengt på søndager og helligdager.

2 Likes

Skal earnings opp eller ned? Jeg tror ned

https://www.multpl.com/s-p-500-earnings

1 Like

16 eller 20 dager, uansett lavt for bransjen, og tilbake til normale nivåer fra før halvledermangelen. Jeg skjønner ikke hvordan man kan ta noen investeringsbeslutninger på long/short indeks (hvis det der det det dreier seg om her) basert på slik info.

1 Like

Trenden med en tredobling her siste året er verdt å merke seg, flater det ut så er det selvfølgelig helt OK, men trekker man linjalen videre her så begynner det å bli ugreit. Prising av selskapet er jo også svært høy.

har sagt det før, men situasjonen var helt eksepsjonell i 2022 med halvledermangel. Ville være forsiktig med å trekke streker med linjal fra denne perioden. Det gjelder for så vidt mange andre områder også fra pandemien.

3 Likes

Jeg er forsåvidt enig. Renten er mer interessant. Rente går opp → aksjer går opp. På et punkt, så knekker markedet og renten settes rett ned. Det er vel det man forventer skal skje her. Fra 1995- 2001, så tok det dog 6 år med høye renter før det knakk. I 2006-07 så tok det litt over et år. (renter over 5%).

I mars ble renten satt opp til 5% i USA. Hvor lang tid tar det før markedet knekker denne gangen? Eller skal denne gangen være den hvor alt retter seg og renten sakte men sikkert settes ned uten at børsene har kræsjet? Det ville jo vært rart…

ref: Why stock market investors should cheer Fed rate hikes, not fear them - MarketWatch

2 Likes

CPI 0.1% MoM, Exp. 0.2%

CPI 5.0% YoY, Exp. 5.1%

CPI Core 0.4% MoM, Exp. 0.4%

CPI Core 5.6% YoY, Exp. 5.6%

3 Likes