Dette var jo i går
Dersom inflasjonen forblir høy og rentene ikke kan settes høyt nok, så vil vel fiat-penger miste veldig mye verdi de neste årene.
Jeg er ikke Reuters som poster 24/7
Min sikring mot dette er gull og sølv.
Du glemte “og snart bitcoin”
Bitcoin har bare falt 70% så det er en veldig bra “store of value”
Kommer an på horisonten du ser på
Ja, så klart.
Jeg tolker krypto og spekk i “Gamestop m.fl” som tegn på at vi er i en boble.
Vet mange blir sure men det er lov å være uenig
Før IT-bobla sprakk hadde Halvar Flatland et TV program om børsspekulasjon i beste sendetid på fredag kveld. Der snakket de om siste ukes oppgang og hvor dumme de som ikke satte alle pengene sine på .com var.
Det var tider
Er vel slik det har vært i årevis. På bunnene tror folk Bitcoin skal i null og selger. På toppene tror folk det skal til himmels og kjøper.
Skal være forsiktig med å spå BTC.
Men i dag brukes sentralbankene til å regulere inflasjon, sysselsetting, valutakurser og nå også sanksjoner mot andre land. (frys av russiske midler).
Hva lærer Kina av dette? (De har investert mye i $ og obligasjoner).
Hva skjer med myndighetenes muligheter til å regulere alt dette hvis krypto overtar?
Er ikke så sikker på at den verden blir noe bedre.
Mener du at at jo bedre muligheter myndighetene har til å regulere, jo bedre blir verden?
Med tanke på at krypto svinger 10x verre enn valuta, så ser jeg ikke helt den
Godt spørsmål. Jeg tror finanskrisen hadde blitt mye verre uten. Men på den annen side kunne den kanskje vært unngått hvis markedsøkonomien hadde fungert.
Uansett tror jeg overgangen blir problematisk.
Hehe, Bitcoin og krypto er så ferdig. Som spekulasjonsobjekt vel og merke. Har alt falt veldig mye, folk kommer ikke til å la seg lure inn i dette igjen. Hypen er død antagelig for alltid. Krypto har ikke klart å leve opp til noen av forventingene og lovnadene som det har blitt fablet om. 10 år er gått og lite har skjedd eller endret seg.
Og når folks økonomi bare kommet til å knipe mer og mer fremover vil fallet bare fortsette og fortsette. Jeg personlig er 100% overbevist om dette.
Hvis man tenker GDP ja, hvis man tenker olje/gass eksport nei. Med tanke på at “alt” bruker olje/gass for å lages, så er det jo klart at det har hatt en massiv effekt på verdensøkonomien.
Det er dog sant det du sier om Kina/Taiwan, for Kina står for enormt av verdens produksjon av alt mulig, mens Taiwan står for 70% av high-end chipper. Blir det krig her som stopper handel, så stopper verden rett og slett. Jeg sliter litt med å forstå hva som er lurt å sitte på da. Intel-aksjer?
Bitcoin har aldri før nå eksistert i et miljø som er sentrert rundt pengeinnstramming. Synes den faktisk klarer seg veldig bra foreløpig gitt at den har krasjet mye hardere selv når QE har vært fokus. Men når slusene åpnes igjen og penger flyter rundt som det har gjort i mange år så vil Bitcoin igjen stige.
Uansett hva man måtte mene om pris så er etter mitt syn Bitcoin et fint verktøy for å takle den problematikken med at f eks sentralbanker kan fryse midlene dine.
Får også legge til at det trigger en kjøpslyst i meg når jeg ser folk bruke ordene “Bitcoin” og “Død” i samme setning
Høres ut som en dyr egenskap
Men jeg er enig med deg i at sentralbankene og politikerne i dag styrer for mye av økonomien. Det minner mer og mer om planøkonomi og vi vet hvordan det ender.
Politikerne er ikke de beste til å styre bedriftene. Vi er på ville veier.
Vi har diskutert angående frysing av krypto i kryptotråden. Bitcoin kan i praksis fryses i samme grad som andre midler så det argumentet er dødt.
Det sa folk i 2018 også. Kjøpte man samtidig som folk påsto dette, så har man vært med på flere 100x avkastning i enkelte coins.
Eller man har vært med å bli nullet i mange coins… eventuelt med giring i Bitcoin. Men det snakker av en eller annen grunn krypto-menigheten sjelden om.
Det er mange mange flere som har tapt på å investere i krypto enn det motsatte. Ganske kynisk å stadig pushe et annet narrativ for egen vinning?