Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

VIX1D opp 73%, vanlig VIX opp 12%. Hmm? Skulle ikke VIX1D være bedre for å måle frykten? Syntes kanskje 73% var litt i overkant? (Men merk at jeg ikke har sanntid på VIX1D, den er 15 min forsinket. Mens S&P-VIX er med sanntid.)

Problemet mitt med denne var at USB var 1 av 4 i auksjonen for å kjøpe FRC, men JPM kom ut av det. Skuespill eller reelt?

1 Like

Foreløpig ingen viktige støtter teknisk som har blitt brutt på høyere timeframe.

Forrige low på S&P ble satt under FRB nedgangen.

Går bankene ned pga. noen bruker frykten i markedet til å shorte? Eller er det reelt?

Hvordan ser indeksen til finans ut i det større bildet?

Hvis dette er reelt forventer jeg mer volatilitet og større bevegelse en sist gang.

3 Likes

https://archive.is/nRbPU

“Half of America’s banks are already insolvent – this is how a credit crunch begins”

USA jøggler så mange drittkuler på en gang og klarer mirakuløst holde spillet gående.

Hvor lenge skal man tørre holde $SQQQ og $SH

2 Likes

Det er lett å tenke at oj nå har den og den aksjen blitt veldig billig. JA vel, men skal du klarer å time bunnen og bestemme at nå er den blitt SÅ billig at den er verdt å kjøpe akkurat her (det var jo også noen som mente det samme, 10, 20, 40, 80% høyere kanskje), eller er det bedre å sitte på sidelinjen og vente til aksjen går over i en stigende trend (hint: The trend is your friend).

Hva med AI og den rasende utviklingen der, hvor lang tid tar det før vi ser økt effektivitet og lavere kostnader mtp nedbemanning?

1 Like

Det er utrolig vanskelig å spå, det kan fort føre til ras for dagens bedrifter som bli utkonkurrert og helt nye selskaper som vi ikke engang har hørt om er de som klarer å utnytte AI best. Dvs det trenger ikke gi umiddelbar børsoppgang for indeksene, eller et tilfeldig selskap man har i porteføljen.

Uansett gjelder det samme har man et spennende selskap i kikkerten, begynn med å spørre deg selv, er denne aksjen i en stigende, fallende eller nøytral trend?

Oljen har falt -6,5$ fra 80-73,5 på 24 timer.

Det er et av de sterkeste varselsignalene der ute.


Det er forøvrig helt totalt meningsløst for fed å heve 0,25 med disse bankproblemene.
Det tjener ingen. ECB, Norges bank osv - helt annen story.

14 Likes

100% enig, og regner med de er klar over hva det vil føre til. Samtidig ser jeg mange medier sier de vil øke med 0.25, så hvis de ikke gjør det, hva vil resultatet bli? I utgangspunktet ville jeg tenkt bull, men hvis markedet tolker det slik at man ikke hever fordi problemene allerede er så store så er det bear.

1 Like

Det fører ikke til noe nødvendigivis, men det er totalt meningsløst å argumentere for inflasjon når det er ekstrem tightening for bank-lending.

Om 2 dager glemmer markedet om fed økte eller ikke. De har hiket 500 basispunkter, 25 til eller fra har null betydning for økonomien over tid. Det er kun en signaleffekt, men gjør banksituasjonen marginalt verre mtp outflow til money market funds fra de regionale bankene.

Dette blir for å markere den endelige pausen/toppen. Det gir også rom for å kutte.

11 Likes

Min magefølelse: det blir ingen renteheving og kortsiktig bull-reaksjon fra markedet. Magefølelsen min pleier dog bare å ha rett ca 50% av gangene.

2 Likes

Vurdert å backteste denne statistikken opp mot søvnkvalitet og hva du har spist? :sweat_smile:

4 Likes

FED er rævkjørt uansett hva de gjør tenker jeg. Pauser de renten sender de et signal om at regionale banker trenger et pusterom, og markedet reagerer i fort med bank-run. Setter de opp renten så øker muligheten for at flere av de regionale som kan vise seg å stå på leirføtter kollapser.

Alt tatt i betraktning så tror jeg en pause, med signaler om at man gir de bankene det gjelder en sjanse til å få en pust i bakken, være å foretrekke.

2 Likes

FED må på en eller annen måte adressere den rentesquizen mange banker ser når.

Jeg blir overrasket om markedet ikke snur rødt når pressekonferansen er over. Nå er det bare støy, og hevingen er marginalt irrelevant for markedet som helhet.

Nå er markedet på egne ben, og er sin egen mekanisme for å kunne få fed til å kutte osv. Det er ikke lengre fed som er i førersetet etter min mening.

8 Likes

Hvor mange har “skinn in the game” nå? 95+% av likviditet i markedet er uansett ikke likvid og har ingen andre valg enn å sitte stille.

Perfekt med tvangssalg da.

JP blir Burns 2. Han har det bare ikke i seg å være Volcker 2.

En ting er å pause rentehevingene før markedet oppfatter at kjerneinflasjonen er under kontroll for godt (som er ille nok), men så dere at QT ble til QE (bare med et annet navn) så fort SVB måtte reddes?

The additional funding will be made available through the creation of a new Bank Term Funding Program (BTFP).

Hvis du pauser renten OG sprøyter mer penger inn i økonomien nå FØR kjerneinflasjonen er under kontroll - FORDI du er redd for bankkriser og børsfall - DA smeller det big time IMO - for da har ikke Fed lenger noen troverdighet igjen om at de klarer å holde inflasjonen nede.

Troverdighet er den eneste asseten som en sentralbank ikke kan fungere uten.

Så - med litt flere ord - så ender jeg opp akkurat på din konklusjon.

6 Likes

Wops.

7 Likes