Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Pacwest -50% afterhours. Auf Wiedersehen

12 Likes

Nå har jeg begynt å lese på et par av bøkene du anbefalte (veldig interessant!). En av gjengangerne er at det kan gå lang tid mellom når en krise oppstår og når folk (og børsen) faktisk agerer på den. Spørsmålet er, kan vi se for oss et bullmarked flere måneder frem i tid, og kanskje til og med mer enn et år, før korreksjonen for alvor starter? Man kan gå glipp av mye penger i bullbobler.

4 Likes

Markedet ler av Ida Wolden Bache. Ingen kjøper hva hun sier. Det er til og med svært få i den norske befolkningen som sier at de tror inflasjonen skal falle, så da kan du se for deg hva internasjonale markedsaktører tenker.

Dersom det kommer økonomisk motstand så kommer Ida til å pivote fortere enn du klarer å blunke. Ingen tror på det her.

7 Likes

Forstår “den norske befolkningen” hva de faktisk blir spurt om? Og hva er kilden?

1 Like
  • Anektodisk. Jeg observerer discussion i ulike rom, hva profesjonelle aktører diskuterer, hva andre sentralbanker kommuniserer.

  • Norges sentralbank har mål om å få inflasjon tilbake til 2% innen 2027!

image

  • Inflasjonsforventninger som forward inflation expectations kan brukes, selv om jeg ikke vektlegger denne noe særlig.

  • Norges Bank egen undersøkelse sier at markedet tror på nærmere 5% inflasjon ved utgangen av 2024 og 3% inflasjon om 5 år, i 2028! Ingen kjøper det dem sier.

  • Lagarde har mål om inflasjon ned innen 2025(1,5 år) som base case:

  • Fed har PCE target på 2,5% i løpet av året.
4 Likes

Husker ikke hvor jeg så det, men var en chart for en stund siden hvor man så historisk på hvor vanvittig dårlig sentralbankene var til å modellere inflasjon og rentebaner.

Så og si alle gangen tippet dem noen noen rentebaner som var helt sinnsyke. For så å måtte ta en 180 grader når virkeligheten viste seg å ikke stemme med modellene…

4 Likes
  1. Inflasjonen er for høy pga bevisste politiske valg (pandemipenger, deglobalisering/sanksjoner/handelskrig, kamp mot klimaendringer). Dette er valg som generelt har bred støtte i befolkningen.
  2. Enkleste veien til å få ned inflasjon er å stoppe sanksjoner mot Russland (uaktuelt), stoppe handelskrig med Kina (uaktuelt), stoppe offentlig pengebruk (uaktuelt), stoppe kampen mot klimaendringer (uaktuelt), eller øke rentene og tvinge fram høyere arbeidsledighet / resesjon (aktuelt?). Det er uansett ingen som har presise modeller som stemmer med virkeligheten, så hvem vet hva som må til? Verden er komplisert.
  3. En resesjon er bedre enn hyperinflasjon. Begge deler suger. Vi velger resesjon - inntil det skjer. Da får vi se om vi faktisk godtar det resultatet.

Stort sett er dette greit etter mitt syn? Vi lever i ett demokrati, og dette er konsekvensene av politiske valg vi støtter.

Folket er helt med på å forsøke å begrense skadene ved klimaendringer, stoppe Russland i Ukraina, vesten hater Kina og er med på handelskrig, og det er ingen politiske partier som egentlig ønsker å stoppe pengebruken. Maksimalt vil man kritisere offentlig pengebruk når man er i opposisjon, men bruke minst like mye når man sitter i regjering.

Vi har i tillegg demografiendringer i mange land som gjør oss avhengige av kontinuerlig innvandring for å få ting til å gå rundt på kort sikt, men fort forverrer problemene på lengre sikt.

Med den gigantiske gjelden man har opparbeidet seg i vestlige land, og demografiendringer, så kan man spørre seg om det ikke er bedre å godta årlig inflasjon på 3%-5% enn å forsøke å tvinge den ned til 1.5%-2.5%. Men, det spørsmålet blir ikke aktuelt før realøkonomien får konsekvenser. Man har vedtatt at målet er 2%, og da jobber man mot det.

Dessverre (eller heldigvis?) så har politikerne fått skjøvet ansvaret over på sentralbankene, så de må bruke upresis pengepolitikk, i stedet for at politikerne noe mer presist strammer inn (men tar over ansvaret, noe som også er uaktuelt).

For å gjøre det litt mer relevant: det begynner å knake i finansdelen av børsen nå tydeligvis. Men, er det så nøye hvis man tror staten skal redde alle andre enn aksjonærene i banker? Hvis skattebetalerne til slutt får regningen, kan man ikke bare kjøre på? Jeg lurer på om ikke det er holdningen mange har for tiden… man er helt overbevist om at dette ender med statlig intervensjon og redningspakker, så hva er problemet? :slight_smile: Vel, problemet er i perioden det begynner å knekke men politikerne ikke blir enige om noen pakke…

10 Likes

Dax prøver å bryte ned fra en måneds flattish/bull sideways range. Nedsalg før ECB speech? Bør komme etter talen, ikke før for noe som helst betydning

4 Likes

First Horizon Corporation, regional bank i USA med 8,12 mrd mCAP (USD) faller 54% pre-market da den Kanadiske Banken Toronto-Dominion Bank Corporation trekker budet sitt på banken.

1 Like


Om AAPL i dag skulle vise svakheter i tillegg, så blir det fort berg og dalbane!

Apple er i verdens største industri og leverer de beste produktene til den mest avhengighetsskapende industrien som finnes. Det er så mange analytikere, markedsaktører, leverandører og kunder slik at dersom markedet ikke klarer å prise inn någenlunde riktig, så blir jeg overrasket.

Det er 800 millioner eller liknende som bruker iCloud lagring ++. Apple kan snike inn icloud økning med 1$/mnd over og dra inn 100 mrd nok i bunnlinje dersom de ønsker å øke inntjeningen kraftig, selv om de ville møtt litt motstand. Det selskapet er helt ekstremt, så jeg har ikke noe tro på overraskelser på earnings. Markedet er gode på å prise dette underveis.

Ergo earnings kan de tweake gjennom året for å komme seg gjennom.

Det som er hele caset mot apple er: når er det folk tømmes for cash/kreditt, og nedprioriterer ny iphone fremfor andre tjenester/opplevelser." Det er bare spørsmål om tid med dagens renter, og det vil man se i aksjen at den begynner å røre på seg nedover. Apple har nesten aldri gjort priskutt, og har økt marginene stabilt over x antall år.

Det har ikke vært noen overraskelser fra telco. Det har vært noe surprises fra semis.

8 Likes

ECB dobler QT. Spennende!

4 Likes

Hva er logikken i å øke renter på samme tid som du øker QT?

2 Likes

Det er ganske logisk gitt at inflasjon er høy, etterspørselen etter treasuries øker med høyere renter og eurosonen er all-time high?

5 Likes

Haha, jeg tenkte motsatt! My bad.

Tightening, ikke easing. Brainfart.

4 Likes

Man ser hva som skjedde med usdnok i årene etter MDG fikk sin første stortingsrepresentant (2013/4) :wink:

3 Likes

Spx ned 100 poeng, og dax flat.

Jeg blir ikke overrasket å se grønt i dag

2 Likes

Dag for dag og trendskifte er vel litt forskjellige prediksjoner? :slight_smile:

Hvis du spør om de to setningene ovenfor er uavhengige av hverandre, så ja

@havana12 Hvordan føler du market sentiment er nå ift før kriser tidligere? På meg virker det som det nå er mainstream å tenke de-risk, ha cash, gull osv. Man snakker til og med åpent om potensiell default i USA (helt uhørt tidligere?). Hvordan tenker du dette påvirker forløpet til bearmarkedet, at så mange allerede er bear?