Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Ca rundt konsensus.

Quiz; Hva har fed, biden, Xi og alle vestlige land til felles?

1 Like

Tipper dette blir en skikkelig rød børsuke

1 Like

Planøkonomi

4 Likes

Det og.

Ønske om oljeprisen :chart_with_downwards_trend:

5 Likes

Mens vi faser ut olje og gass og gjør det dyrere med klimakvoter, selvsagt.

5 Likes

Heller xact bear enn unøyaktig bull

Tror vi sitter med finanskrise om et års tid. Vi har ikke fått effekten av renten innover økonomiene enda. Det tar tid, og blir heftigere og heftigere for hver renteheving.

3 Likes

Bunnen om et år skal jeg kjøpe

2 Likes

Hvem sa noe om bunn? Endeløs finanskrise ala Japan 1980s, med økt rente hver gang til vi er på 20%+:

image

3 Likes

Sånn vil regla gå

1 Like

Da blir det pån igjen

4 Likes

Osebx skal nok ihvertfall ned til 950 tenker jeg.

5,5% er jo en OK rente hvis man tror risiko for default = 0%. Kan børsen slå 5,5% med dagens høye P/E tall og usikre utsikter?

Frem mot 1929 var oppgangen drevet av industrirevolusjon. Folk fikk biler, strøm, vaskemaskiner og støvsugere. Og ikke minst radio. Dette førte til ellevill oppgang og krakk.

Frem mot 1987 kom EDB. Mange arbeidsplasser inkluderte PC. Det var også boligbonanza.

Frem mot 2001 kom internett og ellevill prising av alle selskaper som kunne kalle seg xxx.com

Frem mot 2008 kom ellevill oppgang i eiendom basert på gjeld. Mange råtne lån. Jo mer man lånte og kjøpte eiendom, jo rikere ble man.

Frem mot 2023 kom gratis penger. Null renter og pengetrykking. «Alle» lykkes. Darwins teori om «survival of the fittest» (markedsøkonomi) settes til side. Jeg trodde vinteren skulle bli hard men ting går gjerne tregere enn forventet. Tror fortsatt på børsfall, så tipper vi sees til høsten :blush:
Det er mye enklere å bygge formue etter en resesjon.

God sommer :sunglasses:

9 Likes

Se på LVMH, Astra, Novo, SAP, krypto- alt som har ledet expansion. Alle har møtt et foreløpig tak. Samme gjelder treasuries(gulv, long-end). Gass+olje ned slipper ut litt ikviditet i markedene, men er ikke nok med euro på ath.

1 Like

Et aspekt ved lånetaket er at USA har pauset å utstede ny gjeld, altså samme effekt som QE, penger som skulle gått til kjøp av bonds har i stedet måtte gå til aksjer eller være med å presse renten på annen gjeld ned.

Når lånetaket heves skal man ikke bare gjenoppta normal gjeldstakt, men også hente det man har pauset de siste månedene. En slags turbo-QT.

Så både heving og ikke heving av gjeldstaket er bear i mine øyne.

1 Like

Kanskje ikke børsen, men MPCC har varslet ordrebok som gir 80% av selskapsverdien betalt fra driftsoverskuddet utbetalt som utbytte i form av tilbakebetaling av innskutt kapital neste 2 år, og videre 5% kvartalsvis utbytte på samme måte etter det(blir sannsynligvis litt over, da de også selger skip som gir utbytter, og kjøper skip for de 25% av overskuddet de beholder.). Med flåteverdi på ca. lik market cap og scrap value på ca. 80% av market cap er det vanskelig å se for seg at caset ikke vil slå 5,5% årlig rente. Men det er mer enn 0 risiko selvsagt.

CPI for April just came in at +4.9% YoY below expectations of +5%

1 Like

Skal mer til for at jeg får FOMO. :slight_smile:

Edit: https://www.finansavisen.no/makro/2023/05/10/8007570/amerikansk-prisvekst-lavere-enn-ventet

På månedsbasis var prisveksten på 0,4 posent, mot ventede 0,4 prosent. Måneden før var tilsvarende tall på 0,1 prosent.

1 Like

Hadde en bump i april.