Ser mer bull enn bear ut for meg på Nasdaq. Dvs, oppgang etter konsolidering på motstandsnivå. En “naturlig” utvikling ville da vært oppgang, og så nedgang for å teste området fra oversiden. Teknisk, klar for oppgang hvis denne trenden skulle fortsette?
Uavklart konsolidering? på SPX så vidt jeg kan se. Ser vesentlig svakere ut.
Lukter på nedgang og potensielt krasj for RUT - som er mellomstore og mindre bedrifter i USA.
Jeg er ganske negativt innstilt generelt, men teknisk ser jeg ikke noen klare tegn til krise for hele aksjemarkedet. Tvert i mot, USA ser nesten ut som om det kan bruke en enighet/utsettelse av gjeldstaket som årsak til oppgang fordi “faren er avblåst” eller en sånn logikk.
En potensiell tolkning her er at indeksene holdes oppe av de største og mest solide selskapene, mens resten av indeks sliter. Og det vil si at realøkonomien begynner å slite, renteøkningene begynner å merkes, og alt som er mindre likvid blir mer og mer giftig som investeringsobjekt - uten at indeks totalt eller de største bedriftene trenger å straffes. Vi kan få en fase hvor de største rett og slett stikker av med en større del av investeringene, konsolidering, mens mange mindre bedrifter - og selskaper som krever konstante emisjoner eller har dårlig forretningsmodell - i større grad vil slite og kunne krasje en etter en.
Det kan da gi ett scenario som 2021 - hvor enighet om gjeldstaket ga oppgang i flere uker, men den oppgangen resulterte i en topp før vesentlig nedgang. Merk: dette kan fort utsettes til slutten av året hvis - som jeg tror kan skje - gjeldstaket heves for noen måneder så forhandlingene om gjeldstaket kan skje koblet mot statsbudsjettet i USA, som ofte er gjort før.
Noen selskaper har levert svært bra og har gode forretningsmodeller, og er giganter. Jeg tenker på selskaper som Apple og Microsoft.
Hvis de selskapene begynner å vise svakhet tror jeg det er seriøse problemer, men før det skjer… mange selskaper kan gå til helvete, sektorer kan ha stor svakhet, uten at indeks som helhet krasjer, fordi de største selskapene fortsatt gjør det bra, og vi har såpass mange velstående som automatisk sparer i aksjemarkedet at det fortsatt vil være en kontantstrøm inn i aksjemarkedet som helhet - det vil bare ikke komme idiotinvesteringer i “verdensledende forskningsselskaper og andre ubrukelige forretningsmodeller” til gode som det gjorde i en nullrenteverden.