Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Det er jo ikke noe jeg påstår. Det er noe du kan lese i chartet. Man trenger ikke cherripicke en liten periode hvor de sammenfaller. Som jeg skrev, av og til i rolige perioder sammenfaller de eller hvis det sammentreffer med syklusene.

Men se f.eks. fra desember 2017 til desember 2018. Hvis Bitcoin og Nasdaq korrelerer så perfekt hvorfor faller da Bitcoin med 85%, mens Nasdaq stiger i samme periode?

@havana12 Denne kryptogutten er nok en del smartere enn deg. Så du trenger ikke forklare. Jeg skjønte godt hva du skrev. Jeg har aldri konket heller. Så bare kjør på og geare noen sammentreff mellom nasdaq og krypto du. Så kan du konke for andre gang på ett år :kissing_heart:

Ser ingen krakk i krypto jeg. Så bare at du skrek krakk akkurat da kursen var på bunn, som en eller annen helt ordinær krakknisse som fant et obskurt sammentreff i chartet sitt.

Du tok feil mener du…

1 Like

Det er vel omtrent skolebokeksempelet for hvorfor bunnen skal forventes etter pivot. Lave renter er bra for aksjer, men fallende renter skal man først forvente ved starten av en resesjon som er bear for aksjer.

Banker skal normalt få bedre inntjening ved fallende renter, da de kan justere ned innskuddsrenter raskere enn utlånsrenter. Men det er kanskje modig å kjøpe bankaksjer nå?

Nb. jeg snakker adskillig lavere hastighet/lengre perspektiv enn traderne her.

2 Likes

Marginene til DNB har vært ekstreme nå. Vanskelig å holde oversikt over renten når den går opp hele tiden?

1 Like

Er det lov å foreslå at bitcoindiskusjonen kan fortsette i egnet tråd? :see_no_evil:

2 Likes

Det er jo hele poenget her. Det er jo ikke en bitcoin diskusjon forutenom en person som ikke tålte at jeg kommenterte på at btc knekker.

Jeg kommenterer alle markeder, og alle priser. Det er en prisbevegelse i en del av markedet, og det var en interessant bevegelse-satt i kontekst av andre prisbevegelser. Samme som at du ikke irriterer deg dersom jeg diskuterer long omx/ short dax spread selv om du er 1,5x gearet omx.

Nå bryter btc på nytt. -1500 dollar.

15 Likes

5 Likes

Det jeg diskuterte med deg var din påstand om at
a) Bitcoin krakker. Står på samme kurs fortsatt.

b) Bitcoin følger Nasdaq etc. Det gjør den ikke.

c) at svingningen var unormal. Jeg sa den var godt innenfor normalen.

Fail Fail og Fail :kissing_heart:

1 Like

Er vel uansett alt for tidlig å konkludere om hvem som har rett allerede nå.
Morti tror vi er på en bunn nå, Havana tror Btc skal videre nedover slik jeg tolker det. Svaret kommer om noen uker :relaxed::relaxed:

3 Likes

Har ikke sagt vi er på en bunn jeg. Bunnen er kanskje på 200 weekly på 25k. Eller worst case på 22k ca. som er bunnlinja du ser i chartet jeg postet over her. Men foreløpig er vi bare nede og tester et støttenivå vi har testet noen ganger siste mnd. allerede. Så jeg er ikke redd for noe krakk.

Men vi har også hatt macd. på monthly Som ikke betyr umiddelbar oppgang, men som har 100% treffrate og skjer sjelden. 3 år siden sist. Og avkastningen har vært enorm hver gang på litt lengre sikt. Så når noen skriker krakk på en dagsbunn igjen så føler jeg et samfunnsansvar å korrigere.

1 Like

Jeg leste at han skrev btc knekker, ikke krakker. Fikk heller ikke med meg at han skrek.

2 Likes

Mitt chart viser ikke monthly macd-kryss.

Men nå må vi nok over i annen tråd for å ikke skuffe Holmes :see_no_evil:

1 Like

Ta dette evt på privat chat, begynner å bli “ædda bædda buse” nivå her nå

7 Likes

Ser mer bull enn bear ut for meg på Nasdaq. Dvs, oppgang etter konsolidering på motstandsnivå. En “naturlig” utvikling ville da vært oppgang, og så nedgang for å teste området fra oversiden. Teknisk, klar for oppgang hvis denne trenden skulle fortsette?

Uavklart konsolidering? på SPX så vidt jeg kan se. Ser vesentlig svakere ut.

Lukter på nedgang og potensielt krasj for RUT - som er mellomstore og mindre bedrifter i USA.

Jeg er ganske negativt innstilt generelt, men teknisk ser jeg ikke noen klare tegn til krise for hele aksjemarkedet. Tvert i mot, USA ser nesten ut som om det kan bruke en enighet/utsettelse av gjeldstaket som årsak til oppgang fordi “faren er avblåst” eller en sånn logikk.

En potensiell tolkning her er at indeksene holdes oppe av de største og mest solide selskapene, mens resten av indeks sliter. Og det vil si at realøkonomien begynner å slite, renteøkningene begynner å merkes, og alt som er mindre likvid blir mer og mer giftig som investeringsobjekt - uten at indeks totalt eller de største bedriftene trenger å straffes. Vi kan få en fase hvor de største rett og slett stikker av med en større del av investeringene, konsolidering, mens mange mindre bedrifter - og selskaper som krever konstante emisjoner eller har dårlig forretningsmodell - i større grad vil slite og kunne krasje en etter en.

Det kan da gi ett scenario som 2021 - hvor enighet om gjeldstaket ga oppgang i flere uker, men den oppgangen resulterte i en topp før vesentlig nedgang. Merk: dette kan fort utsettes til slutten av året hvis - som jeg tror kan skje - gjeldstaket heves for noen måneder så forhandlingene om gjeldstaket kan skje koblet mot statsbudsjettet i USA, som ofte er gjort før.

Noen selskaper har levert svært bra og har gode forretningsmodeller, og er giganter. Jeg tenker på selskaper som Apple og Microsoft.

Hvis de selskapene begynner å vise svakhet tror jeg det er seriøse problemer, men før det skjer… mange selskaper kan gå til helvete, sektorer kan ha stor svakhet, uten at indeks som helhet krasjer, fordi de største selskapene fortsatt gjør det bra, og vi har såpass mange velstående som automatisk sparer i aksjemarkedet at det fortsatt vil være en kontantstrøm inn i aksjemarkedet som helhet - det vil bare ikke komme idiotinvesteringer i “verdensledende forskningsselskaper og andre ubrukelige forretningsmodeller” til gode som det gjorde i en nullrenteverden.

9 Likes

Har tenkt det samme. NDX har faktisk klart å komme seg over de viktige nivåene, mens S&P og Dow Jones ikke har klart det.
Tviler på de går hver sin vei videre. Så minner litt om en bull trap på Nasdaq.

7 Likes

Dette synes jeg ser bull ut :upside_down_face:

1 Like

Nå er btc ned nye 500 dollar og nytt fall gjennom.

-2100 dollar siden bevegelsen begynte, og totalt -7% fra det begynte

Olje er også ned -2,5$ på 24 timer

8 Likes

Snakket om vestlige børser ex Oslo Børs :wink:

Nå tror jeg dog vi kan ta med den fremover i bjørneklubben

1 Like

I all den tid Norges Bank selger 1,4mrd kroner per dag og oljeprisen/gassprisen er ned i forhold til det de baserte det på så må vi dessverre ikke bli for hyped på den effekten det vil ha :confused: Retter de opp den forskjellen i andre halvdel av 2023 ved å kjøpe kroner/redusere salget betydelig, som de har gjort før, så kan vi se en styrkelse med dobbel effekt utover høsten.

2 Likes

20k er minimum :wink: Vi er i perioden hvor -30% fra forrige topp skjer, men den overordnete trenden blir positiv. Bare kjipt at kronen er svak :frowning:

Tror ikke man skal se seg blind på kronesalg osv det er med på å dempe svingningene ikke gjøre de større. Når oljepris er høy og det går bra for Norge (typiske drivere for sterkere krone) blir det flyt av penger inn i Oljefondet og kronesalg og motsatt når det går dårlig og man må tære på reservene blir det kjøp av nok og støtte av kronekursen (når vi trenger det).