Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Ser du har redigert innlegget 5 ganger nå, så da tar jeg sjansen på å svare før du lander på 6-7-8-9 eller et annet tall . Vil bare benytte anledningen til å ønske deg en fin kveld, og håper du slipper å drite deg ut sånn som du mener @havana12 gjorde.

8 Likes

Btw, krona burde styrke seg betraktelig på at 50 mrd ekstra oljekroner blir brukt i Norge. Et tilsvarende mindre beløp vil vi solgt for å kjøpe USD /EUR for å putte i oljefondet.

2 Likes

De med masse gjeld setter nok stor pris på at Norges Bank selger så mye kroner at NOK kollapser. De med mye gjeld tar jo sånn sett regningen når det er renta som skal få krona opp igjen og ikke kronekjøp.

https://www.dn.no/kronikk/kronekursen/valuta/inflasjon/har-norges-bank-solgt-70-milliarder-kroner-mer-enn-nodvendig/2-1-1444460

1 Like

Vinnere er først og fremst de med kostnader i nok og inntekter i Usd/eur blir ikke like morsomt for disse om/når det snur igjen,

Norge har ikke en spesielt høy rente, faktisk lavere enn sammenlignbare land.

Se hva kronesalg har gjort med styringsrenten i Norge :upside_down_face:

Norges bank 3,25%
Sveriges riksbank 3,50%
ECB 3,75%
BoE 4,5%
Fed 5,25%

2 Likes

Ja nå snakket jeg riktignok fremover i tid og ikke frem til nå. Svak krone vil nok bli brukt som et argument for flere rentehevinger enn det som ville vært nødvendig med mindre kronesalg og en sterkere krone :upside_down_face:

1 Like
  • Kan noen fortelle kryptogutten83 at btc fortsatt ligger 700 dollar under gapet ned?
  • Kan noen fortelle samme fyr at med pacwest så burde krypto tette det gapet ganske raskt? Kryptomennesker er noe helt eget.

Og så skulle jeg bare se på den helt utrolige statementet på “null korrelasjon” grafen med ndx vs krypto. Du må lete for å finne ut hvilken som er hvem, men her er det null korrelasjon. Helt sinnsyk prestasjon å si.

Så hørte jo ikke kryptogutten på hva jeg sa, for det eneste jeg skrev at det var sekvensen av hendelsene som gjør meg “var” på bevegelser som ikke er normale på tape-readingen.

Som dere ser nedenfor, i denne ikke-korrelerte sammenhengen, både før/etter bear marked dvs nye highs fra low så går 95% av gangene krypto opp med nasdaq når nasdaq bryter ny highs. Det skjedde ikke i går. Men ja, jeg skriker om krakk… uff.

8 Likes

Hvor er likviditeten som skal presse kursen fra 27000usd til fire fantasilioner? Vanlige selskap har jo utfordringer med finansiering og folk påstår at krypto er nærmest frikoblet.

Aint right, bro

2 Likes

https://twitter.com/zerohedge/status/1656637994701299712

2 Likes

Positiv CPI, positiv PPI - Men det er arbeidsmarkedet som er viktigst nå! Veldig viktig - se på jobless claims - markedet/olje ++ burde reagere med rødt i dag hvis dette stemmer

3 Likes

Initial claims for state unemployment benefits increased 22,000 to a seasonally adjusted 264,000 for the week ended May 6, the highest reading since October 2021, the Labor Department said on Thursday.

Det tallet tenker du på?

Nå er jeg kanskje litt fjern, men når PPI er såpass lav og arbeidsledigheten rimelig lav, ender man ikke da med en situasjon hvor renten holdes relativt høy lenge?

1 Like

Expected 245K

Ja, det er ett av tallene, men alle venter på at det kommer. Det er bare forsmaken på hva som kommer.

Alle har jobber, alle betaler for seg på renter/lån, alle byr over hverandre på priser. Det er arbeidsmarkedet som styrer fremover, ikke CPI. Til og med fed har 1% ekstra arbeidsledighet innen 2024, dvs ca 1,5 million ekstra arbeidsledige neste året. Da faller earnings i tillegg.

Det er derfor jeg er short dax, når bull-whip effekten blir ekstrem når konsum struper behovet for produksjon. Akkurat nå er det motsatt, produksjonen en maksimal. Det tar litt tid før det går gjennom systemet.

4 Likes

i hvilket tidsperspektiv står du med short DAX?

Jeg kan ikke forutse markedet, så jeg vet ikke enda. Men avhengig av hva som skjer, så hadde det ikke vært unormalt med en korreksjon på 2-5% med det runnet som har vært. Hvor lang tid tar det? Aner ikke.

PPI er et datapunkt som er vanskelig å si noe om, jeg kan like enkelt argumentere begge veier for bull/bear med fallende PPI.

Dax er ned -0,6% etter US sine ledighetstall.

4 Likes

Short nasdaq intra- følg med på Alphabet om den surner. Sett tighte stopper over dagens high

SPX -0,6% nå. Burde gå mye, mye dypere rødt hvis dette virkelig er bekymringen til markedet

Ned 2% i dag. Fra 77-75, foreløpig en god short hvis man tok på den

5 Likes

Energiprisene er ikke spesielt høye i USA nå etter hva jeg har fått med meg. De er vel “normale”.

CPI/PPI (PPI er negativ, CPI i 0)

image
image

-2,5%

-0,9%

3 Likes

Hva er det egentlig av makro som må til for å dra aksjemarkedet videre opp? Jeg sliter litt med å se det, så klar for innspill. :stuck_out_tongue:

  • Jeg tenker at hvis ting går dritt, så går jo renten ned, men samtidig blir resultatene dårligere.
  • Eller så går ting bra, men da holdes renten oppe og P/E multiplieren må komme ned for å konkurrere med høy rente. (5% rente gir samme avkastning som et selskap med P/E 20 og 100% av earnings betalt som utbytte).
2 Likes