Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Bytt ut med «investorene» da :wink:

1 Like

Jeg tror tidene har endret seg…

Når wall street meglerne publiserer tiktok videoer hvor de ber om unnskyldning for å ha rotet bort noen billioner, og ber om fred i disse stressende tidene mens de oppsøker psykologhjelp og derfor er utilgjengelig for kommentarer … så kan man vurdere saken :slight_smile:

4 Likes

Enig, jeg har sett på alphabet og meta som viktigst indikator for hvilken vei realøkonomien går.

Det er også interessant og se på hva fedex, texas instruments, amazon og apple sier. Hvis det blir negative rapporter i morgen syntes jeg folk bør bli mer bear igjen.

3 Likes

Men, hvor mye er priset inn da? Meta ned 70+% fra toppen i fjor :sweat_smile: (kan 0 om Meta og har aldri eid)

For min del handler det ikke om enkeltselskapene (meta, alphabet), men om hva det kan bety som signal for realøkonomien at folk ikke tar seg råd til å bruke like mye penger på annonser framover.

2 Likes

Hvor mye av toppen var ren optimisme og gratis penger?

1 Like

Fedex tror jeg blir stygg, langt mindre gods i omløp nå enn hva der var for 1 år siden.

2 Likes
2 Likes

Shitshow scenario 1: økonomien går til helvete, men inflasjonen er fortsatt høy så powell og gjengen må sitte og se på med bakbundne hender mens hele korthuset bygget opp vha QE og lave renter raser sammen

1 Like

Den sveitsiske storbanken Credit Suisse hadde et underskudd på 4,03 milliarder sveitserfranc, tilsvarende 42 milliarder kroner i tredje kvartal.

Inntektene falt samtidig med 30 prosent til 3,8 milliarder sveitserfranc i kvartalet, mot samme periode i fjor.

– Tredje kvartal, og hele 2022 så langt, har blitt betydelig påvirket av de kontinuerlig utfordrende forholdene i markedet og makroøkonomien, som har ledet til svakere utvikling særlig for vår investeringsbank

Selskapet planlegger også en større kapitalinnhenting på inntil 4 milliarder sveitserfranc, tilsvarende 41,6 milliarder kroner.

Ved inngangen til oktober var det høydramatisk rundt den sveitsiske storbanken etter at det begynte å gå rykter om at den var i likviditetstrøbbel. En liten uke senere tok banken grep ved blant annet å kjøpe tilbake gjeld verdt tre milliarder dollar for å roe markedet.

Roer ned markedet ved å kjøpe tilbake gjeld for 3 mrd dollar for så å skulle utstede 4 mrd sveitserfrank i gjeld? Burde ikke det gå tilbake til å uroe markedet? :thinking:

Kapitalinnhenting = emisjon ikke gjeld

1 Like

Ahh, er ikke kjent med alle begrepene. Poenget står da, når de kjøpte tilbake egen gjeld, så var det med penger de trengte til andre ting. :stuck_out_tongue:

Når eiere skyter inn penger og egenkapitalen og soliditeten stiger så blir usikkerhet rundt betalingsevne lavere. Så det går i riktig retning i forhold til å «roe ned markedet».

1 Like

Helt enig, men eierne har ikke skutt inn penger enda, så inntil emisjonen er gjennomført, så…

Selskapet planlegger også en større kapitalinnhenting på inntil 4 milliarder sveitserfranc, tilsvarende 41,6 milliarder kroner.

1 Like

Tenker at OBX er litt overkjøpt på kort sikt.
Solgte litt i dag på OBX=1073

1 Like
2 Likes

Krigsøkonomi eller stimulanser før mellomvalget?
Tror mellomvalget vil ha størst effekt på børsene de neste ukene.

Dagens kvartalsrapporter (etter stengetid i USA) kan gi kraftige bevegelser hvis begge blir positive eller begge blir negative (apple + amazon).

1 Like

Begge blir trolig bra på q3 og dårlig på guiding, således antar jeg det er priset inn.

Henholdsvis:

Dårlig Q3, dårlig guiding - nedside

Bra Q3, dårlig guiding - nøytralt

Bra Q3, bra guiding - oppside
Dårlig Q3, bra guiding - oppside

Altså; størst sjanse for nøytralt/opp som jeg ser det

1 Like

Prøver noe SPXS før morgendagen :man_shrugging:t2:
Bingo

1 Like