Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Inflasjon måler jo nettopp kjøpekraften, og valuta er en av flere parametre som påvirker inflasjonen. Men om du ønsker å måle kjøpekraft er det inflasjon du bør se på.

1 Like

Jeg tror de drøyer så lenge de kan

1 Like

Igjen, hvem er “de” du referer til? Daglivare har justert i lang tid, og Kiwi har økt prisene drastisk på First Price ex. . Luksusvarer. Elektronikk. Hvitevarer. Bil. Hva mener du drøyer?

2 Likes

Nei. Differansen mellom inflasjonen og lønnsvekst måler kjøpekraft.

Når staten Norge (eller enkeltindivider) skal handle med våre handelspartnere så er det kronekursen man å se på, altså NOK opp mot utlendingene sine valutaer.

Edit: Det blir feil av meg å si at “Differansen mellom inflasjonen og lønnsvekst måler kjøpekraft.” Men jeg er fortsatt ikke helt enig med deg at inflasjon = kjøpekraft.

2 Likes

Husker du ikke at alle matkjedene var forventet å øke prisene 5-10% ?
Var det feb/mars?
Men Kiwi låste prisene noen måneder til, og da gjorde de andre det samme.
Jeg tror de fleste næringer drøyer, dvs henger etter kronesvekkelsen.

Dagligvarer, Kiwi | Nå setter Kiwi, Rema og Coop opp prisene ? Hva snakker du om

Krona mot verdensvaluta har vært dårlig i flere år, den har ikke forverret seg såpass mye mer at produsenter har “ventet” på bedre valutausikkerhet …

Som det nevnes her så har kronen svekket seg ganske jevnt og trutt de siste 12 årene, så om man legger skylden på de siste 6-12 måneders støy rundt skatteflyktninger og lakseskatt så bør man kanskje ta en ny kikk med de lange brillene på nesen.

Selv tror jeg mye av svekkelsen rett og slett grunner i forventninger om, realistiske sådan, en markant reduksjon av aktiviteten på norsk sokkel i årene som kommer, og en generell dreining fra olje og gass til fornybare kilder. Havvind kan ta over mye av aktiviteten, men om det kommer til å skje gjenstår å se.

Et annen faktor som kan bli et positivt moment er om Norge i fremtiden aktivt kan etablere seg som NATO’s ubestridte hjørnestein i Nord. Om man fikk med seg intervjuene med USA’s utenriksminister Anthony Blinken denne uken så gikk han langt i å bekrefte dette.

3 Likes

Hvor lenge skal vi kaste linker til hverandre? Inflasjonen er i økonomien, den kan være forsinket på visse områder, men det er luftig å tro at man skulle pause supply-chains for økt kostnad i import. Det er også slikt man har futures kontrakter for…

3 Likes

Tror man må se på kronesvekkelsen på to måter.

  • En langsiktig negativ trend siden 2012
  • En kortsiktig negativ trend i hovedsak basert på “risk off”, høy pris på kapital
1 Like

Her er hva bilbransjen selv sier : (Finansavisen)

« Den kraftige svekkelsen av kronen vil garantert føre til prisøkning på nye biler. Stengning av bilfabrikker medfører økte kostnader, noe vi kan vente også tas ut i økte priser. Spørsmålene rundt avgiftene i Norge, spesielt på elbiler, er også et usikkerhetsmoment, sier han.

Både nye og brukte biler som allerede er på plass vil ikke påvirkes av dette, og han mener derfor det er smart å kjøpe bil nå.

1 Like

Jeg mener vi er inne i en global brytningstid, hvor internasjonale trender og strømninger styrer makrobildet i Norge, og at det derfor spiller liten rolle om sittende regjering har gjort noen grep som en del her på berget, inklusiv meg selv, synes er negative.

2 Likes

Krona har fallt veldig raskt det siste året. Og et så raskt fall kan godt ha en annen, eller flere grunner enn det som ligger bak ti-årstrenden.

Jeg er enig i den tolkningen, men dette er kanskje ikke den beste tråden for temaet.

2 Likes

Tror utviklingen det siste året handler om at Norge har gått fra å være et land der du kan plassere pengene dine til høyere rente enn sammenlignbare land til nå å få lavere rente enn sammenlignbare land.

2 Likes

Polakker som jobber i Norge har gått ned -20% i lønn i Norge siste 12 mnd.

Samtidig har matvarer og nødvendige goder steget betraktelig, så når de skal leve så blir den minskede lønna spist opp.

Reallønnsvekst på rundt -25%?

Blir morsomt når byggebransjen kommer i gang, og man får ikke tak i folk fra andre land.

Svekkelsen mot eur/usd er en ting, men mot alle andre valutaene er drastisk.

2019 hadde 200.000 pendlere alene.
Totalt er det rundt 500.000 arbeidsinnvandrere.

7 Likes

Lønnsveksten i Norge ble på drøyt 5%, hva ble den i Polen? Prisstigning har de også hatt hatt i Polen, og selv om kronesvekkelsen utgjør 20% siste 12 mnd så tjener de fortsatt godt i Norge ift. polske lønninger vil jeg mene.

Bare en enkel måte å se på markedet og charts, og har ingenting med AAPL å gjøre. Volatilitet er gamet. Kjøperne ligger i bunnen av kanalen, selgerne på topp. Så akkurat nå er primetime for en reaksjon ned. Så jeg forventer at begge deler kan rekke å skje ila året. Kan være kontræren som slår inn, siden det ikke er et av alternativene, så er det ikke en konsensus forventning, men det er et faktisk mulig scenario, og derfor et alternativ som bør vurderes. Om jeg “måtte” velge et av jcp alternativene, ville jeg satt short.

Jaja, aldri så galt at det ikke er bra for noen.

Så det er Bull for byggefirma som først og fremst kjører med fast arbeidskraft?

1 Like

Hva tenker du selv?
Dersom du drev et firma som baserte seg på kun norsk arbeidskraft og plutselig fikk færre konkurenter som har vært totalt avhenging av billig utenlansk arbeidskraft i årevis.

1 Like