Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Om du er langsiktig positiv til usa-aksjer, men samtidig bull NOK, så har f.eks KLP valutasikrede fond i både usa-indeks og global indeks. Det er et veldig lavterskel alternativ til det du beskriver.

Samtidig har jeg nevnt før at dersom du har lønn, bolig, og pensjonsrettigheter i NOK så er du allerede kjempelong NOK i den personlige økonomien og trenger ikke gjøre noen ytterligere tiltak for å nyte godt av at NOK styrker seg. Om du handler med store summer gjelder selvsagt ikke dette,men hvermannsen er per def long NOK.

1 Like

Nå selges det på ndx, Og TLT bidder ikke!

Let the games begin.

Apple er eneste som ikke har korrigert. microsoft ned -6%, nvidia -8%, tesla -12%, alphabet -7%

3 Likes

Korreksjon:

Ingen indekser outperformer. Alt selges i den foreløpige kun korreksjonen Det er viktig å skille mellom nettopp det.Folk kommer snart til å komme tilbake til denne kanalen.

3 Likes

Jeg har bekjente i UK, og situasjonen der begynner å bli mer en uholdbar for utrolig mange. Om man orker å høre gjennom denne: Britain’s Mortgage Crisis! - YouTube, så gir den en god indikasjon av hvordan det står til over dammen. De har et utrolig røft boligmarked, og inflasjonen er verre enn resten av EU og US. Dess mer og mer jeg leser av hvordan dette nettet snurrer seg inn for vanlige arbeidere, desto mer sikker blir jeg på at vi faktisk er på vei mot en depresjon. Et eksempel, selskapet han jobbet for kuttet 200 stillinger/kontrakter i selskapet, som ble erstattet av diverse AI. Det ansettes mye mindre i storbyer, og man må gjennom et nåløye for helt normale jobber.

Samme tendensene har man jo sett i USA i lang tid. De debaterer fortsatt om dette vil være en resesjon, burde kanskje heller snakke om risikoen for en kommende depresjon. I dag gikk jeg så og si “all cash”

5 Likes

Har også venner i England, satt på med en eldre mann med lang business-erfaring og relativt god oversikt over økonomien der borte og han pratet en god del om hvordan vanlige folk nå ble satt i skvis, spesielt de som har kjøpt bolig siste 2-3 år. Hvor egenkapitalen deres er borte og de sitter med lån som blir vanskeligere og vanskeligere å betjene.

Samme problem vil vi få her. Er ikke mye som skal til før alle som har kjøpt bolig med 15% egenkapital mister sin EK. Spesielt i 10M+segmentet, hvor boligprisene nå ser ut til å legge seg på et lavere nivå. Men situasjonen er uavklart til vi har tilstrekkelig omsetning. Så lenge boligeierne holder igjen på å selge, så får vi ikke se de reelle prisendringene i markedet.

3 Likes

Alle sier at børsene ser flere måneder fremover, men når det gjelder makro ser det ut til at børsene reagerer nedover mange måneder for sent. Det skjedde i 2001, 2008 og kanskje nå (?)
Indikatorene har indikert resesjon lenge allerede.

7 Likes

Jeg tenker de ser maks noen uker fremover.

6 Likes

Dette, gjenspeiles i nyhetsbildet også. Det er short term reliefs som gjelder hele tiden og virker som de fleste bare holder pusten, usikre på når de treffer isvannet.

3 Likes

Hørtes nesten litt lenge ut.

Edit; slogans" som vandrer rundt i aksjemarkedet er så feilkommunisert. Ja-aksjemarkedet ser langt frem i tid dersom det er bullmarked. Det gjør man ikke om det er tåke foran.

De tallene som kom nå, det er det groveste avviket fra konsensus jeg har sett på en god stund. Higher for longer.

5 Likes

Hvis en sentralbank i et gitt land skal få en 15 år gammel mentalitet “kommer snart tilbake til lave renter, bare vent litt” til å endre mindset og forbruksvaner, og arbeidsmarkedet IKKE gjør jobben i seg selv- krever ikke det nettopp å holde renter høyere enn forventning i uoverskuelig fremtid?

Ergo den eneste måten å bryte det på er faktisk ved holde lengre enn absolutt alle forventer, og lengre enn det? Det er historien siste 9 måneder

4 Likes

Tviler på at det tar så lang tid å knekke markedet. 6-24 mnd? Overskuelig i mine øyne. :sweat_smile:

Jeg heller mot at to år er godt mulig…

1 Like

Bra podcast

https://www.oaktreecapital.com/insights/insight-podcast/market-commentary/the-insight-conversations-this-time-might-be-different

FED kan ikke både bekjempe inflasjon og holde markedet oppe samtidig. De har valgt å bekjempe inflasjon.

1 Like

Siden Bitcoin vil toppe ut i 2025 så har jeg ment 2 år en stund selv :wink:

Samtidig, så trykker USA penger så det står etter og jobber direkte i mot FED.

1 Like

Ikke nå
Børsene toppet ut høsten 22, omtrent da grafen gikk i negativ

1 Like

Hvor stort er budsjettunderskuddet på i år?

1 Like

Ja, budsjettunderskuddet er stort. Men med «pengetrykking» tenker jeg på utstedelse av nye obligasjoner. Nå lar de dem forfalle.
Det er i alle fall en innstramming sammenlignet med 22 hvor de både kjørte underskudd og «trykket penger»

Jeg tror de er fast bestemte på å holde stram kurs helt til økonomien kjølner ned, dvs økende ledighet og forhåpentlig børsfall.

Jeg trader litt (beskjeden andel av kapitalen) i påvente av resesjon.
I dag kjøpte jeg index (Obx) og håper den er oversolgt kortsiktig, men er litt i tvil. Utakt med USA?
Når må Biden kjøpe olje igjen for å fylle de strategiske lagrene?
Det virker risky å tømme lagrene nå, med Russland/Kina, bare for å holde bensinprisen nede mot valget.

1 Like
1 Like
2 Likes

For aksjemarkedet er denne uka ganske spennede. Ikke for makrodata, men for nivåer, støtte i eurosonen og mulig forsøk på skifte i psykologi.

0dte call buying var helt ekstrem i går, nesten et uhørt momentum.

Brent er 0,5$ unna årets laveste.
——

Nå er det ca 1-2 uker unna at FED når QT nivået fra ‘lows’ i mars, hvor bankene begynte å riste. Og fed funds er høyere, så interessant å se reaksjon.

Jeg mener det sitter en gjeng med nisser i ulike banker og sentralbanker som påstår at de faktisk kan forsøke å regne på hvordan QT på 1T$ = 0,15 bps heving eksempelvis. Regn løgn, ingen vet. Alle vet at det er systemrisk i det, men det er så komplekst å beregne.

Hvis markedaktører skal komme med slike påstander, DROPP rentehevinger for mannen i gata, og kjør hardere QT. Men de tør vel ikke det? Nei, så da kan dere droppe å kvantifisere hva QT=rentehevinger i samme sleng.

Atlanta fed- 2,2T QT= 26 bps i «normal times», 74 bps in hard times?

4 Likes