Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Veldig interessant!

2 Likes

Must read.

6 Likes

Vi får huske på alle spådommene, blir så mange i begge retninger at noen må få rett til slutt.

5 Likes

ser ikke ut til å ha truffet så bra tidligere :sweat_smile:

https://money.usnews.com/funds/mutual-funds/long-short-equity/hussman-strategic-growth-fund/hsgfx/performance

https://money.usnews.com/funds/mutual-funds/tactical-allocation/hussman-strategic-total-return-fund/hstrx/performance

3 Likes

Er ofte sånn, at folk er enten generelt bear eller generelt bull. Det er få som gjør skiftet mellom bull og bear rett før markedene gjør det og dermed klarer å time det. Har faktisk ikke sett noen danse den dansen bra. De store vinnerne over lang tid har alltid vært de som bare er eksponert kontinuerlig og tar opp og nedturer med samme sinn. Siden markedet har gått mye opp i det store bildet er de nå vinnerne vi ser. Hadde ting gått som i Japan ville vi hatt en annen “rike på aksjer”-gjeng. Skal dog sies at det finnes en gruppe til, som er opportunistiske investorer og gjør det bra, men de tar sjeldent rene aksjekjøp. De hedger risiko for annet og satser på ting de vet kommer til å skje, eller deltar på bedre premisser enn markedet generelt via emisjoner og annet. Fredly f.eks. hadde vel deltatt i over 1000 emisjoner de siste årene, og tjent godt på det. Sånne strategier fungerer også, men igjen, de er ikke like lukurative i et bear market.

1 Like

Jeg forstår virkelig ikke måten dere går frem på.

Hva hussman funds, Goldman sachs eller Viking global har performet siste 10 år bryr jeg meg ikke om. Å kalle en instant topp eller bunn er meningsløst, noe han selv skriver i denne rapporten, men som dere åpenbart ikke leser.

Jeg innhenter data og leser hva ulike markedsaktører tenker for å forstå markedspsykologi, verdivurderinger og påminne seg selv om dette i historiske perspektiver. Dersom tall, momentum, grafer eller avvik blir store i historisk sammenheng, er det uansett nakk om sykliske turns på tiårsbasis. Det jeg bryr meg om er å se mange nok perspektiver fra mange nok aktører, og charts som stikker seg ut mot det mer ekstreme.

Ta et enkelt eksempel. Dette er en graf som viser 80 års data. Skal Mcap/GVA si meg noe om hva som skjer neste måned, eller skal det gi meg et perspektiv på siste 6 måneders bevegelse?

Skal jeg trade på dette? Nei. Går jeg gjennom historien på denne og sammenstiller med 10y yields, forholdstall yields/spx, råvaresyklus, valuta eller gir meg et perspektiv? Ja.

7 Likes


Det er ikke alltid motsetning mellom spådommer heller. Noen har kortere og noen har litt lenger fokus.

For min del har jeg fokus på apple/microsoft, som jeg mener er de største og mest solide selskapene i verden. Jeg ser mer etter den større trenden for å vurdere om vi er på vei over til ett solid langsiktig bullmarked (basert på at økonomien ikke krasjer, og de velstående og rike - som faktisk eier ting på børs - ikke vil rammes av eventuelle økonomiske problemer som rammer fattigste 50%-80% i vesten.

Hvis de store solide selskapene bare fortsetter å tjene penger som gress, og kan øke prisene, og dette blir absorbert av kundene, så kan det være dritt å være investert i alle selskaper som trenger emisjoner eller oppkjøp for å overleve, men indeks totalt sett? Altså, markedet som helhet kan fint gå til helvete for alle tullingbedrifter som lever på håp og hype, samtidig som det går til himmels for de med bunnsolide forretningsmodeller.

Hvorfor skal ett marked priset i fiat (gitt høy inflasjon) falle? Hvorfor skal ikke solide selskaper med fantastisk forretningsmodell prises høyere? Om noen år fram i tid, når fiat er enda mindre verdt, så vil de fortsatt ha solide forretningsmodeller og skuffe inn penger.

Og samtidig, med høyere rente så endres kostnaden for risiko. Så hvor stor rabatt krever du for å delta i emisjon til tulleforskningsutviklingshypeoghausseselskap#432 ? 10% tidligere blir fort 40% eller 95% - som flere allerede har merket. Eierstrukturen i disse selskapene, og hvor villige eksisterende eiere er til å stille opp og finansiere framover blir mye viktigere enn det har vært i en nullrenteverden hvor emisjonskameratene kunne komme inn og ta alle emisjoner og selge det dagen etter til håpefulle tradere, uansett hvor solid eller dumt selskapene var. Den tiden er kanskje over inntil rentene faller kraftig igjen og/eller man går tilbake til QE?

Jeg tror ikke folk tenker nok over vektingen på indeks:

image

Nasdaq: Microsoft og Apple er hver 1/8 av indeks. Samlet er de to selskapene over 25% av indeks. Legg til amazon, nvidia, meta, og alphabet (begge aksjetypene), så er du på over 50% av indeks. Da har du ignorert Tesla som ligger over alphabet på listen. Men du har med nvidia som man helt fint kan argumentere for er en gigantisk haussehype basert på kulhetsfaktor.

Hvis man ser år fram i tid, så er det vanskelig for meg å se at alle disse selskapene skal knekke skikkelig uten at de gjør store feilsteg (Meta: vi satser alt på VR fordi Hiro Protagonist var fantastisk kul i boka Snowcrash Zuckerberg åpenbart elsket som tenåring?) - og selv da er forretningsmodellen i bunn såpass bra at det ikke nødenvigvis skaper permanente problemer.

Hvis vi får en skikkelig stygg resesjon, eller det skjer noe i verden som tilsier ekstrem risiko (Taiwan?), så endres alt. Men hvis ting bare durer og går, hvorfor skal ikke microsoft og apple fortsette å skuffe inn penger? Hvorfor skal ikke amazon web services tjene penger som gress i en verden som blir mer og mer online? De velstående har fortsatt rå til å oppgradere til de nyeste produktene konstant, og Microsoft sine lisenser må man jo bare ha uansett pris vel? Og inflasjonen gjør det mulig å øke prisene konstant? Og hvis fiat blir mindre verdt de neste årene med konstant krav om lønnsøkninger, inflasjon som roer seg men ikke helt faller ned til ønsket nivå, og politikere som foretrekker stimuluspolitikk framfor arbeidsledighet…

Aksjemarkedet er priset i fiat? Så alt annet likt, hvis man har 4% lønnsøkning og 4% inflasjon, skal aksjemarkedet opp eller ned? Altså, uten en resesjon og stigende arbeidsledighet, hvor kommer likviditetskrisen fra? Banksektoren? Boligmarkedet?

Jeg tror ganske blindt på at enkeltbanker kan fortsette å gå konkurs og aksjonærene miste alt, og staten vil redde innskudd og lån. Fordi å ikke gjøre det vil potensielt drepe boligmarkedet - som dreper den velstående donorbasen - som ødelegger alle politikeres sjanse til gjenvalg. Så kollaps i enkeltbanker - eller en serie med banker - bekymrer meg ikke i dag. Disse er ikke stor nok del av aksjemarkedet, og politikerne og sentralbanker vil gjøre nok for å hindre at problemene sprer seg til andre områder - som aksjer og boligmarkedet, eller arbeidsmarkedet.

Boligmarkedet derimot er absolutt noe som kan kollapse med høyere rente, og dra med seg alt annet. Men, det må jo skje også - og folk spår “snarlig kollaps” konstant. Problemet er, tja, hva skal utløse det, og når? Jeg burde forsøke å lese mer om det, men meh - jeg har allerede en ting som bekymrer meg veldig (klima, hungersnød, matvarepriser, enorm flyktningestrøm) som jeg ikke klarer å forstå timing av, så jeg trenger ikke en til egentlig…

Men ingenting av dette betyr så mye på kort sikt. Dette er tanker om generell utvikling over måneder og år, ikke neste uke eller neste måned. Det har vært en lang opptur nå, og indeks forsøker å pushe oppover. Skal det være så “enkelt” at det bare pusher videre? Med sommervolum på børs? Tja?

Vel hadde ikke det vært den ultimate fuck you til alle som står utenfor og venter på å kjøpe dippen? Bare pushe indeks 100 poeng høyere med 1-2 ukers mellomrom konstant og aldri ha noen seriøse pullbacks?

Og hva med folks favorittaksjer? Det lille selskapet du er forelsket i?

Russell 2000. Mindre selskaper. Ser dette bull ut? Hvis det bryter opp med solid volum, sure, men per i dag? Absolutt ikke er mitt syn.

Så jeg ville ikke vært investert i mindre tulleselskaper uten god forretningsmodell. Indeks og store selskaper med bunnsolid forretningsmodell derimot? Jeg syntes ikke det ser så bear ut på lenger sikt. Tvert i mot egentlig …

ps: litt løse tanker jeg kanskje burde strukturert bedre ble lenger enn jeg hadde tenkt. Jeg har sikkert endret mening om en del når vi kommer til september. Og skulle det selges vesentlig ned med volum i apple/microsoft? Vel, det er liksom det jeg ser etter.

12 Likes

Jeg tror ikke det er nok at de “velstående” oppgraderer. De er ikke mange nok. Jeg tror det er de store massene (middelklassen) som har størst betydning.

1 Like

iPhone Users Earn Higher Income, Engage More on Apps than Android Users. The median iPhone app user earns $85,000 per year , which is 40 percent more than the median Android phone user with an annual income of $61,000.

Jeg baserer meg delvis på tanken om at apple sine kunder har vesentlig bedre råd enn snittbefolkningen.

3 Likes

Helt sikkert riktig, men det er likevel millioner av “vanlige folk” som kjøper iPhone. Jeg tror at selv Apple er avhengige av konjunkturene. Når folk sliter med å betjene boliglån beholder de den gamle modellen lenger før de oppgraderer.

6 Likes
3 Likes
1 Like

2 Likes
  • Dersom de globale markedene priser mot noe annet enn korreksjon i nytt bull marked, bør markedet turne nedover på nytt relativt raskt slik jeg ser det. Mulig innen uka, men virker som opsjonsmarkedet er for stort for å rikke collars osv.

  • Neste uke er stor for arbeidsmarkedet, så det kan være at det kommer store bevegelser da.

  • Markedets reaksjoner rundt inflasjon har vært relativt stille, noe jeg har advart om helt siden november. Nå kommer det snart på banen igjen. Det som skjer fra og med juli er at inflasjonen går fra å være fallende på headline-nivå, til å øke. Da blir det spennende å se inflasjonsforventninger og yieldsreaksjoner.

  • USDJPY har gått videre fra 141 og går mot 145. Relativt dramatisk. Dette var en stor, stor diskusjon i fjor på samme nivå. Hvor går USDJPY dersom inflasjonsforventninger fester seg?

OMX har reverserte DAX spreaden på -1,4% til +0,2% i denne korreksjonen. Ganske interessant.
Den hadde jeg kjørt motsatt på nå. (H&M gap-up i dag)

3 Likes

Yields, fy *

6 m t bill høyeste siden 2008.

I 2022 hadde US 1,3 trillioner i deficit.
2022 hadde US muligens et snitt hvor interest payments var $700B

Nå har USA ca. 1T dollar i debt services. Dvs et utgangspunkt hvor us øker deficit pga økt interest payments. Så- hva er mest lønnsomt for us, få risk assets til å tanke og yields ned- eller kjøre slowmotion mot kanten?

10 åring bryter ut 3 mnd range. Risk premium øker.
I dag kan det bli blodrødt om ikke collar er for sterk

Hagen er bekymret over utviklingen i norsk økonomi.

– Ledigheten er lav inn i sommeren, det er mange bransjer som ikke klarer å skaffe nok folk. Men de økte rentene vil på et tidspunkt slå kraftig inn i folks økonomi. Det betyr at de vil stramme inn og holde igjen på pengene. Da kan økonomien virkelig stanse opp.

1 Like

Ser ikke ut som børsene ønsker å ta sorgene på forskudd ihvertfall.

Nå var ikke jeg aktiv på den tiden ved sist finanskrise, men Idar Vollvik fikk vel egentlig "rett"med shortene sine før den. Bare det tok mye lengre tid enn man skulle tro.

1 Like

Ting Tar Tid, men til slutt seirer gjerne fornuften over stonks-only-go-up-tankegang.

1 Like

Nettopp, det tar ofte tid før fornuften seirer. Og da bør man vel helst ikke satse mot markedet før det skjer?

1 Like

Ja, vent med å gå short til nå