Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

???

@UMVS Null dager til expiration

2 Likes

Basically spekulasjon i kurskollaps innen utgangen av dagen

2 Likes

Kollaps? Premium er drit billig. Puts er ITM på 470, 2$ unna. nvda + 2,2% intra på close.

1 Like

Billig premium er jo grunnen til at slike har blitt populære på r/wsb. FD kalles de der, Faggots Delight (sic)

500% avkastning, holy shit…

edit; 800% avkastning. Det er ikke rart markedet er dysfunksjonelt når man får slike premiums.

Edit; 1000% og nvda korrigerte -4,5%

Edit; 2000% -5,7%

4 Likes

Nå har det gått snart fire - fem kvartaler siden «alle» mente at økonomien bare måtte kollapse som følge av fall i earnings og svekket privatøkonomi verden over. Gjeldsgraden ville knekke samfunnet.

Nå er vi ferdige med H1 2023 og amerikanske renter ligger godt over 5 %. Inflasjonen faller, heldigvis i min verden siden jeg foretrekker å være investert i den tro at verden stort sett kommer seg videre, FED kjører kanskje pivot i løpet av Q4 2023 og flere og flere mener at vi kan få en soft landing.

Ja, markedet er ikke alltid rasjonelt, noen selskaper stiger gjennom skyene og prises helt spinnvilt og opsjonsmarkedet er muligens overbolet, men skal man ikke snart tenke at dette ikke blir så ille som man kunne frykte høsten 2022?

Økonomien kjøles ned, men det er jo hele hensikten med renteoppgangen; å stagnere bålet før det ikke kan slukkes.

Man hadde en mini-bankkrise i mars 2023 med regionale banker som ikke styrte balansen slik de store er påkrevd, men siste dagers Q-rapporter vitner om sterke banker i USA.

Amerikanske storbanker knuste forventningene

JPMorgan Chase nådde en historisk inntektsrekord i andre kvartal, og også storbanken Wells Fargo slår forventningene.

JPMorgan Chase melder om en omsetning på 41,3 milliarder dollar i andre kvartal. Dette er en historisk inntektsrekord og en oppgang på 34 prosent fra samme kvartal i fjor.

Det er også 2,6 milliarder dollar mer enn analytikernes forventninger. Banken melder om et resultat på 14,5 milliarder kroner i perioden, også det et solid byks.

I en skriftlig uttalelse sier bankdirektør Hamie Dimon at nesten alle deres virksomheter hadde økt omsetning i andre kvartal.

Resultattallene ga solid oppgang på børsen for JP Morgan. Både de og konkurrenten Wells Fargo var opp rundt fire prosent i førhandelen fredag ettermiddag norsk tid.

Sistnevnte la fredag frem tall som viser en økning på 29 prosent i netto renteinntekter, som er gevinsten banken har mellom inn- og utlånsrentene. De spår at rentenettoen for hele året kommer til å slå forventningene

8 Likes

3 Likes

Den store nedturen kommer rett rundt hjørnet.

13 Likes

Bare hvis holmes også blir Bull. :partying_face:

4 Likes

Nvidia stiger på AI hype, nuff said. Mining all over againananan.

1 Like

Sånn fungerer puts kompis. Av og til i hvert fall :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

Jeg har ikke økonomibakgrunn, og vet at denne personen har en tendens til å like litt hyperbol. Er dette bare tinfoil, eller gir denne twitter-tråden mening?

1 Like

All økonomi er eksponensiell. 2% vekst vil si gdp ganger 1,02^x, hvor x er antall år.

Inflasjon samt økning i gdp har gjort at gjelden var på vei ned i en periode etter covid-19 hoppet.

4 Likes

Ooops, da er det gått ett kvartal siden overproduksjonen til tesla var ute av kontroll fordi de sliter med å selge bilene sine.

https://electrek.co/2023/07/02/tesla-tsla-crushes-expectations-deliveries-q2/

2 Likes

Ryddet i papirer her om dagen. Fant noen gamle lånepapirer fra 2005, 7%+ rente på min første leilighet.

5 Likes

Toppet rundt 17% for min første. Happy days!

2 Likes

Jeg skal ikke påstå at den er ute av kontroll, men overproduksjonen ser ut til å ha økt nok et kvartal?

3 Likes
1 Like

Nesten en halv million biler på ett kvartal er jo ikke helt krise da.