Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Dette var en henvisning til påstander som ble fremmet for ett kvartal siden på denne tråden, ikke mine påstander, jeg postet selv en link i samme gate som din

2 Likes

Dette er den samme artikkelen som du postet for ganske nøyaktig ett kvartal siden, uten noen kommentar av noe slag.

2 Likes

Dette må ses i lys av økt salg og forventninger om enda høyere salg, days of inventory er omtrent det samme som forrige kvartal.

1 Like

Det er vel denne delen som bears peker på? Man bygger opp varelageret, øker risiko, i en tid med utfordrende makroforhold. Oppbyggingen av varelageret har jo også skjedd til tross for massive priskutt.

2 Likes

Vi har pumpet nok nå :cut_of_meat:

2 Likes

Oppbyggingen av varelageret er altså ikke mer enn man kan forvente av et selskap med teslas vekstrate. Teslas salg har økt voldsomt fra år til år. I tillegg hadde vi den helt spesielle situasjonen i 2022 med komponentmangel som rammet bilindustrien hardt. De to effektene oppå hverandre får “oops”-grafen over overproduksjon i nominelle tall til å se spektakulær ut. For Teslas del er merket på vei over fra et “early adopter”-merke til et mainstream merke. Da vil forretningsmodellen også etter hvert bli noe mer mainstream, med færre “fans” som er villige til å forhåndsbestille modeller på internett med årelang leveringstid. og flere biler klare for levering.

Generelt for bilindustrien viser 2023 så langt god etterspørsel og en bedring på tilbudssiden som resulterer i godt salg.

GM har gode salgstall (fra link over)

BNW, Toyota (tall fra mai), VW group for å ta noen flere eksempler viser god etterspørsel i markedet, for å ta noen flere eksempler.

BMW Group sales grow significantly in Q2 | Reuters

Toyota Sales Jumped 10% YoY in May, EV Sales up 31% (investopedia.com)

20230713_Deliveries_Tables_incl_BEV.pdf (vw-mms.de)

1 Like

The Elon Musk-led company handed 466,140 vehicles in the April to June period, up 10% from the preceding quarter, and 83% higher from a year earlier.

110k tar tesla ca 3 uker å selge. Jeg vet ikke hvor du vil, men det er latterlig lavt antall biler på lager. Kan nesten ikke forstå at det kan bli særlig mye lavere.

1 Like

Jeg konstaterer bare at trenden med økende varelager fortsetter. Dette til tross for massive priskutt. Man bygger opp varelageret, øker risiko, i en tid med utfordrende makroforhold.

2 Likes

Det hr altså økt fra “støvsugd” i 2022 til, som Christian sier, “latterlig lavt” i 2023. Sett opp mot salg (days of inventory) er det fremdeles lavere enn det var pre-corona. Når det gjelder “massive priskutt” er dette noe de kan kjøre offensivt ut med på grunn av bedre og bedre produksjon.

3 Likes

Du har rett i at det er økning, men raten er avtagende. Det er litt vanskelig å lese verdier fra grafen du delte, men sånn ca: Fra q3 til q4 økning på 30000, fra q4 til q1 økning på 20000, fra q1 til q2 økning på 15000. Dette er fallende overproduksjon, og det kumulative oversskuddet grafen viser trender mot å flate ut.

For alt vi vet kan det hende målet er 4 uker lager, fordi de har kapital til det og ble skremt av delemangelen for et par år siden. Det blir ren spekulasjon selvsagt, men jeg ser ikke de lagertallene som krise i seg selv.

2 Likes

Oscar Carboni tror på 5000-5400 som årsslutt i S&P500:

The OMNI is Bullish Nasdaq & Bitcoin on Friday 07/14/2023 #2604 - YouTube

1 Like

Har riktignok bare fått tid til å skumlese nå, men dersom det stemmer at det kommer ut en ny bil hvert 45 sekund :laughing: Så er det vel ikke rart det blir noe på lager. Vannvittig imponerende for å si det mildt!

Enig i det, men jeg lurer altså på hvor bratt stigningen hadde vært uten disse enorme priskuttene. Tesla klarte å senke prisen på Model Y fra 519k til 399k. De kommer ikke til å plutselig senke prisen fra 399k til 279k, de har ikke kapasitet til tilsvarende store priskutt fremover, det tror jeg @Ravioli også forstår.

2 Likes

Er vel neppe behov for slike priskutt igjen når de selger så mye biler.
Prisen her i Norge har vel heller gått andre vei.
Jeg ser dersom jeg skulle lagt inn samme bestilling nå på long range med de ekstravalg jeg tok som jeg gjorde i vinter så må jeg ut med 20 lapper mer nå, enn da.

1 Like

Ja og det er vel det som er kjernen her, forverres makro så forverres volumet.

Model Y selges i hvert fall fra 399k, ned 120k fra januar.

Javel, det gjør egentlig ikke jeg. Jeg tolker priskuttet til Tesla som en langsiktig strategi, som går på å kapre stadig større del av “VW-markedet”. Model S og X var dyre premium-biler (som koster samme som Aston Martin i land med mer normal avgiftspolitikk). Nå blir masseproduksjonen av volummodeller mer og mer strømlinjeformet. Produksjonskostnadene går ned, og konkurransen for de andre EV-aktørene blir knallhard. Noe annet hadde det vært om kuttene kom som følge av sviktende etterspørsel og opphopning av varelageret, det hadde definitivt vært bear.
Bilmerker uten samme priskutt har også gjort det bra i 1h 2023, volummessig, som jeg har forsøkt å vise på diverse linker over.

3 Likes

Skattefradraget var på et annet nivå på den tiden.

1 Like

Dersom markedet går mot resesjon bør man se 10y ned mot 3.3-3.5% marken.
Markedet blir drevet av likviditet og kortsiktighet så $120B QT , mm funds rotasjoner osv i den lange kurven er vanskelig å prise inn “fair”. Foreløpig er 3.8% et solid prisområde uten spesifikke markedsbevegelser i andre assets eller dollar direkte.

5 Likes

Sikkert nok tesla-prat på denne tråden nå, men priskuttene til tesla er ikke et bear-signal. Like lite som “opphopningen” av varelager. Produksjonskostnadene til tesla har sunket dramatisk, og de planlegger ny halvering av kostnadene, så jo, nye priskutt skal vi ikke se bort fra.

Generelt er ikke ny bil noe man unner seg hvis økonomien er trang, bilsalget er bra 1h 2023, men er ikke den beste indikatoren pga treghet mellom bestilling og levering.

2 Likes

Kontroversielt syn: Gitt dynamikken i Sverige/Tyskland leder OMX/DAX den neste syklusen frem til likviditeten blir ille nok i US.