Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Du har fått frem bull-hypotesen godt👍🏻
Det er flere år siden jeg fulgte Tesla tett, men her er min hypotese som er bygget ved slavisk bruk av Ockhams barberkniv:

Tesla har sett et fall i ordeinngangen, eventuelt at ordreinngangen ikke har steget raskt nok i forhold til tilgjengelig produksjonskapasitet.
Grunnen til dette er forverret makroforhold eller en kombinasjon av en i overkant aggressiv utbygging av produksjonskapasitet + forverret makroforhold.
Tesla kan ikke/ønsker ikke å redusere produksjonen for å hindre oppbygging av varelager.
Derfor reduserer Tesla prisene for å øke volumet.

For øvrig verdt å merke seg hvor mange Tesla-innlegg som har blitt skrevet nå etter at jeg postet ett enkelt bilde som viser økt varelager.

3 Likes

Hvis du har lyst på mange kommentarer så er det bare å si noe som er feil… blir bare spam om jeg skriver mer om dette nå.

4 Likes

Kanskje @Evilfreud eller andre mod kunne flyttet disse innleggene over i Teslatråden? Diskusjonen er jo interessant nok, og har vært belyst og diskutert der tidligere om jeg ikke husker feil.

2 Likes

Goldman Sachs cuts probability of US recession in next 12 months
July 17th, 17:37:53

NEW YORK (Reuters via PiQSuite.com) - Goldman Sachs’ Chief Economist Jan Hatzius said on Monday the bank was cutting its probability that a U.S recession will start in the next 12 months to 20% from an earlier 25% forecast.

“The main reason for our cut is that the recent data have reinforced our confidence that bringing inflation down to an acceptable level will not require a recession,” he said in a research note.

2 Likes

Hva er det jeg har sagt som du påstår er feil?

Er nok ikke ordreinngangen det står på. Det har nok noe å si at det har kommet opp en fabrikk i Berlin som produserer 5000 biler hver dag. Så tipper de så føre seg at lagerne kom til å stige når de åpnet den. Ellers har de isåfall hatt en optimistisk kalkulator.

5 Likes

Death :cold_face: :skull_and_crossbones:: Eiendomsgiganten Evergrandes spektakulære kollaps: Gjeldsrekord og usikker fremtid | DN 1/5 av oljefondet i gjeld…


Vi får se hvordan Europa tar det straks

1 Like

Ingen blow uten top

4 Likes

Dette er ikke en sort svane som dukket opp fra intet, dette er yesteryears news og vel så det :wink: Kinesisk eiendomssektor er dog ikke som vestlige lands, her har myndighetene stor fleks i verktøykassa for å «styre» markedet.

Det er en god del år siden at de uttalte at noen i denne sektoren må blø og ta regningen for ellevill spekulasjon. Det vil komme flere og ønskede kollapser her.

3 Likes

Ja, helt klart varslet, for de som følger med. 99% følger dog ikke med. Og har vært vanskelig å ha oversikt over Evergrande da de ikke har publisert tall siste to år. Nå er realiteten svart på hvitt i markedet. Uten hjelp går de under relativt raskt. Så blir da spørsmålet hvordan ringvirkninger fra Kina påvirker resten av verden. Hvor investert er vesten i Kina, hvor har Evergrande tatt sine lån osv.

Helt riktig.

Skulle likt og sett puts ligge 40% over calls i 35 tradingdager og sett hva som hadde skjedd med opsjonsreguleringer via SEC. Markedet hadde trigget nye salg non-stop over 2 måneder. Ganske ekstremt det som foregår.

Startskuddet?

2 Likes

NDX snart opp 45% så langt i år :rocket:

Msft opp +5%, største up dagen på AI subs nyheter. 1,5x Equinor. Hvor skal disse pengene komme fra? Tydeligvis få som skal drive med AI også. Da er det naturlig at NVIDIA også spiker.

Solgte Apple 192,5P 21/03 +50%
Apple 190P 21/03 fortsatt på.
Putter på MSFT 362.5P 21/03 - start 366.3

11:49:05

NTB-Ritzau/TDN Direkt

Endelige inflasjonstall i eurosonen viser oppgang i kjerneinflasjonen

Total inflasjonen har falt i syv av de åtte siste månedene, går det frem av tall fra Eurostat onsdag.

Prisveksten i landene som bruker euroen som valuta, var i juni på 5,5 prosent fra samme måned i fjor. Det er ned fra 6,1 prosent i mai, opplyser EUs statistikkontor.

Kjerneinflasjonen viste en oppgang på 5,5 prosent på årsbasis i perioden, mot en ventet oppgang på 5,4 prosent.

Inflasjonen toppet seg med 10,6 prosent i oktober. Seniorøkonom Kristian Skriver i arbeidsgiverorganisasjonen Dansk Erhverv sier til Ritzau at mye tyder på at det verste av prisveksten kan være overstått.

– Det er utsikter til at inflasjonen avtar ytterligere i månedene fremover da prisene på energi, råvarer og frakt har falt markant, forklarer han.

Videre sier Skriver at prisnedgangen allerede har ført til lavere produksjonskostnader for varer i eurosonen, noe som på sikt vil komme forbrukerne til gode.

2 Likes

Msft put ITM. +25%
Vrir over til Apple igjen.

Omx tradere: Atlas Copco med softer demand guiding. Sender omx ned 1%

2 Likes

I juni falt inflasjonen i Storbritannia til 7,9 prosent fra 8,7 prosent i mai. Dette var under konsensusforventningene, hvor analytikerne forventet en prisvekst på 8,2 prosent. Samtidig falt kjerneinflasjonen til 6,9 prosent, ned fra 7,1 prosent i mai.

1 Like

Du sier det samme som meg, bare med andre ord:

Ja det er imponerende. Hadde andre konkurenter plutselig produsert 5000 ekstra biler hver dag så kan enn jo bare prøve å forestille seg hvordan varelageret hadde sett ut.

1 Like