Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Hvis det skal være noe poeng å diskutere tesla på en slik tråd må det vel være at den skal være en indikator, “short tesla” har man vel egne tråder til? Varelageret, som var bånnskrapt i 2022, er i tråd med planlagt overproduksjon. Priskutt er i tråd med langsiktig strategi om å erobre volummarkedet, etter å ha startet med premium, der det er lave volum og høye marginer. Om priskuttet er større enn planlagt, er vanskelig å si, da det ville være merkelig å forhåndsannonsere fremtidige priskutt i detalj. Men tesla har veldig ambisiøse (og veldig interessante) planer om nye produksjonslinjer som vil redusere produksjonskostnadene voldsomt - det skal bli interessant å se hvordan de andre svarer på dette.

Jeg har tidligere vært innom tallene for q2 for gm, BMW, Toyota, vw, som alle viser god omsetning for q2. For å ta noen fler: Mb rapporterer om 5 % vekst for q2, stellantis har samme vekst (usa-tall) uten noen panikkartede priskutt.

Dette dekker det meste av de tradisjonelle merkene. I tillegg har vi de kinesiske merkene med bra volum (byd m fl). Og selvsagt volumet til tesla på toppen av det igjen.

Det har vært mye skriverier om ford, som har kuttet prisen på ev f-150, for å foregripe konkurransen fra tesla, og kanskje dårligere enn ventet ev-salg. Men hele ev-markedet er i forvandling fra early adoptere til mainstrem, å bruke dette som indikator blir som å shorte s&p fordi prisen på pc’er går ned.

1 Like

Da har den godeste Cramer uttalt seg om veien videre:

" Jim Cramer has said he doesn’t see a recession on the horizon."

1 Like

Er vanskeleg for psyken å trade når vi har hatt ei så kraftig stigning på so kort tid, men at AI sørgar for at børsane fort kan gå eit godt stykke over ATH er vel ikkje heilt utenkeleg… AI vil over tid sørge for milliardar i inntekter og sparte utgifter for store delar av noterte selskap. Om nokon av dykk greier å treffe på når trenden snur, so er det mektig imponerande :man_shrugging:

1 Like

Kan være lurt med høydeskrekk å se oppgangen / bevegelsene over en lengre periode enn 6 mnd hvis man synes det har steget mye.

Hvordan er oppgangen for en US-investor på de tre største indeksene siden 1.1.2022?
Og hvordan ser dette ut i forhold til forventet premie fra aksjemarkedet på ca 5.5 % årlig over risikofri rente?

Som chartene under viser så har ikke investorene fått den premien de er ute etter de siste to årene, med mindre de har klart å plukke de få / ekstreme vinneraksjene .

1 Like

Apple puts +40%. Tar av halvparten på192.5P, lar 190 løpe ut til fredag.

4 Likes

Jeg bruker primært 2019, mars 2020 nivåer, for å ha med compound avkastningen fra siste 3 år. Dvs topp pre covid og bunn covid. Det sammenstilt med sektoravkastning siden 09 vs historisk.
Dvs 70%, 130% og +37% totalt.

DVS fra peak pre covid 2020 - dd= 18% årlig compound, ca 7% over SPX snitt historisk avk årlig
Fra bunn covid 200 - dd (ex stimuli) = 31% compund, ca 20% over SPX snitt historisk avkastning
Fra momentum driven mega QE/fiscal 2020 = 12% compund, ca 1% over SPX snitt avk årlig

Hvorfor? Hvis ikke får du ikke med kunstig stimulus på både fiscal og monetary, eller potensielle QT effekter.

Markedet har fortsatt fått helt latterlig betalt siste årene.

4 Likes

Ja, renter på null i kombo med QE har gitt få andre steder å være enn i risikofylte aktiva hvor aksjer alltid er the number one place to be. IG i samme periode har vært krise.

En hver investor bør tenke at normalavkastningen fra markedet vil ligge på ca 8 - 9 % så lenge risikofri rente befinner seg på 4 - 5 %. Det man har sett hittil i år er at QT og økte renter ikke skremmer markedet, trolig fordi 90 % ser på inflasjonskurvene og ser at disse faller. Det motsatte ødela 2022, lett å legitimere årets innhenting med at normalisert inflasjon mot slutten av 2023 vil kunne gi normaliserte renter i H2 2024 og da får markedet drahjelp nok en gang.

Antakeligvis veldig forenklet teori fra min side, man må heller ikke glemme at selskapene skuffer ikke i sine earnings hittil i Q2, så ingenting å klage på hvis man ser til nåtiden og ikke er så urolig for konsekvensene (de negative) som kan komme i neste halvår.

3 Likes

Msft nevnte AI i går via bing med abonnent.
5% gap up for største dagen på mange måneder.

Det så Apple i går, og de kom med melding nå om at de skal kaste seg på AI bølgen. Apple er nå opp 2% på ingenting for å hype aksjen.

Hvis ingen skjønner at dette er boblebevegelser så har folk glemt hva som skjedde med 2017-2021 selskaper som nevnte grønne investeringer, eller 2020-22 selskaper som nevnte blockchain.

Det er så mye rart der ute;

Skal markedet ha 100 globale selskaper som alle skal tjene på AI?

Skal AI være i alle verdikjeder?

Hvordan blir dette ikke et race to the bottom på abbonementstjenestene?

Skal dette implementeres i alle selskaper uten reguleringer fra myndigheter over de neste 10 årene? Skjer ikke.

Kom nå;

At a time when absolutely everyone ( and their kitchen sink, cat and uncle) is working on their own version of chatGPT - because who wouldn’t want to be the next “biggest and best” AI frontrunner - moments ago AAPL, already the world’s largest company by market cap, just spiked 2% higher, gaining more than $60 billion in market cap in seconds, after Bloomberg reported that Apple is “quietly” working on artificial intelligence tools that could challenge those from (Microsoft’s) OpenAI, Google and others… even though the company has “yet to devise a clear strategy for releasing the technology to consumers.”

9 Likes

Ser ut som vi er på nippet til et nytt bull run i xact bear, spesielt hvis vi kan gå noen tiøringer til ser det veldig bra ut :pray:

Enda et nytt bull run igjen ja. Stopper jo aldri den der exact bear…

6 Likes

Plutselig skjer det :wink:

1 Like

Fra 9. januar til i dag er OMX opp +2%.
Nasdaq i samme periode er opp +43%.

Short omx har vært den beste index shorten utenom Ftse og Kina.

4 Likes

Omx30 er vel opp 7% så langt i år. Exact bear er vel ned 15% så langt i år.

Så spiller jo sek/nok en del også. Krona har jo hentet seg inn en god del.

Det går ikke å sitte på Exact bear i lengden, for den taper seg i et flatt marked.

Dette er ca 28 mnd, taper seg fra 25,5 - ca 20 = -5.5. Rundt 10 % i året i tap i et flatt marked. Sitter man på den i to år er man ca -20% selv om markedet ikke har gått opp. Jeg mener i hvert fall at det er for høy risk for evt gevinst man kan få… (Over lengre tid)

3 Likes

Derfor jeg skrev 9. januar.
Jeg bruker ikke de produktene dere omtaler her.

Boligmarkedet, arbeidsmarkedet og collateral.

SBB plungen først, så kom Viaplay, så kom lavere vekst fra Atlas Copco i går(-4%) , i dag kom Electrolux(-17%) osv.

OMX er i -5% korreksjon rett i bunn av støtte.

3 Likes

Jeg er i pluss på bjørnene, men litt takket være trading underveis. Så klart papirtap målt mot en fet gevinst, men jeg valgte å sitte siden jeg tror det er en enda større gevinst som venter på oss bjørner enn den papirgevinsten jeg satt med. Traden er fortsatt i spill nå etter 1,5år med gode muligheter til en stor gevinst til slutt. Har plassert over 2 millioner på «rødt»

4 Likes

Nå skal det sies at jeg tjente på long posisjonene etter pandemien 2020 h2 og 2021 selv om jeg da også var litt bearish satt jeg med stop loss og hoppet over til long enkeltaksjer, dessuten ble flere aksjer jeg satt med kjøpt opp med fine gevinster for meg. Jeg er fornøyd med at jeg har klart å bevare den kapitalen jeg bygget opp da også gjennom tildels vriene markeder i 2022 -23.

2 Likes

Obligasjoner. Bare et marked som virker å skyte i været, men går risikoen samme vei? Virker som gratis penger når man ser sånne prosenter.: NewsWeb (oslobors.no)

Ja, men skal du si at en indeks har vært den beste å shorte så må du vel ta fra årets start, med mindre noen har sagt på forhånd at de skal starte å shorte først etter 9 januar.

Mulig et lite innsiktsfullt problemstilling/teori, men prøver meg - kan problemet med børsene som trosser de «finansielle naturlovene» skyldes mye måten vi alle sparer nå?

Eksempel: Min arbeidsgiver sparer for meg imellom 3000-5000 kroner i pensjonssparing hver måned. I tillegg kjøper jeg indeksfond for like mye hver måned. Disse fondene kjøper aksjer fra de samme sektorene og de samme listene, som for eksempel S&P 500.

Om vi sier at 2.500.000 mennesker i Norge har pensjonssparing på la oss si forsiktige 2000 kroner i måneden, så er det 60 milliarder per år i kun pensjonssparing som sprøytes inn i mange av de samme aksjene. Halvparten av alle nordmenn sparer i fond, og tar vi med privat sparing så er det enda mer. Og dette er bare i Norge.

Vil ikke denne praksisen skape bobler av de største firmaene som gjør aksjekursen nærmest frikoblet fra inntjening og lønnsomhet? Hva kan få disse boblene til å sprekke, og hvor store kan de bli før det kollapser?

5 Likes