Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Indeksert sparing er, i de fleste tilfeller, et kjøp og et salg flere tiår senere.Det utgjør en veldig liten andel av handelsvolumet, og derfor en veldig liten del av prissettingen.

1 Like

Men nå er vel standardvalget hos de fleste pensjonsforvaltere et aktivt fond, og gitt at de færreste (?) går inn og endrer på dette så snakker vi vel ikke indeksert sparing for så stor del av disse?

7 Likes

Også har Russland sagt de vil skyte på alt som er av skip som går til ukrainske havner og Ukraina har svart med at de vil skyte på alt av skip til russiske havner med militært utstyr.

Nei hvor står den regelen at jeg må si det?

Hele poenget med å sette den datoen er å si at indeksen har vært sidelengs i 6 måneder, hadde jeg skrevet som du foreslo høres det ut som om indeksen har steget 8% i slakt bullmarked

Omx bryter ned fra rangen nå.

Dette er ikke lite innsiktsfullt- det har enorm betydning.

Bcom indeks er gått fra 98-106 på 2 mnd. Inflasjon død? Jaja…

1 Like

Dette er grunnen til at man kan se på børsen og da spesielt usa som ett ponzi scheme med sentralbank og regjering som garantist for langsiktig gevinst. Inntjening er ikke det viktigste men statlig stimulus og pengetrykking er. Det sikrer konstant økning av pengemengden som samler seg opp i finansmarkedene. Man trenger ikke tro på det hundre prosent men det er noe sannhet der.

4 Likes

Man får litt høydeskrekk når man prøver å forstå systemet. Jeg forstår hvordan prinsippene i dette systemet fungerer, men jeg forstår ikke at det kan fungere i lengden. Tanken virker å være at regningen tas i en eller annen morgendag.

Det som nok skremmer mest er hvordan pensjonene våre blir mer eller mindre tvunget inn i dette systemet. Norske, svenske, franske, osv. pensjonspenger blir overført til amerikanske selskap. Om systemet skulle feile, så er det svært mange mennesker som blir fattige. Da vil nok nasjonalstatene steppe inn for å demme opp, men resultatet vil igjen bli at nasjonalstatene blir fattigere.

1 Like

Blir slitsomt for færre yngre arbeidstakere å betale inn pensjon til en mengde eldre pensjonister, som du sier bekostningen kommer vel som lavere levestandard til de nye generasjonen.

Innskuddspensjon kan du bestemme hvor du vil plassere, folketrygden eier 50%Norske+ nordiske aksjer/renter? Så de “forsvinner” ikke ut til usa?
Oljefondet kunne vi sikkert alle vært enig om at de burde også invistere i lokal infrastruktur.

3 Likes

10 dag på rad med oppgang for DOW indeksen. Kan ikke erindre om det har hendt før i tidligere historie. Uansett veldig sjelden. Må vel korrigere snart.

1 Like

10 dager på rad skjedde sist i 2017, og rekorden er 13 dager i 1987. Den krakket senere i 1987.

5 Likes

US-indeksene skal nok opp til ath for så å lage en stor dobbel topp formasjon som varer en god stund :sweat_smile: men ja på høy tid med korreksjon før ath- nivåer uansett.

2 Likes

Dagens yield curve inversion ligner mest på 1929, og nest mest på 1987,

Verdt å se gjennom denne. Og ser ut som man skal holde et lite øye på PMI og arbeidsledighet.

5 Likes

Hvem går inn i et møte og drar frem Dow Jones forutenom i historisk perspektiv? Den var viktig før, ikke så mye nå lengre.

United health har 10% vekting.
Apple har 3,5% vekting. Ergo 3x så stor bevegelse enn Apple på indeksen.

Apple er verdt 6,5 ganger mer enn UH.
Mao 1% bevegelse i Apple er 6,5x så mer viktig for collateral i systemet enn UH. Da blir det å følge med på s&p/ndx.

Korreksjon tors+fre denne uka:

Meta -7,5%
Netflix -10,5%
Tesla -10,8%
Nvidia -6%

De som rullerer weeklies tjente enormt denne uka. Merkelig at ikke flere ikke kjøper puts på enkeltselskaper nå, de kan tape uke inn, uke ut og trenger kun én slik uke så har du tjent gode penger.

5 Likes

https://www.axios.com/2023/07/10/unsold-electric-cars-are-piling-up-on-dealer-lots

3 Likes

Blir nok ikke bare Model Y som kommer til å selge ekstremt :sweat_smile:
Nesten 2 mill solgte for en bil man må vente leeenge på.

Det er vel ikke 2 mill solgte, men 2 mill reservasjoner? Koster vel $150 å reservere.

2 Likes

Ja det ble fårsovidt feil ordvalg ja. Men følges trenden som tidligere så er det vel lite som tyder på at folk legger inn kjøpsordrer kun for å tape de 150 usd og ikke kjøpe bil.

Jeg har forhåndsreservert både Tesla Model 3 og Starlink tidligere, og begge ganger fått hele beløpet refundert. Er det ikke refunderbart for Cybertruck?

Har ikke peiling. Men ja vi er jo i bjørnetråden så det er vel heller antall avbestillinger som blir verdsatt her :sweat_smile: Kan bare se bort ifrå innlegget :sweat_smile:

1 Like

Har kun erfaring med å hente ut en model y. Trodde resercasjonsgebyret var borte om jeg så hadde ombestemt meg. Men ser at det er slik du sier at det koster null kroner å avbestille Tesla-biler.
Audi og wolksvagen f.eks kan ta opp mot 8% i avbestillingsgebyr.