Det eneste vi vet er at penger blir mindre verdt, selv om vi har de stående i banken.
Blir de verdt mer om 2 år ved å ha de i aksjemarkedet er det ingen som vet
Det eneste vi vet er at penger blir mindre verdt, selv om vi har de stående i banken.
Blir de verdt mer om 2 år ved å ha de i aksjemarkedet er det ingen som vet
I 2008/9, fra høyeste til laveste kvartal, så var markedet med 13,9%. Bare for å sette det i perspektiv. Da sluttet bankene å låne ut penger.
Ja 30% bare hvis vi får en skikkelig blow off top som vi måler fra. 30 er uansett i det mer usannsynlige området. 10-15 er nok mest sannsynlig ja.
Og når man ser på det sånn… Hvis man bommer med et par kvartaler kunne man like gjerne ha eid på hus hele veien.
Ja det har alltid vært best å bare sitte i det. Men man bør reallokere litt.
Futtene ser spreke ut. Kan bli en bra dag idag
“I am profoundly concerned by the doctrine of manufacturing-centered economic nationalism that is increasingly put forth as a general principle to guide policy,” Summers said on Tuesday while speaking virtually at an event held by the Peterson Institute for International Economics.
Specifically, Summers took issue with the administration’s trade stance, efforts to prop up US manufacturing and its antitrust crackdown. The former Harvard president argued this approach could prove to be inflationary.
Jeg er på “team Summers” - dvs, jeg mener at deglobalisering og enorme subsidier for innenlands produksjon er inflasjonsdrivende, og forventer derfor at summen av statlige stimulus for å oppnå disse målene vil være negative totalt sett. Det tvinger fram konkurransevridende og fordyrende tiltak i hele den vestlige verden for å stimulere til lokal produksjon. Det er også enorme statlige kostnader forbundet med det. Så kan man jo argumentere på at statlige underskudd er irrelevante siden det kun er fiktive penger som absorberes av sentralbankene, men - det pumper uansett mer fiat inn i økonomien, som bør gjøre fiat mindre verdt. Eller at andre ting, som nasjonal sikkerhet og forsyningssikkerhet etc., er viktigere enn inflasjon, og det kan være gode argumenter det. Men er fortsatt inflasjonsdrivende så vidt jeg kan se.
Men fasiten får vi ikke akkurat umiddelbart. Ting tar lang tid.
At Norge skal spise poteter fra New Zealand og folk fra Seattle spise laks fra Norge går ikke lengre likevel. Det er ikke enten eller. Men grad av.
Ja, det handler om retning. Jeg mener globalisering av handel og produksjon har presset priser ned i flere tiår, og når vi nå skal delvis reversere prosessen fordi vi ikke liker alle konsekvensene så vil det presse prisene i motsatt retning.
Betyr ikke at man har tenkt å produsere alt innenlands, men at samfunnsutviklingen på det området snur litt.
Ja, og dette er en bra ting mener jeg! Men det er klart det vil koste. På likt sikt er det også det eneste fornuftige, med tanke på geopolitiske hensyn og med tanke på energi bruk. Globalisering er flott, så lenge energi er billig. Men energi kan ikke være billig for alltid med mindre veldig store uforutsette teknologigjennombrudd skulle skje.
Folk jakter avkasting og børsene forsetter oppover til tross for renter og andre ting😀
Dax på ATH , hva skjer?
Nå kan markedet tanke any second.
Fy f yields klikker i vinkel.
Er det ikke akkurat det mange har sagt lenge nå da. Er det noe nytt akkurat nå som skal føre til krakk?
Velocity x høyt yield level x lav vix = stor sanns for enorme bevegelser. Hadde en av faktorene endret seg kunne bildet sett annerledes ut. Samme gjelder med stort fall i yield men med en kombinasjon av rødt indeksnivå(ergo flight)
Nasdaq futures hadde reversal på -2,3%. Ikke hver dag det skjer.
Dagen reaksjon er pga at Japan vurderer å fjerne den låste renten på 0,5% på 10-åringen. Ryker denne vil det bli dratt masse likviditet ut av markedet. VIX var opp 11%
Dette er et narrativ som jeg ikke er fornøyd med i dag basert på prisbevegelsene.
De fleste mediene har gått fra wsj som forklarer en mulig ycc endring, for meg stemmer det ikke(pga valuta) Senest denne måneden sa Ueda at de ikke vurderer endring før 2024. Forstår ikke helt hvorfor mediene kjører på med dette basert på møtet i morgen.
Det er kun en normal seff-off basert på ekstremt lavt vix nivå og salg av treasuries som et «mulig scenario».
Hadde BoJ endret policy ville valuta vist vei. Den lille bevegelsen vi har sett i dag er ingenting. Både valuta og vix nivåer er latterligere hvis det faktisk skjer i morgen. Det er delvis put sikringer før i morgen.
Vix på 14,4 er nesten laveste på 3 år. Kan ikke snakkes om implisitt vol på disse nivåene. Ikke move, heller.
Dersom man zoomer ut og ser fra 2012 og frem til Covid, så ser det ut som dette er normale Vix-nivåer.
Dersom du zoomer ut så ser du FFR og yield nivåer høyeste på 22 år.
Noen selskaper jeg håper får en dipp før de igjen går opp. Da er det bare å benytte anledningen til å øke. Alle forstår at det vil komme dager med fall også etter den eventyrlige perioden vi har hatt nå, men jeg tror i så fall det blir kortvarig. Kunsten blir å sitte en del i cash når det spiller seg ut. Vrient å time.
Jeg tror ikke på noe gigantisk krakk.