Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Tja…… De ble satt på watchlist i mai, neppe særlig overraskende at det endte med nedgradering med gjeldstaket ut av komtroll.

1 Like

DAX futures -1,27% lover godt for dagen :smiley:

1 Like

Ja, det har vært lite å glede seg over derfra hittil i år :sweat_smile:

1 Like

Nei det har vært et tungt år for bjørnene så langt og mange svake hender har nok kastet kortene og byttet side, MEN det er et godt utgangspunkt for avkastning fremover for oss som er igjen med bjørneposisjoner.

:point_up_2: Nå 4 tiøringer senere begynner det å lukte fugl (med forbehold om at det holder ut dagen ;))

OMX tester brudd ned igjen, kan falle gjennom når som helst. Dax har fortsatt 400p å gå på.

Gikk startskuddet akkurat?

1 Like

110% umulig at det ikke kommer liten korreksjon etter lang periode med oppgang

Det er ikke en liten korreksjon som venter når dette snur. Folk har misforstått totalt hva som er på vei til å skje. Noen tror man kan sende opp renter med 5-600% og tro at økonomien ikke møter en vegg i enden når long and variable lags inntreffer. Hvis sentralbanker skulle fått det til å funke måtte de senket rentene ca nå. De kommer til å gjøre det for sent.

Det som blir episk er de fantastiske som skal kjøpe dippen.

Like idiotsikkert som da jeg calla maks bullish tesla/meta/nasdaq bunn i desember og det var ikke måte på hvor bearish folk var.

10 Likes

Det er ikke slik jeg opplever utsagnene til @havana12? Det har da vært både bear og bull hele veien? Han trader såvidt jeg vet relativt kortsiktig, så han snur kappen med vinden rimelig ofte. Utsagnet over tar jeg som at han forventer markedet, på ett eller annet tidspunkt kommer til å krakke.

9 Likes

Dette blir bare støy på linja hypergris. Ta det i småprat om det er viktig for deg.

https://youtube.com/shorts/YZDDuDeiGyw?feature=share

Supplert med kommentar fra Olav Chen, han deler samme syn som meg.
Dax allerede hentet inn 1 % fra intralow.

Chen peker på at markedsutslagene er beskjedne.

– Aksjemarkedene har reagert negativt, men om noe har de amerikanske statsrentene heller falt noe tilbake under asiatisk handel i natt. Det illustrerer en grunnleggende tro på at dette er sikre papirer, og finansminister Yellen – som raskt kritiserte beslutningen fra Fitch- har understreket at nedgraderingen ikke endrer oppfatningen av amerikanske statspapirer som sikre og likvide.

3 Likes

Som om hun kunne eller ville sagt noe annet.

3 Likes

Jeg regner med at det ikke er noen som virkelig tror kredittbyrå skal dra finansmarkedene noe annet sted enn intradag. Jeg leter kun etter et event som får markedene til å forverre likviditet, før nedsalget begynner. Det kan være hva som helst som starter skiftet i psykologien, og noen vil tro at det har noe med et random event som kommer frem i tid, mens sannheten er at det bare er snakk om tid og et startskudd. Så kommer arbeidsledigheten etter, som lagger.

Men @TheObserver dersom det var et selskap som tok opp gjeld for å betale gjeld, ville de fått Junk. Noe må skje.

Dax var ned -1,5% i går, -3,5% på 2 dager ville vært mye.

  1. Sideveis i 10 år.
4 Likes

Bryter videre nå etter auksjonstallene ut året. Samme gjelder 10Y.

Tyske bunds følger ikke etter. Meget, meget interessant. Bør svekke EURUSD, og kan tvinge ECB til å gå en runde til for å komme rundt 1.10 nivået som markedet ser ut til å ha funnet behagelig.

3 Likes
2 Likes
1 Like

Wow. Disse bevegelsene i yields er helt utrolige.

10yr er nå høyere enn bankkrisen.
30yr er nå 20 bps høyere enn bankkrisen.

Sit tight.

Edit;

Nå går det unna her, herregud.

Men som du skrev lengre opp i tråden; hvis det blir resesjon skal 10yr ned til 3,2 - 3,3 %.

Hva er det markedet overser her? Det er vel frykt for overprisede aksjer, gjeldskræsj, høyere arbeidsledighet og resesjon som er grunnlaget for bjørner?

Hvorfor går rentemarkedet motsatt vei av det et slikt scenario vil gjøre med de lange rentene?

De lange rentene skal knekke markedet, som skjedde da bankkrisen inntraff. Så skal folk løpe inn i treasuries for å gjemme seg, som skjedde da bankkrisen inntraff. Så bailet man ut bankene, som førte til at syklusen får fortsette. Det er ubalanse.

Det er et gjeldsmonster som USA har bygget opp, og de prøver å øke tilbudssiden til det helt ekstreme. Samtidig som de kjører QT. QT i seg selv er ikke et problem, men mangel på QE er et problem fordi det er en megakjøper som er borte. Markedet vil bruke enormt med tid på å erstatte det.

Hvis forvaltere blir tvunget til å trekke ut kapital nå, og de er dypt under vann, så må de selge med store tap. Da kommer rug-pullen veldig fort. De er dypt under vann dersom de ikke kan få vente til maturity.

8 Likes