Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

En spesiell put eksploderer i dag.

Hint: verdt 11.000 milliarder kroner, har en p/e på 210 og kjemper direkte mot lange renter.

Tesla ? Tok en bear der nå.

Tesla ser jo hyggelig ut til sammenlikning med p/e 70. Nvidia.

blir ikke overrasket om nvidia faller -5% i dag. 2,8% nå.

Jeg har også puts på meta. Mest pga runnet og gevinstsikring. Kan få momentum dersom noen begynner å ta gevinst.

Dette skjer med verdien på gjeld nå:

4 Likes

Nasdaq -1,7%.

Det som blir hysterisk er å se mediene skrive at det skyldes nedgradering på slutten av dagen. Har ingenting å si.

Treasuries gir ikke etter for fallet på børsen nå. Dette er meget interessant.

Inn i dollar

Nasdaq -2,1%

2 Likes

Forsøk på brudd opp av trading range

1 Like

-5%…

Lukker både Meta put +120% og nvidia +400%

Nvidia med største fall i 2023.

Apple earnings i morgen og arbeidstall på fredag. Vente på det før man gjør noe mer.

15 Likes

Siden noen på tråden bruker bilsalg som bear-indikator passer det kanskje å ta med Toyota. Veldig sterke tall i dag. Volum opp fra 2 mill til 2,3 mill biler, operating profit margin opp fra 6,8 til 10,8 % (bedre enn tesla). Eps på konsensus, aksjen noe opp på tung dag, opp ca 28 hittil i år, P/E ca 13.

4 Likes

Selvsagt bare synsing/spekulasjoner, men Toyota har vel knapt noe El-bil salg.

Kan det bety at folk heller kjøper noe tradisjonelt og super safe alternativ i bensin tyde på at folk er mere defensive økonomisk ??

2 Likes

Tenkte litt det samme! Toyota er historisk vel også fornuftig priset til konsument. Litt halvtrauste, sykt slitesterke, delvis kjedelige biler? Jeg innbiller meg mye bil for penga?
Vs en feit Audi e-tron rr til 1mnok?
Spennende

2 Likes

Ja, postet en artikkel på det lenger opp. Ev-salget til tesla-konkurrentene svakere enn de hadde forutsatt, men kan ikke begripe at ev-salg skal være en bedre indikator enn bilsalget generelt. I resten av verden er markedsandelen til ev svært lav.

3 Likes

Kjørte muttern 12 år gamle toyota yaris i venstrefeltet i 110 grensen nedover sørlandet i plaskregn. Helt grei å kjøre, spesielt for å være en bil laget for småkjøring.

3 Likes

Nå eier jo Toyota lexus også da, som blant annet er veldig populært i USA, så poenget var egentlig at Toyota er representativ for bilsalget generelt, ikke noen spesiell dreining i segmentene.

4 Likes

Ja, godt poeng!
Ut fra mine lokale verksteder har det i alle fall aldri vært så mye biler å fikse på som nå.
En nevnte at mange av kundene utsatte nykjøp/bytte og la penger i utbedringer. Spennende høst er sikkert og vist.

2 Likes

Amerikanske forbrukere tar ikke opp forbrukslån for å nedbetale annen gjeld, de kutter faktisk ned på de. Styrke eller svakhetstegn?

Samtidig faller gjeldsveksten i Norge for tredje måned på rad.

image

Naturlig at man søker mindre lån generelt når rentene stiger og utsiktene er forverret, men at forbrukerlån faller i USA er isolert sett et positivt tegn slik jeg vurderer det. Det vitner om mer kontroll på økonomien sin en fryktet; man trenger ikke panikklån for å håndtere de fornuftige lånene eller subsidiere feriene sine til 15 % rente.

Så en video med Larry Williams hvor han påpekte at penger på bok/sparepenger i USA faktisk økte.

Finansmarkedene kan knekke any time nå.

3-30 års er opp 7 nye basispunkter

Dette er ekstremt alvorlig!!

Hva som helst kan knekke nå

6 Likes

Everything’s fine

5 Likes

Nå kommer droppet. Over hele linja. Yields må snu nå for å unngå spiral

1 Like