Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

3 Likes

Der brøyt omx gjennom. Dax -4% på 3 dager.

Nasdaq futures -0,8%, nærmer seg 1000 poeng korreksjon

2 Likes

Vi lever i et skolebokeksempel på oppsettet før et børsras. But this time is different :wink:

7 Likes

Sånn går no dagan

2 Likes

Bryter VIX gjennom 16-nivået og halslinjen i vendepunktsformasjonen vil det være et signal om at indeksen kan fortsette opp mot 200-dagers glidende gjennomsnitt og den tekniske motstanden på 18,30-nivået. Potensialet fra den omvendte hode-skulder-formasjonen er imidlertid videre inn i intervallet opp mot 19.

Krysser fingrene for at vi kan få et etablert brudd over 16. :slight_smile:

1 Like

Å putte hode skulder kne formasjoner på opsjonsmarkedet er så langt bak mål.

Hvis det finnes noen ting som ikke har noen verdens ting med teknisk analyse å gjøre, så er det opsjonsmarkedet.

Opsjonsmarkedet styres via theta, delta, sigma, vega, sikringer, makro, volum, psykologi og konkrete hendelser

8 Likes

Hode skulder formasjoner, candle stick patterns osv er jeg helt enig i ikke kan brukes. Men det som fungerer greit er trendkanaler, støtte og motstand osv så jeg vil ikke si at man ikke kan bruke TA, heller at man bør se bort fra visse deler av verktøykassa.

Også enig i at det teoretisk og intuitivt sett ikke burde fungere. Men det er bare å bruke noen minutter på chartet så ser du at de fungerer overraskende bra.

3 Likes

Vix fungerer ikke med TA. Bare bruk april/mai som eksempel, hvor 10 brudd fra mean ender i 6 fake, 2 faktisk brudd opp med påfølgende dag med fall på -10-20%.2 faktiske brudd ned med påfølgende momentum på +5-10%. Vix er ikke indekser eller aksjer.

Teknisk må anvendes på andre ting, om i det hele tatt

Aka vix

En god gevinst er allerede tatt ut. Fortsetter å rullere Apple puts

For meg er det nytting, men jeg vet at du har en helt annen tidshorisont på dine trades så det kan også spille inn på hvor mye det gir.

La oss si vix bryter nivået. Hva gjør du med det som input til tradesa? Jeg har allerede fått bevegelsen jeg ønsker etter som IV på alle opsjoner har skutt i været, og kan selge opsjonene mine mye dyrere. Jeg flytter meg etterhvert over til indekstrading dersom vol øker igjen.

Mao ‘vix’ har allerede gitt det jeg ønsker.

Skal du kjøre hardere bear på index, skal du gå short vol? Skal du gå long vol, eller bare «ser du» at vix har bevegd seg?

Et eksempel er at man kan selge ned bjørneposisjoner (for meg, eller selge ned bull vix for den som har det) ved hver motstand oppover.

Hva skjer med oljeprisen nå?

Saudi. Kun de som kan(ønsker) å flytte olje opp slik

Trodde poenget med brudd var økning av posisjoner. Øke gevinst og ikke kutte, og vice versa med tap. Bryter noe ned gjennom sma, støtt/motstand så skal man øke posisjonen, ikke kvitte seg?

Så det nå, utvidet 1 mmboe kutt ut september

Forskjellige stiler, jeg liker å kjøpe på støtte og selger deler av posisjonen ved motstand. Og/Eller tilsvarende selge ned ved taket i trendkanalen og øke ved gulvet.

Dette gjelder for meg ved bear og vix som i seg selv ikke er langsiktige investeringer. En annen ting er at man alltid må ha SL i tillegg.

3 Likes

30 y er +11 basispunkter, 35(!) basispunkter høyere enn v bankkrisen. 14 basispunkter unna laveste på 12 år

Edit;

Omx ned gjennom -1,5%

TLT var rundt 100-102 da bankkrisen brygget under overflaten. TLT er nå -7% lavere.

Deep waters

2 Likes

Snart i pluss nå :thinking:

Alt er en rett pil osv.

Holder vell pusten for Apple earnings

1 Like

Er uansett på høytid med en korreksjon nå ja. Men om det er den store som man venter på i denne tråden er jeg usikker på om kommer nå eller noen måneder frem i tid :thinking: