Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Apple earnings betyr nada nå. Denne yieldbevegelsen betyr alt.

Force-salg skjedde nettopp

Store bevegelser vi ser her nå.

1 Like

Dollar bidder ikke. BIDDER IKKE. Igjen, DET BIDDER IKKE. 10y er opp 10bps og 30y er opp 13 bps.
Bunds er opp 5 bps. EURUSD unchanged.

Forstår folk hva det betyr?!

5 Likes

Jeg gikk inn i SQQQ nå på 18,3. Så får vi se hvordan det spiller ut

Det er for stor supply av treasuries for markedet til å ta i mot. Det selges uten ytterligere transaksjoner for dollar.

Du måtte ha kjøpt dollar for å kjøpt treasuries, ergo man burde se bids på på dollar.

Ergo svak likviditet og tvangssalg av assets. Kan også tolkes som peak yields. Må bare følge med å se utvikling

Enten så betyr det at yields er ved et uoffisielt turningpoint(long tlt) eller så betyr det at bull dollar er vei nedover herifra. (short usd). Uansett så er det en prisdivergens jeg ikke klarer å forklare, så det kan gå begge veier, men risk-off

7 Likes

Vil dette si at prisen på utstedte obligasjoner synker når lange renter stiger, eller er det skivebom?

1 Like

Dette er mitt scenario også og jeg vekslet alle fondsplasseringer til valutasikret der det var mulig tidligere i sommer. USA skal sette ned rentene og renteparitet blir igjen en faktor som slår fordelaktig ut for NOK / USD. Overordnet tror jeg generelt USD vil gå svakere mot andre store valutaer, den norske lira lever jo sitt eget liv utfra risk on / off og hva Vedum / Støre mener om norsk pengebruk og skattlegging, så det kan hende at valutasikring på fondene går rett i vifta!

5 Likes

Tror det er en økende skepsis til dollaren og treasuries nå både er det mye ståhei rundt gjeldstaket hver gang det skal heves, samt at politisk risiko er høyere enn normal og statens forbruk av penger er ute av kontroll. Hvor skal all kapital komme fra som skal både dekke QT og et økende behov for å utstede gjeld i og med at rentekostnaden for den amerikanske staten er på vei opp.

https://mishtalk.com/economics/americas-fiscal-time-bomb-and-the-fitch-downgrade-of-us-debt-in-pictures/

3 Likes

hmm. Hvis US setter ned kommer Ida etter. Syntes mye av bevegelsene i krona har gitt mening, men krona vil alltid være sterkt påvirket av andre, og ikke viceversa. Så mulig du har rett.

Generelt ville jeg ikke kun sikret fondene. Da ville jeg heller solgt, med mindre du tenker at økonomien/aksjemarkedet har en del oppside

Edit; Jeg er 80% sikker på at Fed kjøper assets nå på den ene eller andre måten. Enten via BTFP eller andre midler. Skyter likviditet ut i systemet. Dette er uk gilt crisis all over again.

Edit; 30y dropper 5 basispunkter direkte. Ganske voldsomt. Noe skjer bak kulissene.

2 Likes

Ikke voldsomt i det hele tatt med tanke på hvor mange basispunkter den har gått opp i dag, kursbevegelse som et hvilket som helst annet finansielt instrument.

Jeg har sett så mange brenne seg på å time markedet og enkeltaksjer at jeg er mer opptatt av time in market enn timing av market.

Så ja, jeg er in for the long run og lar ting stå og håper verden fortsetter sin oppdrift og evolusjon som gjør det lønnsomt å sitte rolig. Men jeg deler bekymringen for at Tech er hypet og har kastet World Tech-fondet til Black Rock over ripa etter den voldsomme prosentvise oppgangen i år. At noen sitter i cash og noen shorter er forståelig, men den strategien krever mer og gjør stort sett mer vondt enn godt for de fleste.

Jeg har selv vært short oljeservice til tider, blant annet SDRL back in the days. Den falt fra 240 på toppen til 1 NOK (!!), men det var mye mer krevende og tøft å være short fordi man frykter at nå brenner det avgårde oppover snart.

8 Likes

I slike tråder som dette er det også vanskelig å vite hvilken horisont folk har. Inkludert den mest aktive brukeren (havana). Er det snakk om å være bear intradag, i et par dager, en uke, et år, eller skal man holde seg unna aksjemarkedet i de 30 neste årene?

5 Likes

Helt riktig. Finn din strategi, men alt i sin tid. Skal man øke teknikk og avansert trades må man vite at man er villig til å ikke gjøre noe annet fra morgen til kveld året rundt i mange år før man mestrer det.

Holdt på så lenge alene at jeg går en annen vei straks. Jeg har vært i samtaler med hedgefond i London, vært i møte med profiler i Oslo om å starte eget tradingben. Ikke funnet perfekte matchen enda. Jeg forstår at det blir for komplisert for mange, men det krever at man leser mengder og stiller de riktige spørsmålene. Hvis det er brukbart for noen, fint. Hvis ikke, fint. Jeg får ikke betalt for dette og er stort sett en enveis kanal med observasjoner og ulike trades

25 Likes

Denne tråden er vel ikke ment for at folk skal kopiere hverandres trading? Hvilke posisjoner folk vil ta og hvor lenge folk planlegger å sitte på dem, må nesten være opp til en løpende vurdering for hver enkelt. Jeg syns denne tråden er blant forumets beste, rett og slett fordi det blir postet vurderinger/meninger om øyeblikksreaksjoner i markedet. Å ha meninger om hvor lenge en reaksjon skal vare er jo noe av det aller vanskeligste i aksjemarkedet/trading (og iblandet en god dose flaks, for de som har lest Kahneman). Selv har jeg gjennom de siste to ukene kjøpt short DAX futures-kontrakter. Horisonten var alt fra 2 dager til 2 mnd og bakgrunnen var fundamentale forhold i Tyskland. Det var kun 10-15 poeng unna å ryke på stop-loss (flaks), men når DAXen først falt, så falt den. Poenget er at horisonten ofte er vanskelig å predikere.

11 Likes

Det er da ikke det jeg argumenterer for.

Insane omsetningstall!

2 Likes

Hele veksten kommer fra AWS. Taper internasjonalt(mindre). 3.5% operating margin i US.

Kost base på 130 mrd dollar.

PE 52 gitt at det beste kvartalet extrapoleres ut 4 kvartaler. Spør du meg er dette peak retail sales, og vil bli verre.

Apple:

Overraskende iphone salg opp i Europa, Ned i US. Earnings har vært flat i over 1,5 år. (minner om p/e =33)

Rapporteres om Fitch downgrader US municipals debts… Det kan være mer betydningsfullt ettersom det finnes mandater rundt municipals, hvorav treasuries ikke har samme regulatoriske mandater.

3 Likes

Driftsresultatet til Amazon ble 60% bedre enn forventet :sweat_smile:

Siste jeg vil eie inn i en resesjon er ekstremt topplinje heavy retail business.

5 Likes

Hadde heller ikke kjøpt Amazon nå. Skulle jeg valgt blant de 2 store så hadde jeg heller kjøpt Apple. Nesten 23 milliarder dollar i resultat før skatt er jo imponerende selv om markedet ikke var fornøyd med omsetningen.