Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Jeg hadde ikke rørt Apple med en pinne her oppe

Er en grunn til at jeg har rullert Apple puts i 5 uker nå

5 Likes

Ikke jeg heller.

Så det må være en skikkelig galning han der Warren Buffett som har 40% eller hva det er for noe av porteføljen i Apple.

2 Likes

Du har vel ikke 3000 milliarder du investerer?
Regner med du klarer å finne bedre r/r

4 Likes

Posisjonene til Berkshire er så store at de velge likvide selskap, eller gå ut av aksjer. En femdel av oljefondet eller hva nå Apple-andelen tilsvarer er nok til å snu hele indekser på hodet. De kan ikke finne én god case for å erstatte Apple, de må i så fall ha hundrevis (eller andre gigacap’er).

2 Likes

Han har vel vært aksjonær der en og stund?

1 Like

Ja slike selskap er altfor kjedelig for min del å investere i. (Når de allerede er store altså, alle ville selvsagt vært med Apple fra starten av eventyret). Da prøver jeg heller å time enn bunn på noe som kan bli bra i fremtiden.

Synes bare det var litt artig at du hadde ikke turt å rørt aksjen med en pinne en gang. Mens helt ok å ha 3000 milliarder stående der…

Greit å tenke på kontekst: Berkshire har investert 40 milliarder usd i apple som nå er verdt 170 milliarder (+ utbytte), og dessuten sitter de med 130 milliarder usd i cash.

2 Likes

Fullt klar over det. Skrev bare ut av det blå dersom jeg måttet ha valgt mellom de store som hadde rapportering og som samtalen handlet om. Altså Apple og Amazon så ville jeg valgt Apple. Var på ingen måte en kjøpsanbefaling eller på noen måte noe jeg har tenkt å kjøpe :sweat_smile:

Hvis jeg forstår deg rett så mener du at i går da lange statsobligasjoner ble solgt i hopetall så ble de vekslet inn i dollar og derfor burde man se dollarstyrkelse. I stedet så vi ikke noen styrkelse av dollar i går, dette fordi det samtidig var mange som solgte dollar?
Hvor tenker du at pengene gikk? De gikk jo ikke til edlere metaller ei heller til aksjemarkedet, så det er jo et interessant spørsmål, i hvert fall for meg.

Tvangssalg av statsobligasjoner, eller mener du andre eller alle assets?

Vanligvis når statsobligasjoner får høyere rente vil man se kjøp i den valutaen, det er jo blant annet derfor USD har gått bedre enn NOK f.eks. det har vært mer attraktivt å kjøpe amerikanske obligasjoner og man har solgt sin lokale valuta for å kjøpe USD.

Hvorfor ga ikke høyere rente også høyere etterspørsel av USD, da får man vel spørre seg om det er andre mekanismer enn de vi er vant med som drev opp rentene. F.eks kan det være at man ser høyere risiko forbundet med obligasjonene (og / eller valutaen USD).

Men det trenger vel ikke å være høyere etterspørsel etter USD hvis det samtidig er mange aktører (høyt volum) som ønsker seg ut av USD? Sagt med andre ord: Vi ser både salg av opsjoner (positivt for dollar) samtidig som aktørene selger dollar for å kjøpe egen valuta (negativt for USD), de to kansellerer hverandre.

Havana eller noen andre her inne, har dere Bloomberg-terminal? Skulle gjerne sett volum for commodities da disse faktisk endte godt i grønt i går.

Det er kanskje ikke dette du er ute etter så skriver det som et eget innlegg ikke som et svar til det over, men noe å tenke på for alle:

Vi har vært vant til at stigende renter har betydd økonomisk styrke (man får jo som kjent høyere renter ved vekst og sterk økonomisk aktivitet), men kanskje vi nå er over i en periode der høyere renter blir som på som en svakhet, altså at høyere renter betyr fallende tillit til valutaen og den statens evne til å låne penger til en lav rente, dette kan bli en negativ spiral (ligner litt på en bank run, men på et statlig og institusjonelt nivå), som kan slå ut negativt både for valutaen og gi svært høye rentekostnader for staten. Vil være veldig bull for PM og bear for statsobligasjoner.

Lange renter er i en veldig sterk trend

Dette er egentlig en ikke-diskusjon. Apple har ikke lengre vekst, amazon har faktisk vekst.
Hva skulle berkshire gjort, solgt tusenvis av milliarder kroner i Apple? Kursen hadde blitt smadret bare ved et pip av at den største aksjonæren i selskapet buffet/munger begynte å vekte seg ned i større skala. Bedre å holde det vedlike for size.


10y bunds forsøker å bryte

Ja utrolig hva det kan bli en diskusjon av :sweat_smile: Apple tjener jo fortsatt enormt med penger selv om omsetningen går ned. Men nok om den saken…

Forskjellen er at jeg ikke diskuterer for å diskutere. Jeg tar store posisjoner på dette. Apple puts er dypt ITM med pre market -2% vs amazon +9%. Amazon apple spreaden er fortjent.

CFO i Apple guider Q4 ned yoy for 5. kvartal på rad. Guider double digits decline for mac og ipad. Stoppet mange ansettelser. Aksjen skulle vært smadret. Null vekst, og har p/e 32. Helt utrolig.

Bare å vente på varsel på økning pris på icloud eller noe slikt. De må gjøre alt de kan.

7 Likes

Icloud er allerede satt opp i pris 25% nå 27.06.23 for mange europeiske land.

3 Likes

25% er service inntekter.

Apple er helt avhengig av å fornye produktlinja eller komme med en total ny innovasjon av telefonene. Iphone 12-15 er helt like, men setter opp prisen som om det skulle vært store forandringer. Det ender i bom stopp til slutt(der er vi nå, 5 q-o-q med 0 vekst). Nå blir det kun kompensering av tapende kunder.

Markedet priser inn at det skal fortsette i hurtigere takt enn som det har gjort frem til 2023. Fra 2010-2020 var p/e mellom 13-24. Mange som ikke har historikken i bakhodet. Fine multipler. 32 er hinsides.

Edit; Apple er ned -2,5% pre market. 150% avkastning på puts ved open, kommer til å selge disse og switche mot nvidia

wops, wage growth.

Begge deler. Prisdivergensen ga et hint. Tallene i dag taler ikke for dagens bevegelse, slik at vi kan ha sett turning point i lange renter. Big call.

markedet bør isåfall reverseres inn i dypt rødt

Apple ned -3.5%, nvidia +1,7% ved open, reversert til 0.

rødt nå. Får se hvor det går

Først i 2024 det smeller skikkelig :crossed_fingers: