Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Er jo Europas nest største selskap….etter LMVH 😵‍💫

1 Like

+100%

Edit; Brent hadde kontinuerlig sell-off med asia/euro session før den har reversert 2,5$ tilbake i grønt. Ingen nyheter, kontinuerlige kjøps/salg - dvs ikke choppy. Utrolig clean!

Intra: Apple call +0,5% Nvidia put -2%

4 Likes

Ser ut som bjørnefesten lar vente på seg. Men det er vel en tid for alt:

+700%

Nvda -5,5%. -7% på 2 dager. Dekke inn.

7 Likes

Hvor mye er dagsvolumet på en slik gearet opsjon?
Og hvor gearet er opsjonen i og med du får så mye prosent på noe som har falt noen få prosent.

1 Like

Premiumen du betaler er premiumen du betaler. Det er ikke noe giring. Giringeffekten får du av høyere vol enn det IV beregner basert på historikk, og at du sier det skal skje på svært kort tid.
Har ikke brukt dette tidligere, men har vært latterlig premium vs risk slik jeg har påpekt en stund nå.

Volumet er skyhøyt.

4 Likes

Jøsses. Hvordan hadde avkastningen sett ut dersom Nvidia-kursen stod på stedet hvil de dagene da?

Skulle jo tro det var noen av disse, men kræsjer jo veldig med skyhøyt volum da :thinking:

Vil gjette et marginalt tap da det alltid er noe spread mellom bid - ask, samt at kursen beveger seg i disfavør jo nærmere expiry.

Det fine med en opsjon er at du i verste fall kun taper beløpet du har betalt for posjonen, med mindre du selger en opsjon motsatt vei.

2 Likes

Avkastningen er åpenbar: Kjøper du weeklies OTM opsjoner og du velger å holde opsjonen din mot expiration så taper du premiumen dersom den fortsatt er OTM. Time decay vil ødelegge avkastningen din frem til expiration. Er den ITM ved forfallsdato er det avstanden til opsjonsprisen som avgjør avkastningen. Så om nvidia stod stille ville avkastningen vært -100% av premiumen du har betalt. Underveis så må du trade disse opsjonene akkurat som et annet finansielt instrument.

Høyt opsjonsvolum har ikke noe med volatilitet å gjøre. Det kan fortsatt være enormt tradingvolum, selv om forvetningen av svingningene er lave

4 Likes

For de som synes noe kan være litt gresk her;

OTM = Out of the money
ITM = In the money

Sier enkelt og greit om man er i penga eller ikke.

5 Likes

Jeg spør igjen - har noen anbefalinger for megler og opsjonhandel? Nordnet har et snevert utvalg, og DnB sine fees er latterlige.

Jeg tror du må utenlands?

Står lengre opp

3 Likes

Stemningsrapport fra 1. april på denne tråden. Heelt tomt kan det ikke ha vært:

Olav Thon q2:

“Omsetningen i kjøpesenterporteføljen i 2. kvartal var 14.643 millioner kroner
(13.999), en økning på 5 % fra samme periode i fjor.”

2 Likes

Så realpriser er ned -1,5% YoY med andre ord?

Ja, så helt tomt kan det ikke ha vært.

Er det ikke omsetning/volum det skrives om der?
Prisene kan jo sånn sett ha gått begge veier. Eller er det jeg som er på villspor?

10:55:10

TDN Direkt

Kraftig brems i kinesiske utlån

Kinesiske banker utstedte nye lån for 345,9 milliarder yuan i juli, sammenlignet med 3.050 milliarder yuan måneden før.

Det var ventet utstedelse av lån for 800 milliarder yuan, ifølge Trading Economics.

2 Likes

Tallene gjelder butikkomsetning, så både pris og volum spiller inn.

For klær og sko, som jeg antar det går mye av på slike sentre , var prisveksten generelt 3,9 %
Alkohol 5,7 %
Mat 13,4 %

For øvrig kan man legge merke til ganske stor endring fra måned til måned YoY i kvartalet
aprli -0,9%
mai 4,5 %
juni 9,6 %

2 Likes

Du kan bruke tallene på ulike måter?

Reduserer de antall varer solgt og øker prisen for å kompensere så oppnår de fortsatt lavere omsetningsvolum enn inflasjonen. Topplinjen klarer ikke å opprettholde inflasjonsnivået. Det er viktigste takeaway for min del, for det forteller noe om marginskvis eller slowdown i økonomiske momentumet. Blir litt som å se på GDP growth.

Du kan så klart justere for volum for å se “faktiske prisjusteringer”, men i så fall blir det å se for å investere i industrien eller underleverandører. Er ikke noe surprise at alle priser har priselastisitet. Da måtte man i såfall hatt alle tall, for å dykke ned i kategorier. Frisør, møbler apotek matpriser på kjøpesenter drar alt i ulike retninger, så spørsmålet blir hva skal du med tallene?