Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Ok da har du sikkert flere millioner enn ham :wink:

Jeg sliter med å se poenget ditt her, driver ikke du og de tre du nevnte med å prøve å treffe markedet? Jo større du er, jo tidligere må du gjøre bevegelsene dine. Hvis de store prøver seg for sent, så får de rett og slett ikke solgt…

Det er veldig vanskelig å treffe på timing, jeg har vært short i over 1,5 år, men «traden» er fortsatt i spill og jeg kan fortsatt få rett. For min egen del pleier jeg ikke å treffe på timing, men har tjent på å være tålmodig og holde meg unna bet som krever god timing. Feks gjennom at jeg har lav gearing.

2 Likes

Tror ikke ting går rett ned ifra her. Vi kommer nok til å se noen leg ups først for å riste bjørnene litt, særlig i USA. For mange som snakker om resesjon nå.

Meget usunt at LO fortsetter dette angrepet på sentralbanksjefen.

8 Likes

Det fine med dagens sentralbanksjef, er at jeg tror hun bryr seg katta hva Peggy lirer av seg av politisk sludder i mediene.

2 Likes

Det tror jeg gjelder det vi har hatt av sentralbanksjefer :stuck_out_tongue:

Ida er nok sikkert en av de mer oppegående sentralbanksjefene vi har hatt. Men tipper det er mer gøy å formidle til folket at renta skal nedover i stedet for rett til værs :sweat_smile: Så er nok ikke noen “drømmejobb” akkurat nå.

Mitt inntrykk er at det ikke finnes noen norske sentralbanksjefer som har brydd seg om popularitet. Det er en grunn til at de ikke er valgt inn. :stuck_out_tongue:

1 Like

Jobben må gjøres, men tipper de er laget av kjøtt og blod de også.

FA intervjuet LOs sjeføkonom Roger Bjørnstad hvor de dekket begrunnelsen deres for hvorfor LO er mot renteøkningene. At Følsvik ikke klarer gjengi hovedpoengene en gang sier egentlig sitt. Ikke at jeg er enig med han, men Bjørnstad begrunnet i hvert fall standpunktet.

1 Like

Ja, kanskje med unntak av Paul Volcker da. Ikke helt godt å si hva han var laga av. Ikke det at 20% hadde gått i dag heller.

1 Like

Hvordan er Nasdaq opp nesten 40% i år når indeksen er full av selskaper som har mye gjeld i en verden hvor rentene øker? Short kandidat?

Jeg lurer på oppriktig på hvordan det skal gå for Kina om de ikke får den generasjonen der ut i arbeid. Lediggang er roten til – vel, mye rart.

Fikk av en eller annen grunn Johnny Rottens brekende “Noooooooo fuuuuuuture, nooooooo fuuuuuture” (fra slutten av God save the queen) på hjernen nå. Sangen kan vi sikkert likegodt døpe om til “God save the Xi”.

1 Like

Har du en liten TL;DR?

Hvis de klarer å betjene gjelden, eller har lang løpetid med lav rente, så er jo høy inflasjon noe som spiser av gjelden så den blir mindre opp mot omsetning. Som er positivt.

Problemet er for dem med for mye gjeld som må ta opp gjeld nå…

1 Like

Vi er på vei til å teste “renteøkninger fungerer ikke som før så vi kjører på mye hardere”-scenarioet.

Lykke til.

8 Likes

TL;DR Inflasjonen er fullt og helt importert. Økte renter vil ikke redusere importert inflasjon, men økte renter vil skade norsk økonomi. Renta burde holdes lav, samtidig som trepartssamarbeidets kontroll over lønnsfastsettelsen vil hindre den importerte inflasjonen i å skape en innflasjonsdrevet spiral i norsk økonomi.

Jeg tar noe forbehold om at jeg ikke husker alle detaljer da jeg hørte på episoden når den kom ut for noen uker siden.

Edit: Om det ikke var klart, dette var en TL.DR av intervjuet jeg lenket til, og ikke en brannfakkel fra meg personlig.

7 Likes

Lav rente=lav kronekurs=høy import inflasjon

3 Likes

Man kan jo undre seg om det sett fra ettertiden vil fremstå som 2020-årenes variant av 1920-årenes “krona må tilbake til pari” (les: markoøkonomisk ortodoksi anvendt på situasjoner hvor den ikke lenger gjelder, litt som (er det Churchill?) sitatet om at generalene alltid kjemper forrige krig).