Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Hvis vi ser for oss 4-5% renter det neste året, er det gjerne betydelig høyere for bedrifter, kanskje 8-9%. Og om vi ser fremover ett år hva tror du inflasjonen er? Kanskje 3-4%? Jeg tror ikke vinnere om et år er de med mest gjeld.

Interessant at begrepet “soft landing” spiker og går viralt blant investorer om dagen, denne videoen hevder investorene kan ta feil, og at vi får en hard landing i stedet.

2 Likes

Hvis du har masse gjeld, 3 års obligasjoner til 2% rente, så kommer du godt ut av det. Ser ikke helt motsetningen mellom det du og jeg skriver.

2 Likes

Alt styres av FED. Det kommer et valg i USA om ikke så lenge å demokratene har ingen planer de skal gå inn i dette valget med en dårlig økonomi i landet. Inflasjon peker nedover å FED har nå fått opp renten nok til at de kan kutte for å stimulere økonomien igjen. Retorikken til sentralbankene er der for å få til en så stor brems de kan før renten må ned. Med dagens renteheving svir den like mye for en familie som når renten var på 16 % på 80 tallet. Sett alle lån på avdragsfritt å la inflasjonen nedbetale lånt

Det er en av de største grunnene til at jeg er uenig med han, men jeg ville brukt :arrow_right: og ikke 🟰.

Nå har jeg ikke sett klippet ditt, men jeg er ikke overbevist om noen soft landing iallefall.

Når alle har i funnet seg til rette med en myk landing, så tror jeg vi kvikner til med en skikkelig smell i trynet over alt.
6-8% ned på indeksene hver dag noen dager. Smack smack
Får sjå

Hva er grunnlaget bak datene og spekulasjonene som ligges til grunn - jeg lurer oppriktig.

Hehe, godt spm.
Jeg har alltid tenkt at noe vil alltid gi etter og sprekke, og at vi da får en skikkelig korreksjon. Jeg syns ikke noen aksjer er billige omtrent, og er veldig spent på inntjeningen fremover. Mitt lokale bilverksted melder om ekstrem pågang for å fikse på biler, og kunder sier de ikke har 'råd" å bytte bil. Elektrotjenester som det før var ventetid på kan man få utført på timer etter man har ringt i disse dager. Ufattelig mange rundtom har brukt penger som fylle sjømenn i sommer (fordi vi fortjener det)
Jeg har vært positiv lenge, men i juli så fikk jeg en dårlig magefølelse.
Det sagt, så har jeg fortsett 40% av midlene mine i aksjer…

Bare noen tanker…

8 Likes

Ser ut som 10 år minus 3 år yield curve er i ferd med å snu oppover, i ekspoentiell retning.
Synes 10 år minus 3 måneder er den beste “canary in the coal mine”.
Var størst differanse for 10y3m 1. juni 2023 på -1,89%-poeng, ligger nå, 2,5 måneder senere på -1,28%-poneg, og skulle ikke forundre meg om vi om noen uker ligger -1,0, og er i pluss før november.

Og det er ikke fordi de korte rentene synker, de stiger, men de lange stiger tydeligvis fortere…

1 Like

Vil også tro at dersom du vil bygge hytte på fjellet så trenger du neppe stå i noen kø :sweat_smile: Selger kommer sikkert hjem og henter deg om du så ønsker.

5 Likes

Sånn apropos kanskje, kanskje ikke. Veidekke la fram q2 i dag. viser bra aktivitet og ordrereserve for sektoren de kaller Bygg Norge, som selsvagt ikke er hyttebygging alene.

Ja de store entreprenørene har nok enda ok ordrereserver og jeg tror ikke på noe alvorlig krise i bygg og anlegg med det første.

Men de som kun driver med hytter på fjellet merker det uten tvil.

2 Likes

Akkurat hyttemarkedet er en av flere sektorer som gikk bananas under koronaen. Om ikke alle skulle ha hytte og båt før så skulle de det i hvert fall nå. Ikke så rart at pendelen svinger tilbake når korona-angst erstattes med strømregningsangst. For den bredere bygg-sektoren til Veidekke ser det ut til å roe seg i mer kontrollerte former. “Ut fra nåværende ordrereserve ventes en utflatning i omsetning i andre halvår 2023”. I andre land er situasjonen langt verre.

1 Like

Syntes det lå mye fritidsbåt ute allerede i vinter/vår/sommer (postkorona sikkert), og det blir sikkert enda mer kjøpers marked neste år, det er jo en del utgifter knytta til å ha båt.

1 Like

Skjer med bitcoin /krypto ? :o

“Sitter på hytta og kjøper krypto” , er det 2021 oppsummert? Det hadde vært det første jeg kvittet meg med hvis det begynte å røyne på, men det er så langt unna min investorverden man kan komme.

5 Likes

Evergrande konk.

Men det er mark to market som betyr noe.

Treasuries er så fucked up at det er ingenting som skal til før det klapper sammen.

Hele finansielle systemet er collateralized i treasuries og mange er Titanic isberg under vann

7 Likes

Er det korrekt med US$300 billion i gjeld? :see_no_evil:

1 Like