Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Verdens andre største eiendomsutbygger konker.

Investorer er utrolige som er fullinvestert i markedet.

Kjøp AI!

1 Like

Krypto er fortsatt en fin indikator på når noe skjer :slight_smile:

1 Like

For å si det pent, det er ikke tilfeldig å ta meldingen i den eneste blackout perioden etter børsstengning.

Krypto derimot treffes.

2 Likes

Tro du de lar de største bankene i Kina få lov til å bli med ned i dragsuget? Eller blir de reddet?

Under koronaen sine første fase så sank børsene og folk solgte fond for harde livet. Fondsforvaltere fortale senere at de hadde problemer med å skaffe kapital for å dekke forpliktelsene. At det «var like før…»…

Jeg har en uggen følelse av at en større versjon av det scenarioet kommer til å bli den neste «Credit default swap» som knekker systemet og skaper den neste krisen. «Alle» er i indeksfond og vanlige fond som kjøper i de samme selskapene i de samme børsene. En runddans der fond kjøper aksjer, som øker i verdi, som blir mer attraktiv for fond, som kjøper mer, osv.
Hva som skjer når musikken stopper og alle vil selge kan man tenke seg - og jeg tror enda verre. Vi snakker sparepenger og pensjoner som kommer til å bli sterkt redusert. Dette forplanter seg overalt i finanssystemet og lager kaos. Igjen. Skal forgjeldede stater rydde opp nok en gang med å trykke mer penger?

Fest sikkerhetsbeltene folkens!

3 Likes

Ja kanskje, så i 2021 satt de på hytta og kjøpte krypto, kanskje etter råd fra en finfluenser på tiktok.

Vi får se nå da, hvor kaldt blaffet fra Evergrande sin varsling i går blir. Sprer det frykt i markedet og alle vil ut av fond??

De har vel stått helt ytterst på kanten av stupet i 2 år nå. Så burde sånn sett ikke komme som noe sjokk, selv om det riktignok så slik ut på kryptomarkedet. Men vanskelig å finne en logisk forklaring på hvorfor noen valgte å selge krypto pga av en forgjeldet eiendomsgigant konker :thinking:

Har ikke posisjonen din tapt seg mye i verdi i denne perioden? Har du betalt mye i renter? Eller har du solgt kjøpsopsjoner?

På andre siden av gjerdet mitt bor bor det 5 voksne mennesker i 3 boenheter, og de har til sammen 4 av disse bilene nevnt i dagens VG-artikkel ( under). Ikke at det er min bissniss, men lurer selvsagt aldri så bitte-litte grannet på om de er:

  1. Betalt kontant av oppsparte midler.
  2. Tatt på huslånet
  3. Tatt bil-lån.

I alle fall et lite sekund etter å ha lest artikkelen under, for da er jo bildet i huet mitt alle bilene på andre siden av gjerdet.

2 Likes

Snok i skattelistene til naboen og sjekk reg. nr. på brønnøysundregisteret som en ekte nordmann!

4 Likes

Da har man isåfall en bil, båt eller hva det måtte være, som man enten kan selge med tap eller ha glede av. Tror mange har det værre ved å ha gått av seg skoene sine på børsene. Gjerne investert med belåning i høyrisk aksje. Eller f.eks man var 100% sikker på Bitcoin skulle nedover tidligere i år og gikk short med giring og ble likvidert.

Xact bear er ca i null. Et par daytrades gjør at jeg er et par hundre tusen i pluss, men det kan man godt holde utenfor.

Jeg trøster meg med at bilen jeg kjøpte kostet det samme som en av disse bilene har falt i verdi på et år. :crazy_face:

Det er litt sprøtt at elbiler faller såpass i pris når man ser at det siste året, så har kronen svekket seg ca 10% mot dollar og 15% mot euro. Tesla sin nedgang i pris og Model Y sin riiimelig gode ytelse for 500k gjør nok disse bilene til harde å forsvare i lengden…

3 Likes

Sprøtt, du var jo gooooodt i pluss her en stund?

SPX tok laaang tid å falle hele veien. Et par store reversals.

OSEBX dro det med reversals langt lenger :stuck_out_tongue:

En topp i juli 2007 og så en ny, like høy topp i juni 2008 før det så bunne ut i slutten av 2008.

Føler “alle” er på vakt nå og leter med lupe etter å finne en grunn til å selge seg ut. Samt mange er bekynmet for egen økonomi. Det kan seff i seg selv lage en langvarig trend nedover, men de fleste krakkene kommer når markedet slapper helt av og er sikre på oppgang.

2 Likes

Hvis de høye rentene vedvarer, så vil vi trolig se at mange velger å substituere seg nedover, altså det vil bli et press i markedet mot billige alternativer: Hvorfor skal du bo på 70 kvm på Bislett til 7 mill NOK når du strengt tatt kan kjøpe deg den samme leiligheten på Oppsal for 4 mill (og med det halvere lånebelastningen din?). Har du lån opp til øra, så fremstår nok fort de 16 minuttene med bane ned til sentrum og årskort hos Ruter som en grei investering. Eller trenger man virkelig en Q7 eller Cayenne for å kjøre ungene til barnehagen når en brukt Passat / Avensis til 150-200k kan gjøre samme jobben?

2 Likes

Blant venner og bekjente, så går ting tilsynelatende helt ok.

2 Likes

Nyheten om av SpaceX hadde solgt hele beholdningen av Bitcoin ser ut til å være pressens versjon.

1 Like