Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Selv foretrekker jeg gap and crap, lol. Jeg sliter veldig med å forestille meg at vi klarer å komme høyere enn toppen fra 19. juli, og om vi ikke klarer det, kan det bli en dobbeltopp. Men det er vel fortsatt mulig at hode-skulder-formasjonen kan slå til … Legger ved et avansert chart nedenfor (edit: før noen hyler opp, så er det ironisk ment når jeg skriver “avansert”):

1 Like

Dersom du får innvilget avdragsfrihet, betaler du bare kostnadene med å ha lån, og utsetter nedbetalingen av selve lånet. Men det er ment som en midlertidig løsning.

– Det er ment for å hjelpe deg over en midlertidig kneik, og gis for maks seks måneder. Hvis man plutselig får en økt utgift, for eksempel en bilreparasjon eller at man må bytte en vaskemaskin, sånn at man i en kort periode trenger avdragsutsettelse, sier Loftås.

1 Like

Merker at investorer er ute etter selskap som leverer. De går hardt nå. Mye mindre futt i hype selskap.

1 Like

Tallene i dag er massive. Viktigste dataen på lenge.

1 Like

De nedreviderer jo non-farm nesten hver gang nå, tror du ikke det vil fortsette? (altså i etterkant).

Jeg tror ikke arbeidsmarkedet “knekker” enda, men tendensene er der. Spørsmålet er jo primært når markedet skal ta det innover seg - og det tviler jeg på at skjer i dag.

Lavt volum i statene i dag også med populær feriedag og fri på mandag. Algoritmene som skal herje?

Hva er spådommen?

Får vel takke Støre og co for at vi som er idioter nok til å være long i dette markedet får mye bedre betalt enn de lokale investorene. Ikke bare krise at krona er svak.

Har ikke peiling på hva tallene skal komme på. Men det er arbeidsmarkedet som betyr noe fremover, og dette er de viktigste tallene. Markedsreaksjonen til tallene er også særdeles viktig

Vanskelig å stoppe inflasjon med 4.5% lønnsvekst og eksempelvis bnp i us som atlanta gdp har +5% annualisert BNP vekst.

Dersom US ender på +5% BNP vekst så er det helt insane above trend growth. Ja noe er produktivitet, men det er deficit spending, og høy inflasjon som vil prise markedsrenter higher for longer helt til økonomien møter veggen. US og India som drar dette nå. Kina er faktisk ganske bra sett i lys av eiendomssituasjonen. Valuecase

2 Likes

Bare vent til august hevingen og mulig september økningen setter seg.

Bedrifter som trenger finansiering får det i dag for 3m nibor + 250 basispunkter.

Det gir rentekost på 7%+. Lykke til.

Boligmarkedet kommer til å stoppe så det synger. Resten kommer i bølger.

https://www.dn.no/makrookonomi/pmi/dnb-markets/ferske-pmi-tall-aktiviteten-i-industrien-fortsetter-a-oke/2-1-1510126

5 Likes

Ja man skal være ganske blind dersom man ikke ser at vi nå er nære rentetoppen.

3 Likes

Kan noen her inne forklare hvorfor Nordea oppfordrer til å handle aksjer, fordi rentetoppen er her? Vil ikke aksjer svi helt til renten faktisk faller? Eller?

De tror på myk landing

Strategen forventer sikkert at aksjer kommer til å ligge litt i forkant av renteendringer. Aksjene vil stige når flere kjøper, flere vil kjøpe når de tror at bunnen er passert. Så aksjer vil stige når mange nok tror at renta snart skal ned. Renteendringer vil traile markedet og den faktiske økonomien vil traile rentene, det er veldig forskjellige tidsperspektiv her.

Og aksjer svir jo ikke akkurat om dagen, SP500 bunnet i oktober.

Fordi de tjener penger på at du kjøper og selger aksjer.

Hvorfor selger matbutikken brød liksom…

Tiden for å kjøpe aksjer var rundt årsskifte.

Inflasjonen er på 5,4%, lønnsoppgjøret på +5%, inputkost i industrien øker, råvarer øker i pris mens dollaren holder seg stabilt.

Idiotisk å si at det er noe som peker på fall i inflasjon.

Det er ingenting som tilsier at inflasjonen skal falle uten at økonomien får et setback.

Og terminal rate er null interessant. Mange som ikke klarer å forstå det. Det handler om hvordan veien nedover går uten å trigge inflasjonsøkning som er hele caset.

4 Likes

Bare litt historikk om boligmarkedet, boligprisene toppet seg ut i Q1 2008. Bunnet ut i Q4.
image

Midtveis i samme året, 2008, så toppet renten seg på 5,75%. 1 år etterpå, så var rente 1,25%.
image

7 Likes

oh boy oh boy. Interessant

Unemployment rate fra 3.5% til 3.8%.

Jobbskaping:
Juni tallene revidert -80.000
Juli tallene revidert -30.000

Arbeidsledighet: Økning 530.000

6 Likes

Så selg boligen på 6% og kjøp på 3% rente?

Men markedet reagerer foreløpig positivt?

1 Like

Må vente å se utover dagen. Yields har reversert 6 bps allerede, ganske massivt.

2 Likes